اهم اخبار

خسارت ۷.۵ میلیارد تومانی بلایای طبیعی به کشاورزی ساوه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: بلاهای طبیعی نظیر خشکسالی و کم آبی، سرمازدگی، وقوع سیل و … موجب شده است که بخش کشاورزی این شهرستان در حوزه زراعی و باغی خسارت ببیند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ محمودرضا خلیلی سیلاب را یکی از بلایای طبیعی سال جاری دانست که موجب بروز خسارات به بخش کشاورزی این شهرستان شد و اظهار کرد: سیلاب در روستاهای چمران، بادامچالوق و بیوران و نیز در رودخانه گزل دره بخش نوبران به باغات و مزارع حاشیه رودخانه خسارت وارد کرد.

وی افزود: براساس برآورد به عمل آمده حدود ۵۰ هکتار گندم آبی، ۵۰ هکتار گندم دیمی، پنج هکتار بادام و پنج هکتار گردو آسیب دید و خسارتی بین ۱۰ الی ۱۵ درصدی وارد شد. آسیب دیدن هزار متر شبکه لوله گذاری، تجهیزات کشاورزی، دو رشته قنات، تلف شدن ۱۸ راس دام سبک و نیز بروز خسارت به دو مزرعه پرورش ماهی بر اثر ورود آب گل آلود از جمله تبعات منفی سیل اخیر در این شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه سیلاب امسال افزون بر ۲.۵ میلیارد تومان به بخش کشاورزی شهرستان خسارت وارد کرد، گفت: همه ساله در فصل بهار سیلاب موجب بروز خسارت به بخش کشاورزی شهرستان می شود که میزان خسارت بسته به حجم سیلاب متفاوت است.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه به پدیده خشکسالی به عنوان عامل دیگر بروز خسارت در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: سال زراعی که در حال عبور از آن هستیم برای شهرستان ساوه خوب نبود چرا که بارش‌های ناکافی در فصل پائیز نتوانست نیاز آبی مزارع را تامین کند و کشاورزان امید به بارش‌های مطلوب در فصل بهار داشتند که اتفاق نیفتاد و خسارت متاثر از خشکسالی متوجه مزارع شد که میزان خسارت وارده بر اثر وقوع این بلای طبیعی در دست بررسی است.

وی در ادامه، سرمازدگی را از جمله دیگر بلایای طبیعی در مواجهه با بخش کشاورزی ساوه دانست و گفت: ورود جبهه هوای سرد در نیمه دوم تعطیلات نوروزی موجب شد که ۴۵۰ هکتار از باغات شهرستان در بخش نوبران خسارت ببینند.

وی افزود: بر اثر وقوع این جبهه هوای سرد حدود ۲۵۰ هکتار از باغات بادام، ۱۵۰ هکتار گردو و ۵۰ هکتار نیز سایر درختان خسارت دیدند که سطح خسارت بسته به وضعیت توپوگرافی منطقه و شرایط گل‌دهی و رشد درختان متفاوت است.

خلیلی با اشاره به اینکه سرمای بهاره موجب بروز خسارت بین ۲۰ الی ۱۰۰ درصدی در برخی نقاط سردسیر شد، بیان کرد: سرمای بهاره حدود پنج میلیارد تومان به باغات شهرستان خسارت وارد کرد.

وی تصریح کرد: بزرگترین آسیبی که امسال متوجه بخش زراعت و باغی ساوه می‌شود، خشکسالی است که صدمه زیادی وارد کرده است. در حال حاضر میزان بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل زراعی افزون بر ۳۵ درصد عقب‌تر است و تداوم این شرایط آسیب های جدی به بخش کشاورزی وارد خواهد کرد.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *