اهم اخبار

خرمای هرمزگان از برندسازی تا صادرات

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

هرمزگان به عنوان از یکی از استانهای خرما خیز کشور این روزها درحالی به استقبال برداشت رطب آل مهتری به عنوان نوبرانه خرما رفته که مسوولان به فکر برند سازی و صادرات آن به هستند.

 فصل برداشت خرما درتابستان که آغاز می شود این سئوال برای نخلداران پیش می آید محصول خود را چگونه به فروش برسانند که کمتر دست دلالان بیافتد و با قیمت واقعی بدست مصرف کننده برسد زیرا برند مناسبی برای فروش ندارند.

درحالیکه بخشی ازخرمای استان به صورت فله به کشورهای همسایه صادرمی شود در خود استان با بواسطه داشتن ظرفیت های فراوان در زمینه صنایع تبدیلی و با برندسازی می تواند به همین کشور ها عرضه کند.

درحال حاضر ۲۰درصد از این محصول در نخلستان‌های استان صادر و ۸۰درصد مابقی مصرف داخلی داردکه تنها راه کسب سود ودرآمد از خرما توسط نخلداران علاوه تولید خرمای مرغوب، برندسازی و صادرات است.

البته رفع این مشکلات را می‌توان با استفاده از روش‌های نوین بازاریابی، تجارت الکترونیک و ابزارهای فضای مجازی در راستای فروش محصول خرمای استان گسترش داد ضمن آنکه هرمزگان با برداشت سالانه ۱۵۰ هزار تن خرما از ۳۷ هزار هکتار نخلستان رتبه چهارم تولید و سوم سطح زیرکشت خرما در کشور را دارد.

این راه هم باید گفت که درحال حاضر در این استان ۵۵ نوع خرما تولید می ‌شود که ۲۰ نوع آن تجاری داخلی و خارجی است و سه نوع پیارم، خاصویی و مضافتی به کشورهای استرالیا، کانادا، روسیه و کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود.

هرمزگان دارای تنوع خرمای زیاد است و برداشت این محصول گرمسیری با شروع فصل گرما از خرمای آل مهتری در ابتدای خردادماه آغاز و با خرمای پیارم در آبان به پایان می‌رسد که هم اکنون بخشی ازآن به صورت تازه خوری و بخش زیادی هم برای مصرف در فصل زمستان نگهداری می شود.

برخی از محصولات به صورت تازه خوری شامل، آل مهتری، نغار، خاصویی، شکری، خنیزی، مرد زبان، مرداسنگ و زرد انجام می شود که بدلیل نبود دسته بندی مناسب و نگهداری، توان رقابت با سایر خرماها را ندارند.

خرمای هرمزگان نیازمند برندسازی

استاندار هرمزگان در نشست اخیر شورای گفتمان دولت و بخش خصوصی در این زمینه گفت: ارقام خرمای استان برای صادرات و معرفی به بازارهای جهانی، نیازمند برندسازی و توسعه بسته بندی، فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی است.

فریدون همتی افزود: توسعه تولید، فرآوری، بسته بندی و بازاریابی فروش خرما می‌تواند اشتغال بسیاری ایجاد کند و افزایش رفاه برای مردم روستاهای استان را به همراه داشته باشد.
وی بیان داشت: در هرمزگان استعداد و ظرفیت تولید ۶۰ رقم خرما وجود دارد که این استان از نظر تنوع تولید انواع خرما از شرایط منحصر بفردی در کشور برخوردار است.
استاندار هرمزگان یادآور شد: توسعه تولید، فرآوری، بازاریابی فروش و بسته بندی این محصول موجب اشتغالزایی در روستاهای هرمزگان و افزایش سطح رفاه مردم این مناطق می‌شود.

همتی بر لزوم انجام تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه خرما در هرمزگان تاکید کرد و اظهار داشت: دانشگاه‌ها تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی باتوجه به استعداد تولید خرما در استان را انجام دهند تا بتوانیم اقدامات بهتری در این زمینه داشته باشیم.
وی ادامه داد: باید آموزش‌های لازم در این زمینه انجام شود و با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، ساماندهی مناسبی در حوزه خرما در استان داشته باشیم.
 

دغدغه اتاق بازرگانی معرفی محصولات هرمزگان

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس با بیان اینکه دغدغه اصلی این نهاد معرفی محصولات استان است گفت: باید با همکاری شهرداری بندرعباس جایگاه هایی برای تبلیغات و شناخت بیشتر خرماها در نظر گرفته شود.

محمدرضا صفا افزود: هماهنگی و پیگیری های انجمن خرمای اتاق از طریق استاندار در راستای اضافه شدن خرما در بسته های حمایتی معیشتی از سوی سایر نهادهای دولتی و غیردولتی اقدمات لازم صورت گیرد.

وی بیان کرد: ایجاد دفاتر نمایندگی در مناطق تولید خرمای هرمزگان از دیگر مصوبات شورای گفتمان دولت و بخش خصوصی بود که کمک بسیاری به تقویت عرضه این محصول خواهد کرد که با هماهنگی انجمن خرما و اداره استاندارد تحقق می یابد.

لزوم گسترش صادرات محصولات کشاورزی هرمزگان به بازارهای خارجی

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان نیز در دیدار با رییس نمایندگی وزارت امورخارجه در استان گفت: گسترش دیپلماسی اقتصادی لازمه صادرات محصولات کشاورزی این استان به بازارهای خارجی است.

علی باقرزاده همایی بیان داشت: افزایش تولید محصولات کشاورزی هرمزگان، نیازمند ورود به بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای برای عرضه مازاد تولید و شکوفایی زنجیره کشاورزی است.

وی افزود: وزارت امور خارجه نقش تاثیرگذاری در توسعه صادرات بخش کشاورزی و کشف بازارهای جدید تجاری دارد که این امر می‌تواند کمک بسیاری به توسعه صادرات محصولات خرما در استان دارد.

همچنین با اشاره به نقش تاثیرگذار وزارت امورخارجه در توسعه مراودات بین المللی بخش کشاورزی و کشف بازارهای جدید تجاری برای محصولات این استان خاطرنشان ساخت: افزایش بی سابقه تولید محصولات کشاورزی استان هرمزگان در سالهای اخیر و ظرفیت های بی نظیر در این استان، نیاز مبرم به ورود این محصولات به بازارهای بین المللی و منطقه ای را جهت عرضه مازاد تولیدو شکوفایی زنجیره با ارزش کشاورزی ایجاد کرده است.

وی در ادامه ابراز داشت: وزارت امور خارجه و دفتر نمایندگی در استان می تواند از طریق گسترش دیپلماسی اقتصادی زمینه ورود محصولات به بازارهای صادراتی را فراهم کند.

سهم هرمزگان از صادرات غیرنفتی ناچیز است

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بوموسی و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به وجود ۹شهرستان ساحلی سهم این استان را از صادرات غیرنفتی ناچیز دانست.

احمد مرادی افزود: این درحالی است که هرمزگان در زمینه صادرات محصولات غیر نفتی شامل کشاورزی، معدنی و صنایع دستی حرف های زیادی برای گفتن دارد.

وی با اشاره به بازگشایی هشت مرز گمرکی جدید (که تا چهاردهه قبل فعال بودند) از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بنادر و دریانوردی خواست برای حمایت از بخش صادرات نسبت به کاهش بروکراسی اداری اقدام عاجل به عمل آورند.

کیفیت و مرغوبیت بالای خرما، سوغات هرمزگانی‌ها به مردم ایران

خرمای هرمزگان کیفیت و مرغوبیت خوبی دارد و قیمت آن نیز نسبت به برخی استان‌ها مناسب‌تر و پایین‌تر است، این محصول به عنوان یکی از سوغات هرمزگانی‌ها به مردم ایران محسوب می‌شود،این استان یکی از استان‌های مهم تولید خرما در کشور محسوب می‌شود و نخلداران و باغداران این روزها مشغول برداشت و عمل آوری محصولات خود هستند.

همه نخلداران در سراسر استان هرمزگان می‌توانند خرمای مازاد خود را از طریق اتحادیه‌ها یا شرکت‌های تعاونی روستایی به صورت توافقی به فروش برسانند وقیمت خرید توافقی محصول خرما براساس نشست‌های متعدد کارشناسی با شرکت نخلداران و برخی مسوولان شهرستان‌های استان تعیین می‌شود.

به گزارش ایرنا، پیش از نوسان نرخ ارز در کشور، هر کیلوگرم خرمای پیارم حدود ۲۵ هزارتومان و مضافتی بم ۱۲ هزارتومان به دست مصرف کنندگان می رسید اما اکنون نرخ هربسته خرمای مضافتی در بازار داخلی به بیش از ۳۵ هزارتومان رسیده است.

در همین زمینه انجمن خرمای هرمزگان از بسته بندی مناسب، کیفیت بالا و بازاریابی مستمربا حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی مواد غذایی به عنوان پیش نیاز دستیابی به بازارهای صادراتی نام برده است.

ایران دومین تا سومین تولیدکننده خرما در جهان

ایران با برخورداری از نخلستان های وسیع در استان های خوزستان، کرمان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر دومین تا سومین تولیدکننده خرما به لحاظ تولید و سطح زیر کشت و پنجمین صادرکننده این محصول در جهان به شمار می‌رود.

میزان تولید خرما در جهان حدود ۷.۵ میلیون تن در سطح ۱.۱ میلیون هکتار نخلستان با متوسط عملکردی معادل ۶ ‌هزار و ۸۳۴ کیلوگرم است؛ مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی ۱۰ تولیدکننده برتر خرما در جهان هستند که مصر بیشترین میزان عملکرد و الجزایر بیشترین سطح زیر کشت را در اختیار دارند،متوسط مصرف سرانه جهانی محصول خرما بیش از یک کیلوگرم برآورد شده که البته این شاخص در ایران بین هفت تا ۱۰ کیلوگرم است.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *