اهم اخبار

دبیر انجمن برنج کشور: تولید برنج به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن می‌رسد/ تاثیر افزایش ۲۰ درصدی هزینه‌های تولید بر قیمت برنج ایرانی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر انجمن برنج کشور گفت: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی امسال حداقل تولید برنج ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن خواهد بود.

 

 

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور در گفت‌وگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش تولید برنج ایرانی خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی امسال حداقل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج تولید می‌شود در حالی‌که مجموع تولید برنج سال گذشته رقمی حدود ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن بوده است.

او مجموع نیاز سالانه برنج کشور را ۳ میلیون تن اعلام کرد و افزود: با توجه به تولید حداقل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در کشور ۷۰۰ هزار تن کسری نیاز داخل باید از طریق واردات تامین شود.

علیزاده شایق یا اشاره به اینکه واردات برنج در هیچ یک از فصول سال ممنوعیتی نباید داشته باشد بیان کرد: بنده به عنوان یک کارشناس معتقدم مباحث مطرح شده مبنی بر آنکه برنج باید در چه ماهی وارد شود مباحث انحرافی است تا ما را از بحث اصلی خارج کند چرا که کسری نیاز داخل از اول فروردین تا پایان اسفند بدون هیچ ممنوعیت و محدودیتی باید وارد شود.

دبیر انجمن برنج کشور ادامه داد: در ۳ ماهه ابتدای سال بیش از نیاز کشور برنج وارد شده است که با توجه به ذخیره سال ۹۶ و ۹۷ تا پایان سال نباید یک گرم برنج دیگر وارد شود.

این مقام مسئول درباره اینکه بسیاری از وارد کنندگان کاهش قدرت خرید مردم را از عمده دلایل واردات برنج خارجی مطرح می‌کند بیان کرد: اگر مردم پول کافی برای خرید برنج ایرانی ندارند از این رو مسئولان باید وضعیت اقتصادی را درست کنند تا مردم بتوانند نیاز خود را برطرف کنند و واردات برنج خارجی تنها بیانگر پاک کردن صورت مسئله است.

او با اشاره به اینکه امسال وضعیت تولید برنج بسیار مناسب است گفت: با توجه به آنکه استان خوزستان یکی از استان‌هایی بوده که سازمان آب با کشاورزان برخورد جدی مبنی بر کشت نکردن برنج داشته است، اما وضعیت تولید در این منطقه بسیار عالی است به طوری که امسال تمامی استان‌ها به جز استان‌های شمالی آب کافی در اختیار داشتند اقدام به تولید این محصول کرده‌اند.

علیزاده شایق با انتقاد از نوسان قیمت برنج از ابتدای سال گفت: متاسفانه افزایش قیمت برنج ایرانی از ایام پایانی اسفند آغاز شد در حالی که هیچ اتفاقی در تولید برنج سال ۹۷ صورت نگرفت که ما همچنان شاهد گرانی این محصول در بازار بودیم.

دبیر انجمن برنج کشور ادامه داد: با توجه به آنکه هزینه تولید برنج در سال ۹۷ مشخص بود، اما سازمان‌های نظارتی روند افزایش قیمت در سال ۹۸ را پیگیر نشدند و همین موضوع منجر به سوء استفاده فروشندگان در بازار شد.

وی با اشاره به اینکه هزینه تولید برنج در سال ۹۸ نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته است بیان کرد: امسال هزینه تولید برنج به سبب موفق نبودن در بحث توسعه مکانیزاسیون و واردات ماشین آلات خارجی موجب شده تا مجدد کارگران خزانه گیر و وزین کار  به شالی برگردند که تمامی این عوامل دست به دست یکدیگر داد تا ۲۰ درصد هزینه تولید بالاتر رود و بدیهی است که این امر در افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار تاثیر گذار است.

دبیر انجمن برنج کشور در پایان تصریح کرد: اگر چه قیمت برنج نو در بازار با نوساناتی رو به رو است، اما هم اکنون نمی‌توان رقمی برای آن اعلام کرد.

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *