اهم اخبار

خطر انقراض در کمین زنبور ایرانی/ قاچاق عسل و ملکه زنبور صنعت زنبورداری را تهدید می کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور، واردات قاچاق عسل بی کیفیت و ملکه زنبور عسل را ضربه به منافع ملی و این صنعت دانست و گفت: نژاد زنبور عسل ایرانی با ادامه روند ورود ملکه زنبور عسل قاچاق، در معرض خطر انقراض قرار دارد.

«عفت رئیسی سرحدی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اکنون عسل و ژل رویال غیرکیفی و بدون آنالیز و ملکه زنبور بی نام نشان از کشورهای مختلف در حال ورود به کشور است که با قیمت های بالا به دست تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داخلی می رسد.
وی اظهار داشت: این اقدام توسط عده ای دلال و سودجو انجام می شود که به دلیل سودجویی و پول کلان به جیب زدن با شایع کردن غیرکیفی بودن نژاد ملکه زنبور عسل ایرانی و تاثیر آن روی کمیت و کیفیت، صنعت زنبورداری کشور را همانند صنعت کرم ابریشم در معرض خطر انقراض قرار داده اند به شکلی که صنعت زنبورداری با تداخل نژادی و آمیختگی نژادی می تواند همانند صنعت کرم ابریشم ایران از بین برود.
وی اضافه کرد: سودجویان ملکه های زنبور عسل بی هویت و دارای بیماری را با قیمتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار خریداری و به کشور وارد می کنند اما با قیمت های بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون ریال (۱٫۵ تا ۳ میلیون تومان) در اختیار زنبورداران قرار می دهند.
وی گفت: درحالی که قیمت نژاد ملکه زنبور عسل ایرانی از گونه «آپیس ملیفرا» با قیمت های بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ریال (۶۰ تا ۷۰ هزار تومان) به فروش می رسد.
این مسئول صنفی با بیان اینکه نژاد ملکه زنبور عسل یکی از گزینه های تاثیرگذار در کمیت محصول است، گفت: نژاد ملکه زنبور عسل ایرانی نیز در شرایط جوی مناسب و مراتع خوب در هر کندو بین ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم عسل تولیدی دارد بنابراین عوامل دیگری همچون تغییرات جوی، گرما، تغذیه و ریزگردها در کاهش تولید عسل موثر هستند و ملکه تنها گزینه موثر یک زنبورستان نیست بلکه بخشی نیز به ساختار کندو باز می گردد.
به گفته وی، نژاد ملکه زنبور عسل در جمع آوری عسل تاثیرگذار است و هیچ تاثیری بر کیفیت محصول ندارد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور گفت: طی سالهای اخیر صنعت زنبورداری به لحاظ کمی از رشد خوبی برخوردار بوده در حالی که از لحاظ کیفی به دلیل نبود نقدینگی، دارو و امکانات و تجهیزات رشد مناسبی نداشته ایم.
وی صنعت زنبورداری کشور را زودبازده دانست و اظهارداشت: طی سالهای اخیر برخی از بیکاران و مشاغل دیگر به سمت این صنعت روی آورده اند که به دلیل نداشتن آگاهی و دانش کافی باعث ایجاد مشکلاتی در بخش شده اند بنابراین تولیدکنندگان ما با افزایش آگاهی و دانش علمی خود نباید اجازه بدهند برخی سودجو از فضای فعلی کشور به نفع خود بهره مند شوند.

* هرگونه واردات عسل و ملکه زنبور ممنوع است
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور تصریح کرد: طبق نظام قانون حفظ ذخایر ژنتیکی و قانون نظام جامع دامپروری کشور واردات عسل، ژل رویال و ملکه زنبور عسل ممنوع است و باید با واردکنندگان برخورد قانونی صورت گیرد.
رئیسی سرحدی با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر برای خلوص سازی نژاد زنبور عسل ایرانی اقدامات مهمی صورت گرفته است، اضافه کرد: هرگز واردات زنبور عسل به شکل رسمی نداشته ایم مگر اینکه برای فعالیت های تحقیقاتی و رصد فعالیت ملکه های داخلی و خارجی به تعداد محدود انجام شده باشد.
وی افزود: طبق آمارها اصلاح نژاد زنبور عسل در آلمان پس از ۸۰ سال به نتیجه رسید و این درحالیست که ما کمتر از ۲۰ سال است که روی این موضوع فعالیت داریم و اگر قرار است موسسه تحقیقات زنبور عسل طرح های خود را در صورت تامین بودجه مناسب پیگیری کند، باید در زمان تحقق آنها کوشا باشد تا تولید کننده داخلی به سمت تامین ملکه زنبور عسل وارداتی سوق داده نشود.
به گفته وی، به تازگی بودجه ای از معاونت فناوری رئیس جمهوری برای تحقیقات زنبور عسل داده شده است.

* بخش عمده زنبورستان های کشور آلوده به بیماری های وارداتی هستند
رئیسی یکی از معضلات واردات قاچاق ملکه زنبور عسل بروز بیماری های ناشناخته عنوان کرد و افزود: اکنون بیشتر زنبورستان های کشور دچار بیماری های ناشناخته و وارداتی هستند و تنها تعداد محدودی زنبورستان آلوده نیستند و یا حداقل به یک یا دو بیماری آلوده اند که به طور حتم یکی از آن بیماری ها وارداتی است.
وی با بیان اینکه هنوز بیماری «واروا» زنبور عسل در زنبورستان های کشور ریشه کن نشده است، گفت: مبارزه با این بیماری نیازمند مبارزه همگانی و منطقه ای است.
این مقام صنفی معتقد است، چنین اقداماتی می تواند بیوتروریسم به شمار بیاید زیرا با ورود یک بیماری باید داروهای مورد نیاز آن نیز تامین و وارد شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور گفت: زنبوردار ایرانی با کمبود نقدینگی، سرمایه در گردش مواجه است و پول کافی برای تامین دارو برای مبارزه با بیماری ها ندارد.
رئیسی سرحدی ادامه داد: حتی برخی شرکت های تولیدکننده داخلی نیز به دلیل نبود حمایت های دولتی در تامین مواد اولیه مورد نیاز دارو با مشکل هزینه بالای تمام شده محصول مواجه اند که زنبورداران توان خرید داروهای تولید داخلی را نیز ندارند در حالی که بیماری های صنعت زنبورداری مثل بیماری واروا همانند سن گندم نیازمند حمایت دولتی برای ریشه کن شدن است.

* عرضه عسلک به جای عسل در فروشگاه های بالای شهر
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور از عرضه عسلک به جای عسل با قیمت های بالا در فروشگاه های بالای شهرها خبر داد و اظهارداشت: محصولی با عنوان عسلک که نتیجه تغذیه زنبور از درخت است، به جای عسل کیفی در فروشگاه های بالا و متوسط نشین شهر با نشان های تجاری خارجی و قیمت هایی بین ۷۰۰ هزار تا ۱٫۵ میلیون ریال (۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان) عرضه می شوند.
وی بر این باور است که سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان طبق قانون باید از ورود، عرضه و فروش این گونه عسل های وارداتی غیرکیفی در فروشگاه ها و مراکز خرید و خرده فروشی ها جلوگیری کند.
وی اضافه کرد: البته ممکن است برخی شرکت های داخلی نیز از عسل های وارداتی غیرکیفی با اختلاط کردن استفاده کنند که این نیز یک تخلف است و باید با متخلفان برخورد شود.

* مبادله ژل رویال چینی از سه میلیون تا ۱۰۰ میلیون ریال
رئیسی سرحدی تصریح کرد: اکنون زنبورداران جوان ما در بحث توسعه محصول از نژادهای ایرانی در هر زنبورستان بین ۶ تا ۲۵ کیلوگرم ژل رویال تولید می کنند که قیمت هر کیلوگرم آن از زنبورستان ۶۰ میلیون ریال (۶ میلیون تومان) و در سطح بازار نزدیک ۸۰ میلیون ریال (۸ میلیون تومان) است.
وی اظهار داشت: با اقدامات آموزشی صورت گرفته به نظر می رسد بتوانیم سالانه تولید ژل رویال کشور را به ۲۰۰تا ۳۰۰ کیلوگرم در سال برسانیم.
وی گفت: برخی گزارش ها حاکی از آن است که برخی ژل رویال را به وفور خریداری و از مبادی ورودی وارد و برخی دیگر آنها را خریداری می کنند به طوری که ژل رویال چینی را سه میلیون ریال (۳۰۰ هزارتومان) می خرند و در داخل کشور با قیمت بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال (۸ تا ۱۰ میلیون تومان) در سطح بازار به فروش می رسانند.
این مقام صنفی بر این باور است که برای حمایت از این صنعت و جلوگیری از واردات عسل و مشتقات آن باید مجموع دستگاه های نظارتی از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات کشوری، سازمان دامپزشکی کشور و گمرک جمهوری اسلامی ایران همکاری های نزدیکی با اتحادیه سراسری زنبورداران کشور داشته باشند تا این صنعت زودبازده شکست نخورد و به حیات خود ادامه دهد.

* یک دهم کلونی های زنبور عسل ایران بیمه دارند
وی اظهارداشت: طبق مسئولیت حرفه ای کسب و کار زنبوداران کشور از حقوق و امکانات اولیه خود شامل بیمه تامین اجتماعی و بیمه صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیستند این بدان معناست که از تعداد نزدیک ۸ میلیون کلونی زنبور عسل تنها ۸۰۰ هزار مورد شامل بیمه صندوق بیمه محصولات کشاورزی می شود که بیانگر آن است که یک دهم کلونی ها بیمه دارند.
وی زنبورداری را کاری سخت و زیان آور دانست و افزود: در بحث حمایت و بیمه زنبورداران گفته می شود دولت به صندوق ها بدهکار است در حالی که تعداد زیادی از زنبورداران با بیماری های مختلف از جمله بیماریهای کلیوی بیماری های ستون فقرات و دیسک دست و پنجه نرم می کنند.
وی افزود: نقش زنبور عسل که با عمل گرده افشانی باعث افزایش کیفی و کمی محصولات کشاورزی دامی و زراعی می شود، در بیشتر کشورها به منظور حمایت از تولیدات به زنبورداران بابت قراردادن کندوهای زنبور عسل پول می پردازند و حمایت می کنند؛ حتی در کشور ترکیه و سایر کشورهایی که آنقدر طبیعت شان دچار مشکلات نشده زنبور عسل تنها حشره گرده افشان که توسط زنبورداران حفاظت می شود.
وی بر این باورست که نیاز ایجاد ظرفیت های قانونی توسط مجلس داریم زیرا نمی شود یک واحد تولیدی با این همه خواص تولیدکنندگی دچار مشکلات متعدد باشد.
رئیسی سرحدی اظهارداشت: عسل ایران از جمله بهترین عسل هایی است که سرشار از خواص گیاهان دارویی است یعنی اینکه مصرف حداقل یک قاشق عسل تضمین سلامتی بوده و کاهش مصرف داروهای شیمیایی را به دنبال دارد.
به گزارش ایرنا، سال گذشته حدود ۸۱ هزارتن محصول عسل در قالب هفت میلیون و ۴۵ هزار کلونی و توسط ۷۸ هزار نفر زنبوردار تولید شده است.
به گفته عفت رئیسی مدیرعامل سراسری اتحادیه زنبورداران کشور، بیش از ۵۰ درصد زنبورداران فاقد پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *