اهم اخبار

خوراکی‌هایی که دشمن قلب شما هستند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

خوردن غذا‌هایی مفید برای سلامت قلب، بهترین روش برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مهم‌ترین اعضای بدن که برای مراقبت از آن باید مراقب نوشیدنی‌ها و مواد غذایی مصرفی‌تان باشید، قلب شماست.

قلب مسئول زنده نگه داشتن شماست، جای تعجب نیست که مراقبت از سلامت قلب از طریق رژیم غذایی، بسیار مهم باشد اما اگر سلامت قلب‌تان اهمیتی برایتان ندارد، می‌توانید مواد غذایی قید شده در این نوشتار را بیشتر مصرف کنید!

لیست مواد غذایی مضر برای قلب به شرح زیر است:

 گوشت‌های فرآوری شده

گوشت‌های فرآوری شده از هر نوع به طور معمول دارای مقدار زیادی چربی اشباع هستند و حتی موارد کم چرب نیز مقدار بسیار زیادی نمک دارند.

با توجه به اینکه سدیم می‌تواند بر فشار خون بالا و سلامت کلی قلب تأثیر بگذارد، محدودیت نمک باید بخشی مداوم از یک رژیم غذایی سالم باشد. به عنوان مثل سوسیس و کالباس پر از چربی اشباع شده هستند و حجم زیادی سدیم در محصولات کم چربی وجود دارد.

انواع خوراکی

برخی غذاهای سالم مضر

بسیاری از غذاهایی که به عنوان سالم به بازار عرضه می‌شوند دقیقا همین‌طور هستند. متأسفانه، این غذاها غالباً دارای اجزای پنهانی هستند که سلامت قلب را به گونه‌ای منفی تحت تاثیر قرار می‌دهند و در واقع می‌توانند در دسته مواد غذایی مضر برای قلب قرار بگیرند. 

ماست طعم‌دار: ماست یونانی ساده و بدون موارد طعم‌دهنده سالم است، اما انواع میوه‌ای ماست اغلب مقدار زیادی قند دارند. گاهی اوقات، این مقدار می‌تواند به اندازه شش قاشق چای خوری باشد!

نوشیدنی های انرژی‌زا: این خوراکی‌ها اغلب به عنوان جایگزین وعده‌های غذایی استفاده می‌شوند و برخی از آنها سالم‌تر هستند. اما موارد زیادی از آنها به شدت پردازش می‌شوند، حاوی قند، مواد نگهدارنده و طعم‌دهنده هستند که بیشتر از فایده ضرر دارند.

 آبمیوه‌های سبز: این نوشیدنی‌ها طرفداران زیادی یافته‌اند اما بسیاری از مواردی که از فروشگاه‌ها خریداری می‌کنید، قند و کالری زیادی دارند.

نوشیدنی‌های ورزشی: این عقیده که هرکسی که ورزش می‌کند به الکترولیت نوشیدنی‌های ورزشی نیاز دارد، کاملاً نادرست است؛ فقط ورزشکارانی که زیاد تمرین می‌کنند به آنها احتیاج دارند! نوشیدنی‌های ورزشی حاوی مقدار زیادی قند هستند و در دسته مواد غذایی مضر برای قلب قرار می‌گیرند.

گرانولا: گرچه گرانولا به عنوان یک ماده غذایی سالم برای وعده صبحانه معرفی می‌شود، در واقع کالری و قند زیادی دارد. غلات سبوس‌دار با قند کم گزینه‌های بهتری هستند و جو دوسر نیز بسیار عالی است.

نوشابه رژیمی: برخی از افراد به نوشابه رژیمی برای یک گزینه سالم بدون کالری روی می‌آورند در حالی که بسیاری از تحقیقات نوشابه را، خواه کالری داشته باشد و خواه نداشته باشد، به بیماری‌های قلبی مرتبط می‌دانند. برخی تحقیقات همچنین نشان می‌دهند کسانی که نوشابه رژیمی می‌نوشند ممکن است به عنوان یک روش جبرانی بیش از حد غذا بخورند!

اسموتی‌ها: این نوشیدنی‌ها سالم به نظر می‌رسند اما غالباً در وعده‌های بزرگ عرضه می‌شوند و مقدار زیادی قند دارند. فراموش نکنید که خوردن خود میوه بیشتر از نوشیدن آن به بدن فیبر می‌دهد. این فیبرها می‌توانند به تعادل سطح چربی خون کمک کنند و قلب شما را سالم نگه دارند.

اسموتی‌ها

مواد غذایی حاوی قند

احتمالا می‌دانید که قند تا چه حد می‌تواند برای قلب مضر باشد. مدت‌ها معتقد بودیم که چربی مقصر است، اما حالا معلوم شده که قند هم به همان اندازه مضر است در اینجا برخی از غذاهای شیرین که در دسته مواد غذایی مضر برای قلب هستند عبارتند از:

آب نبات: انواع آب‌نبات اثر منفی بر سلامت قلب دارند.

غلات صبحانه: برخی از غلات سالم هستند. بعضی از آنها بیش از ۸ گرم قند در یک وعده دارند، به خصوص اگر کم چرب باشند.

 بستنی: این خوراکی پرطرفدار حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده و شکر است و همچنین کالری زیادی که در هر وعده از آن وجود دارد. حملات قلبی حتی می‌تواند در نتیجه افزایش تری گلیسیرید رخ بدهند که ناشی از خوردن بستنی زیاد است.

انواع شیرینی: مواردی مانند دونات، کیک و محصولات مشابه مقدار زیادی آرد سفید، چربی و شکر دارند و حتی می‌توانند خطر دریافت چربی ترانس را افزایش دهند. چربی‌های ترانس کلسترول خوب را کاهش و کلسترول مضر را افزایش می‌دهند.

انواع سس

ممکن است متوجه نشوید که در برخی از سس‌های موردعلاقه شما چه مقدار قند، نمک و چربی اشباع وجود دارد. در اینجا برخی از مواردی را می‌بینیم که ممکن است شما را شگفت‌زده کنند:

سس باربیکیو: این سس حاوی مقدار زیادی سدیم است.

سس‌های سالاد کم چرب: این سس‌ها معمولاً طعم مشابه نسخه‌های دارای چرب را ندارند، به این معنی که برای حفظ عطر و طعم‌شان باید قند بیشتری اضافه شود.

کچاب: این سس پرطرفدار حاوی سدیم زیادی است. در واقع، فقط دو قاشق غذاخوری کچاب ۱۴درصد از مقدار توصیه شده روزانه سدیم را دارد. این دو قاشق ۸ گرم قند دارند.

غذاهای سرخ‌شده

غذاهای سرخ‌شده

طبق مطالعات، افرادی که به طور منظم غذای سرخ شده مصرف می‌کنند در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی هستند. این به تنهایی کافی است تا غذاهای سرخ شده را در دسته مواد غذایی مضر برای قلب قرار بدهیم. برخی از موارد مضر عبارتند از:

سیب زمینی سرخ شده: سیب زمینی سرخ شده به خودی خود دارای ویژگی‌های زیادی است که در فشار خون بالا و خطر دیابت نقش دارند و سرخ کردن آنها خطرشان را بیشتر می‌کند.

مرغ سرخ شده: این غذا به دلیل طرز پختش، مقدار زیادی چربی ترانس دارد.

پیتزا: به دلیل اینکه با آرد سفید تهیه شده، دلایل زیادی دارد که قلب را دچار مشکل کند اما افزودن موادی مانند گوشت فرآوری شده (مانند سوسیس و کالباس)، پنیرها و برخی دیگر می‌تواند به طور جدی در دسته غذاهای مضر برای قلب قرار بگیرد.

سرویس خبری: علمی و تغذیه و سلامت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *