اهم اخبار

جهش تولید در کشت کلزا در آستانه تحقق/سطح زیرکشت در تهران۳برابر شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 سال «جهش تولید» در حالی از نیمه گذشته که کشاورزان استان تهران در زمینه کشت و تولید دانه روغنی استراتژیک کلزا این جهش را رقم می زنند.

به گزارش مهر، «جهش تولید» نامی است، که مقام معظم رهبری برای سال ۹۹ انتخاب کردند و در این راستا از مردم و مسئولین خواستند، با انجام اقدامات لازم برای رفع موانع تولید، مقدمات جهشی را در این زمینه فراهم آورند.

قطعاً یکی از بخش‌هایی که می‌توانیم، شاهد «جهش تولید» در آن باشیم، بخش کشاورزی است، که علی رغم بسیاری از کسری‌ها و مشکلات شاهد توفیقاتی در زمینه برخی از تولیدات کشاورزی بوده‌ایم.

«کلزا»، دانه روغنی است، که به علت اینکه دارای اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول بوده از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و کارشناس معتقدند، اگر به طور متناوب یعنی یک سال در میان در زمین کشاورزی کلزا و گندم کاشته شود، بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر کشاورزان در بحث علف‌های هرز و آفات با آنها مواجه هستند مرتفع می‌شود.

وابستگی کشورمان به دانه‌های روغنی ۹۰ درصد است، که همین وابستگی و لزوم رفع آن سبب شد، تا شاهد افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی کلزا در استان تهران برای رفع نیاز داخل به این محصول باشیم، که این میزان افزایش در برخی مناطق مانند، «صفادشت» از توابع ملارد، به سه برابر رسیده است.

بررسی‌ها نشان دهنده افزایش سطح زیر کشت کلزا در استان تهران است و همین افزایش سطح به خوبی بیانگر افزایش انگیزه کشاورزان برای کشت این محصول است.

کشت کلزا آفات گندم مانند «جودره» و «چاودار» را از بین می‌برد

یکی از کارشناسان کشاورزی از برنامه ریزی و نظارت دقیق بر اراضی زیر سطح کلزا خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: کلزا سبب حاصلخیزی بهتر خاک شده و به دلیل ریشه عمیق سبب شخم بیولوژیک می‌شود و نیاز آبی کم‌تری نسبت به گندم و جو دارد.

کریمیان اصولاً کشت متناوب کلزا با گندم سبب از بین رفتن بسیاری از آفات و کاهش مشکلات کشت کشاورزان می‌شود، علاوه بر آن کشت این محصول استراتژیک سبب کاهش وابستگی کشور به واردات و نیل به سوی اقتصاد مقاوم‌تر و خودکفاتر خواهد بود.

وی به رشد آفاتی مانند «جودره» و «چاودار» در صورت کشت مداوم و پیاپی گندم اشاره کرد و گفت: استفاده از سموم شیمیایی آسیب‌های غیرقابل جبرانی به گندم می‌زند و به همین دلیل نمی‌توان برای مقابله با آفاتی مانند «جودره» و «چاودار» از سموم استفاده کرد و کشت کلزا سبب از بین رفتن این آفات و حفظ سلامت خاک می‌شود.

آب کمتر و محصول بیشتر؛ انگیزه کشاورزان برای کشت کلزا

یکی از کشاورزان صفادشتی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کلزا نیاز به آب کمتری دارد، اظهار داشت: در عین حال این محصول نسبت به دیگر محصولات بار بیشتری از نظر وزنی می‌دهد.

وی افزود: حدود ۱۲ هکتار از اراضی خود را زیر کشت کلزا برده‌ام.

کشت کلزا سبب افزایش ۳۰ درصدی برداشت گندم می‌شود

کشاورز دیگری که در ورامین اقدام به کشت پاییزه کلزا کرده بود، به خبرنگار مهر گفت: کشت کلزا تا حد قابل توجهی سبب از بین رفتن آفات گندم و تولید پایدار این محصول می‌شود و همین امر انگیزه اصلی من برای کشت کلزا است، البته باید بگویم، کشت کلزا ظرافت بیشتری دارد و رسیدگی می‌خواهد.

محمد شاهسون ادامه داد: ظرافت‌های کشت کلزا ارزشش را دارد، چرا که علاوه بر سود کشت این محصول شاهد، افزایش میزان گندم حاصل از کشت متناوب گندم- کلزا تا حدود ۳۰ درصد هستیم.

خرید تضمینی کلزا در استان تهران؛ پنج درصد بالاتر از آخرین نرخ اعلامی دولت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر از آغاز کشت قراردادی کلزا در این استان در جهت تقویت و ایجاد اطمینان و انگیزه بیشتر در تولید این محصول مهم خبر داد و افزود: این اولین بار است، که کشت قرارداری این را تجربه می‌کنیم و امیدوارم، این نوع کشت سبب ترغیب کشاورزان و افزایش تولید کلزا و نیز افزایش خوداتکایی می‌شود.

کریم ذوالفقاری با بیان اینکه این نوع کشت بر اساس انعقاد قرارداد با یکی از کارخانجات روغن کشی انجام می‌شود، ادامه داد: در این نوع کشت، کشاورز نگرانی برای فروش نداشته و بیشترین درآمد نصیب کشاورز می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت فروش و نحوه تسویه حساب این محصول چطور انجام خواهد شد، گفت: طبق قراردادی که با کارخانه روغن کشی مذکور انجام دادیم، قیمت خرید، پنج درصد بالاتر از آخرین نرخ خرید تضمینی دولت خواهد بود و مبلغ نیز نهایتاً پس از گذشت هفت روز به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

میزان سطح زیر کشت کلزا طی پنج سال گذشته ۹ برابر شده است

این مسئول از آغاز کشت پاییزه کلزا در استان تهران از اواسط شهریور خبر داد و افزود: پیش بینی ما کشت کلزا در شش هزار هکتار از مزارع استان تهران و نیز برداشت ۱۵ هزار تُن از این محصول استراتژیک است، که با تحقق این امر می‌توانیم، ادعا کنیم، که میزان سطج زیر کشت کلزا در این استان سه برابر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که «چه تمهیداتی برای تأمین بذر و کود مورد نیاز کشت کلزا در استان تهران اندیشیده شده است؟» گفت: تمهیدات لازم برای کشت کلزا از جمله بذر یارانه‌ای و کود فراهم شده است، حتی شرایطی فراهم شده تا محصولات کشاورزان بیمه شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران فراهم کردن تمهیدات و نیز فرهنگ سازی برای کشت کلزا را مورد اشاره قرار داد و گفت: این تلاش‌ها سبب شده تا میزان کشت کلزا طی پنج سال گذشته ۹ برابر شود.

به نظر می‌رسد، همه شرایط برای تحقق جهش تولید در زمینه کشت کلزا فراهم شده است، حال بالندگی در تولید این دانه با ارزش روغنی همت و غیرت کشاورزان و در عین حال تحقق حمایت‌ها و وعده‌های مسئولین را می‌طلبد.

بایستی منتظر بمانیم و ببینیم، این وعده‌ها تا چه حدی محقق شده و آیا می‌توانیم، شاهد برداشت قابل توجه کلزا در استان تهران باشیم، یا خیر.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *