اهم اخبار

حضور ایران در نخستین نمایشگاه محصولات کشاورزی ازبکستان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نخستین نمایشگاه بین‌المللی تولیدات کشاورزی ازبکستان با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی از جمله جمهوری اسلامی ایران در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی «اوزاکسپومرکز» در «تاشکند» آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، اولین نمایشگاه بین‌المللی تولیدات کشاورزی، میوه و سبزیجات، روز گذشته در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی «اوزاکسپومرکز» با حضور تجار و بازرگانانی از جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.

بر اساس این گزارش، «اولغ‌بیک روزی‌قل‌اف» معاون نخست وزیر ازبکستان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه بین‌المللی گفت: نمایشگاه میوه و سبزیجات با هدف برقراری روابط بین تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌کنندگان خارجی برگزار شده است.

وی افزود: این نمایشگاه برای شرکت‌های ازبکستان امکان عرضه تولیدات، توسعه جغرافیایی صادرات، کشف بازار فروش فرآورده‌های کشاورزی و یافتن همکاران جدید خارجی و برای شرکت‌کنندگان خارجی فرصت ارتباط با افراد و شرکت‌های مرتبط در این کشور را فراهم خواهد کرد.

روزی‌قل‌اف خاطرنشان کرد: در نمایشگاه بین‌المللی میوه و سبزیجات، بیش از ۱۵۰ شرکت داخلی فعال در زمینه‌های تولید و تبدیل میوه و سبزیجات از تمام مناطق ازبکستان، نمایندگان وزارتخانه‌ها و ادارات و سازمان‌های مربوطه و بیش از ۳۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان خارجی حضور دارند.

وی با اشاره به صادرات فرآورده‌های کشاورزی ازبکستان گفت: طی ۱۰ ماه گذشته سال جاری میلادی این کشور نزدیک به ۷۰۰ هزار تن فرآورده‌های کشاورزی صادر کرده که این شاخص تا پایان سال به یک میلیون تن خواهد رسید.

معاون نخست وزیر ازبکستان در ادامه اظهار داشت: طی سال‌های اخیر، صادرات فرآورده‌های کشاورزی به روسیه و کشورهای همسایه ۳ برابر، کره جنوبی ۵ برابر، امارات متحده عربی ۲ برابر و آلمان ۱٫۶ برابر افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته ازبکستان و روسیه تا پایان ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی، توافق‌نامه‌ای مبنی بر ایجاد «کریدور سبز» برای صادرات میوه و سبزیجات تازه و فرآورده‌های کشاورزی تبدیل شده را امضا خواهند کرد.

روزی‌قل‌اف افزود: اجرای طرح کریدور سبز که تسهیل صادرات فرآورده‌های کشاورزی به بازارهای روسیه‌ را مد نظر دارد، حمل و نقل‌ را تسریع و میزان صادرات مستقیم میوه و سبزیجات تازه و تبدیل شده به مصرف‌کنندگان در مناطق مختلف روسیه‌ را افزایش خواهد داد.

به گفته وی، ازبکستان طی ۹ ماه گذشته سال ۲۰۱۶ میلادی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب‌زمینی، ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سبزیجات، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات جالیزی، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انگور و ۲ میلیون تن میوه‌ و سیب تولید کرده است.

«مهدی دانا» مدیر دفتر نمایندگی حمل و نقل بین‌المللی شرکت ایرانی «وفا راه» در تاشکند نیز گفت: این شرکت با توجه به ارتباط تنگاتنگ با شرکت‌های ازبکی در این حوزه و افزایش سرعت عملیات پیشتاز در مناطق ترانزیتی ایران از جمله مرز سرخس و ترمینال ترانزیتی بندر عباس در ازبکستان تأسیس شده است تا کالاهای ترانزیتی این کشور با سرعت بیشتر به سمت کشورهای خاور دور همچنین حوزه خلیج فارس ارسال گردد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات این شرکت در ترانزیت کالا از ایران به ازبکستان، گفت: بعد از ۲۰ سال فعالیت در حوزه حمل و نقل در این کشور، احیاء نمودن جاده ابریشم، برقراری قراردادهای مختلف با شرکت‌های ازبک و شرکت‌های مرتبط در کشورهای همسایه از جمله قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان و تحرک بسیار خوب شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای و ترانزیت ایران، در حال حاضر به خاطر سیاست‌ها و تصمیمات کشور ترکمنستان نسبت به افزایش هزینه‌های ترانزیت جهت ماشین‌های ایرانی، به سرعت در حال از دست دادن این بازارها هستیم.

به گفته وی، با این تصمیم ترکمنستان، ناوگان حمل و نقل بین‌المللی ایران شاهد ضرر و زیان بسیار زیادی خواهد بود. همچنین شرکت‌های طرف قرارداد ازبک از این افزایش هزینه‌ها بسیار ناراضی هستند.

دانا در ادامه صحبت‌های خود، از مسئولین مربوطه در ایران خواست که هر چه سریع‌تر معضل و مشکل پیش آمده‌ را با طرف ترکمنستانی حل و فصل نمایند تا شکوفایی دوباره صنعت حمل و نقل جاده‌ای در مسیر کشورهای آسیای مرکزی را شاهد باشیم.

وی افزود: نکته قابل ذکر این است که هزینه‌های اعمال شده از طرف کشور ترکمنستان تنها جهت کامیون‌های کشورمان می‌باشد و سهم ترانزیت کالای ماشین‌های ایرانی‌ را کامیون‌های ترک و ترکمنستانی از آن خود نموده‌اند. چنانچه این معضل حل نشود شاهد نابودی صنعت حمل و نقل و ترانزیت جاده‌ای ایران خواهیم بود.

اولین نمایشگاه بین‌المللی میوه و سبزیجات توسط شرکت هولدینگ «اوزبک.آذق.آوقت.هولدینگ»، شرکت سهامی «اوز.اگرو.اکسپورت» و مدیریت نمایشگاه بین‌المللی میوه و سبزیجات برگزار و تا روز پنجشنبه ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) به کار خود ادامه می‌دهد.

نمایشگاه کشاورزی ازبکستان

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *