اهم اخبار

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: مصرف نان بیشتر شده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمدرضا مرتضوی از افزایش مصرف نان در کشور به دلیل افزایش قیمت سایر کالاها خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد بخشی از فشار خوراک دام هم به نان منتقل شده چون جو کیلویی ۲۰۰۰ تومان اما نان کیلویی ۴۰۰۰ تومان است

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، اوایل امسال قیمت گندم و آرد صنف و صنعت آزاد شد و در پی آن قیمت محصولات آردی از جمله ماکارونی و نان فانتزی افزایش یافت اما قیمت آرد نانوایان سنتی تغییری نکرد و همین موضوع سبب افزایش تمایل نانوایان سنتی به فروش آرد به واحدهای صنعتی شده است.

در این رابطه محمدرضا مرتضوی گفت: به دلیل تفاوت فاحش قیمت آرد نانوایان سنتی با آرد صنعتی که اخیرا بیشتر هم شده همیشه بحث ورود آرد نانوایان به بخش‌های صنعتی مثل قنادی مطرح بوده است. در حال حاضر قیمت آرد صنعتی ۱۶ برابر قیمت آرد نانوایان است؛ بنابراین ممکن است این تفاوت قیمت انگیزه بیشتری برای فروش آرد نانوایان به بخش‌های صنعتی ایجاد کرده باشد. البته مشاهدات میدانی نشان می‌دهد نانوایان آردی که دریافت می‌کنند را می‌پزند، اما من یک مدیر صنعتی هستم نه نهاد نظارتی!

وی با بیان اینکه نانوایان تحت فشار افزایش هزینه‌ها قرار دارند، تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین هزینه نانوایی‌ها نزدیک به ۷۰ درصد مربوط به هزینه‌های نیروی کار است و سهم نرخ آرد در این هزینه‌ها کم است.

احتمال مصرف نان به جای خوراک دام

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه مشاهدات میدانی حاکی از افزایش مصرف نان در کشور است، تصریح کرد: دلیل این وضعیت افزایش قیمت سایر کالاها است. در حال حاضر نان در سطح کشور کیلویی ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان عرضه می‌شود، اما کم کیفیت‌ترین برنج خارجی کیلویی ۳۵ هزار تومان، برنج ایرانی ۱۰۰ هزار تومان و سیب زمینی ۱۵ هزار تومان قیمت دارد؛ بنابراین طبیعی است که فشار مصرف روی نانوایی‌ها باشد.

به گفته وی به نظر می‌رسد بخشی از فشار خوراک دام هم به نان منتقل شده چون جو کیلویی ۲۰۰۰ تومان اما نان کیلویی ۴۰۰۰ تومان است.  

مرتضوی با بیان اینکه اگر قرار باشد مردم پول ثابتی برای خرید نان پرداخت کنند فقط دو راه وجود دارد، گفت: یا دولت باید مابه التفاوت قیمت آرد را پرداخت کند یا آرد را به صورت مجانی به نانواها عرضه کند که راه اول را انتخاب کرده است اما اگر قرار باشد در سال‌های آینده قیمت گندم افزایش یابد، اما دوباره دولت قیمت نان متناسب با آن تغییر نکند، همین مشکلات تکرار می‌شود.

وی افزود: به عبارت دقیق‌تر دولت قرار است بخشی از هزینه‌های نانوایی‌ها را پرداخت کند. اگر در سال‌های آینده این هزینه‌ها افزایش یابد و دولت توان پرداخت آن را داشته باشد، این طرح ادامه پیدا می‌کند.

وظیفه دولت حفظ ارزش پول ملی است، نه کنترل نانوایی‌ها

مرتضوی با بیان اینکه دولت باید تمرکزش را به جای ثابت نگه داشتن قیمت‌ها که خارج از توانایی‌اش است، برای حفظ ارزش پول ملی به‌کار گیرد، گفت: تکلیف دولت حفظ ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم است، نه اینکه مدام یارانه پرداخت کند. ادامه این وضعیت ممکن است دولت را به جایی برساند گه دیگر توان پرداخت یارانه‌ها را نداشته باشد. دولت برای فرار از ورشکستگی دولت باید از الگوهای جهانی استفاده کند، نه اینکه با منت به مردم  یارانه دهد.

شخص اول وزارت جهاد در پرونده فساد بازارگاه مقصر است

وی با بیان اینکه یک مثال اشتباه در اقتصاد ایران سامانه بازارگاه است که در نهایت مشخص شد منجر به فساد شده است، تصریح کرد: شخص اول وزارتخانه در این پرونده مقصر است. درست زمانی که قرار بود تحولی در نظام دامداری و مرغداری کشور ایجاد شود، یک میلیون تن کالایی که اصلا وجود نداشته، بدون اینکه خریداری شده باشد، با همکاری یک شرکت خلق‌الساعه که نصف سهام خود را به شرکت تعاونی روستایی هبه کرده، در سامانه عرضه کرده است. در این فساد یک ماه است پول دامدار و مرغدار را گرفته‌اند، اما اصلا کالایی خریداری نشده که به آن‌ها عرضه شود.  

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: یک میلیون تن کالایی که وجود ندارد، بدون ثبت سفارش، کشتی و کوتاژ برای فروش گذاشته شده است و بعد هم وزارتخانه به بانک مرکزی نامه داده که برای کالایی که وجود ندارد، ارز هم دریافت کند. مقامات اطلاعاتی و امنیتی که در نانوایی ها صف می‌کشند و تراکنش‌ آن‌ها را کنترل می‌کنند، این تخلف آشکار و گسترده را بررسی کنند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *