اهم اخبار

خرید تضمینی دام سنگین، مناسب اما ناکافی/ رسوب ۱۲۰ هزار دام فوق سنگین در دامداری‌ها

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس شورای تامین دام کشور خرید تضمینی دام سنگین را مناسب اما ناکافی دانست و گفت: ۱۲۰ هزار دام فوق سنگین در دامداری‌ها رسوب کرده که مشتری در بازار داخلی ندارد.

منصور پوریان در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به آغاز طرح خرید گوشت قرمز دام سنگین از دامداران، اظهار کرد: این طرح می‌تواند تا حدودی فشار انباشت دام را از صنعت پرواربندی دام کشور بردارد، اما به تنهایی پاسخگوی مشکل نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر دام‌های بالای ۶۰۰ کیلوگرم به سختی در بازار داخلی به فروش می‌روند و شرایط برای دام‌های فوق سنگین با اوزان ۷۵۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم بدتر است.

پوریان در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت ۲۷ هزار تومان برای خرید تضمینی گوشت دام از دامداران را مناسب می‌دانید، گفت: متوسط کشوری قیمت خرید هر کیلوگرم دام سنگین زنده با اوزان مناسب در بازار آزاد ( کمتر از ۴۰۰ کیلوگرم) نیز ۲۷ هزار تومان است، آنچه موجب زیان دامداران شده است خرید دام‌های سنگین یا فوق سنگین از دامداران با قیمت نازل است.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر مشکل کنونی دامداران نه در فروش دام با اوزان مناسب بلکه بی‌مشتری ماندن دام‌های فوق سنگین است.

پوریان با بیان اینکه در حال حاضر هر کیلوگرم دام ۶۰۰ تا ۷۵۰ کیلوگرمی حداکثر ۲۵ هزار تومان خریداری می‌شود، افزود: این درحالی است که دام‌های از وزن ۷۵۰ کیلوگرم به بالا که جمعیت آن در کشور بیش از ۱۲۰ هزار تخمین زده می‌شود، هیچ مشتری ندارد.

وی خرید تضمینی دام سنگین را مناسب اما ناکافی عنوان کرد.

پوریان یادآور شد: دام‌های با اوزان بالا ضمن ضریب تبدیل نامطلوب خوراک به گوشت که موجب زیان دامدار می‌شود، کیفیت گوشت پایین دارد که مصرف کننده داخلی از آن استقبال نمی‌کند.

رئیس شورای تامین دام کشور رفع مشکل کنونی صنعت دامپروری را در شرایطی ممکن دانست که به صورت چند سیاست کاهش انباست همگام پیش برده شود.

پوریان خرید تضمینی را در صورتی موثر دانست که صادرات دام‌های با اوزان بالا همزمان اجرا شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *