اهم اخبار

دامداران بدلیل بارندگی‌های اخیر، رغبتی برای فروش دام ندارند/ احتمال گرانی گوشت وجود دارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس اتحادیه تهیه و تامین گوشت گوسفندی خاطر نشان کرد: احتمال گرانی همه اقلام در روزهای پایان سال وجود دارد گوشت قرمز نیز از این اصل مستثنی نیست و برای تعادل در بازار سازمان پشتیبانی امور دام باید ذخایر خود را عرضه کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ علی اصغر ملکی با اشاره قیمت گوشت گوسفندی در بازار، گفت: هفته‌ گذشته بارندگی‌های غرب کشور باعث شد دامداران نتوانند دام‌  خود را به میادین برسانند و همین مسئله باعث کمبود دام در بازار شد در نهایت این کمبود ایجاد تورم کرد و قیمت گوشت افزایش قیمت را تجربه کرد.

این فعال صنفی تصریح کرد: باز شدن راه‌ها و جاده‌ها باعث شد که قیمت‌ها متعادل شوند. شدت بارندگی‌ها بیش از آن چیزی بود که ما پیش‌بینی می‌کردیم و دامدار نتوانست دام را به میادین برساند.

وی با اشاره به قیمت گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها، گفت: هفته گذشته گوشت گوسفندی کیلویی ۱۵۰ هزار تومان به مغازه‌داران فروخته می‌شد اما با شروع هفته جاری مغازه‌دار شقه بدون دنبه گوشت گوسفند نر را کیلویی ۱۴۵ هزار تومان خریداری و با احتساب ۱۰ درصد سود، گوشت قرمز کیلویی ۱۶۰ هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

ملکی در پاسخ به این پرسش که برخی مافیای گوشت می‌خواهند با گران کردن گوشت داخلی واردات گوشت را توجیه پذیر کنند آیا این گفته را تایید می‌کنید؟ گفت: اگر دام صادر نشود داشته‌های ما کفایت می‌کرد. قیمت علوفه گران شده و جو به کیلویی ۸ هزار تومان رسیده است، با این قیمت نهاده‌ها نگه‌داری دام برای بسیاری از دامداران امکان پذیر نیست و مجبور به خروج دام‌ها هستند تا شاید بتوانند هزینه‌های خود را تامین کنند. سازمان پشتیبانی امور دام تصمیم گرفته است با کشتار دام و عرضه آن در فروشگاه‌های منتخب و میادین میوه و تره‌بار تعادل را در بازار ایجاد کند و قیمت‌ها بیش از این افزایش پیدا نکنند.

رییس اتحادیه تهیه و تامین گوشت گوسفندی خاطر نشان کرد: در روزهای پایان سال شاهد جهش قیمتی در بیشتر اقلام هستیم گوشت قرمز نیز از این اصل مستثنی نیست و بدون تردید در روزهای پایان سال جهش قیمتی را تجربه خواهد کرد. سازمان پشتیبانی امور دام ذخایر خود را مطلوب اعلام کرده است اگر به موقع این ذخایر به بازار تزریق شود بدون تردید بازار به آرامش می‌رسد.

به گفته وی، پیش‌بینی ذخیره دام را اتحادیه به سازمان پشتیبانی امور دام داده بود. مدیران وزارت کشاورزی تلاش دارند که نیاز مناطق سیل‌زده را با مرغ منجمد تامین کنند چراکه ذخایر در این بخش قابل توجه است و جابه‌کردن آنها راحت‌تر از گوشت قرمز است.

ملکی در پاسخ به این پرسش که برخی شنیده‌ها حاکی از این مهم است که نهاده‌های دامی با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود و همین مسئله به بازار شوک وارد کرده و قیمت‌ها بالا رفته است؟ گفت: بدون تردید با حذف ارز ترجیحی قیمت‌ها بالا خواهند کرد اما فکر نمی‌کنم این مسئله دفعی صورت بگیرد. خوشبختانه بارش‌های اخیر در مناطقی که صحرای خوبی دارند این نوید را به ما داده‌اند که در تامین علوفه با مشکلی مواجه نخواهیم بود دامداران امیدوار هستند که در ۴ ماه ابتدای سال علیق آنها تامین است.

این فعال صنفی خاطر نشان کرد: دامداران، میش و بره‌ای که ۱٫۵ میلیون تومان عرضه می‌کردند را ۳٫۵ میلیون تومان بفروش نمی‌رسانند چرا که می‌دانند بعد از عید علوفه برای نگهداری دام دارند به‌همین دلیل رغبتی برای فروش دام از خود نشان نمی‌دهند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *