اهم اخبار

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت نهاده تولید گندم را بالا برد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران دلایل کاهش تولید گندم را در سالجاری تشریح کرد و گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب افزایش قیمت نهاده تولید شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر؛ علیقلی ایمانی با اشاره به اینکه در سال‌جاری مجموعاً حدود ۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد، گفت: کاهش تولید در سال‌جاری دو دلیل عمده داشت، نخست اینکه در ابتدای سال زراعی گذشته دولت اقدام به حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی و جایگزینی ارز نیمایی برای واردات نهاده‌های تولید کرد که همین مسأله منجر به افزایش شدید قیمت نهاده‌های تولید شد.

وی اضافه کرد: به دنبال این اتفاق شاهد افزایش شدید و ناگهانی در قیمت نهاده‌های تولید بودیم و نرخ کود، بذر و سم ۵ تا ۶ برابر شد. همچنین قیمت ماشین آلات به گونه‌ای افزایش یافت که امکان تهیه آن از عهده کشاورزان خارج شد.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: علاوه بر این خشکسالی نیز رخ داد و منجر به این شد شرایط تولید مناسب نباشد.

ایمانی با بیان اینکه در کشور ۴ میلیون هکتار اراضی دیم و ٢ میلیون هکتار اراضی آبی گندم وجود دارد، افزود: اگر شرایط تولید مساعد بود و قیمت نهاده‌ها منطقی؛ فقط در همین دو میلیون هکتار اراضی آبی باید حدود ١٠ میلیون تن تولید می‌کردیم.

این فعال بخش خصوصی گفت: برای سال زراعی جدید ١۴٠٠-١۴٠١ روند کشت تاکنون مطلوب بوده و امیدوار هستیم اتفاقات خوبی رخ دهد.
ایمانی اضافه کرد: در اکثر مناطق کشور وضعیت بارندگی‌های پاییزه بسیار خوب بوده و امیدوار هستیم که این روند همچنان ادامه داشته باشد تا در مرحله داشت محصول نیز دچار مشکل نشویم.

وی گفت: تاکنون ٨٠ درصد اراضی دیم و ۶٠ درصد اراضی آبی گندم زیر کشت رفته و تا کشت تا دی ماه ادامه دارد براین اساس انتظار داریم سطح زیر کشت به بیش از ۶ میلیون هکتار برسد.

ایمانی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم نیز برای سال زراعی جاری ٧۵٠٠ تومان تعیین شده که نسبتاً مورد تأیید کشاورزان است، افزود: در صورتی که بارندگی‌ها ادامه پیدا کند و قیمت نهاده‌های تولید متعادل شود تا کشاورزان قادر به تأمین آنها شوند برای سال آینده می‌توانیم نیاز کشور را در داخل تأمین کنیم.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *