اهم اخبار

خرید توافقی «کینوا» در دستور کار است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: امسال ۶۰.۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به زیر کشت گیاه کینوا رفته و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰۰ تن دانه کینوا برداشت شود.

مهدی عصمتی‌پور اظهار داشت: کشت کینوا یا خاویار گیاهی در استان خراسان‌جنوبی به‌عنوان گیاه مقاوم و کم‌نیاز به آب با مزایای و خواص فراوان می‌تواند بخش کشاورزی این استان را تقویت کند.

وی با بیان اینکه این گیاه قابلیت رشد در اراضی شور و با کیفیت نامناسب را دارد، بیان داشت: کشت محصولات پر مصرف به لحاظ آبی در برخی از مناطق حذف شده و محصولاتی مانند کینوا، کلزا و گیاهان دارویی جایگزین آن شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به کشت کینوا در استان خراسان‌جنوبی، مطرح کرد: امسال ۶۰.۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به زیر کشت گیاه کینوا رفته و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰۰ تن دانه کینوا برداشت شود.

عصمتی‌پور با اعلام اینکه بیشترین سطح کشت کینوا به شهرستان قاین اختصاص دارد، تبیین کرد: متوسط عملکرد این محصول ۱.۵ تن در هر هکتار است و دوره رشد کوتاه در ۱۰۰ روز از مهم‌ترین مزایای کشت این محصول می‌باشد.

وی با بیان اینکه کینوا به دو صورت بهاره و تابستانه کشت می‌شود، اضافه کرد: هزینه کاشت و برداشت کینوا یک دهم و مصرف آب آن یک پنجم برنج است و این گیاه با ارزش غذایی بالا می‌تواند در سبد تغذیه خانوار جایگزین برنج شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی متوسط قیمت هر کیلوگرم کینوا را شش تا هفت هزار تومان اعلام و خاطرنشان کرد: به‌دنبال مراکز خریدی هستیم تا این محصول به‌صورت توافقی از کشاورزان خریداری شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *