اهم اخبار

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی: ۹۰ درصد دانه‌های روغنی را وارد می‌کنیم/ مصرف روغن باید مدیریت شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

امیرهوشنگ بیرشک گفت: نمی‌خواهم به بحث کمبود روغن در کشور دامن بزنم اما باید بگویم مصرف روغن در کشور باید مدیریت شده و هدفمند صورت بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ امیرهوشنگ بیرشک دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با اشاره به افزایش نرخ روغن خام و دانه‌های روغنی در بازارهای جهانی، گفت: جنگ روسیه و اوکراین، فرآیند صادرات روغن خام و دانه‌های روغنی از اوکراین به دیگر کشورها را مختل کرده است.

 وی با بیان اینکه روسیه و اوکراین سهم قابل توجهی در تامین مواد اولیه روغن خام در جهان دارند، افزود: در حال حاضر چالش تامین دانه‌های روغنی مختص ما نیست و جهان با آن درگیر است اما وزارت کشاورزی در این زمینه در حال انجام اقداماتی است که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.

این فعال اقتصادی با اشاره به ثابت ماندن قیمت انواع روغن نباتی در سال جدید، خاطر نشان کرد: در سال جدید هنوز سیاست‌ها در زمینه تخصیص یا عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص نشده است. دولت هنوز برای بخش خصوصی روشن نکرده است که این ارز به واردکنندگان کالای اساسی داده می‌شود  یا آن را متوقف می‌کند؛ تا این مولفه‌ها روشن نشود بخش خصوصی سردرگم است چراکه نمی‌توان پایه‌های تولید را بر اساس شنیده‌ها استوار کرد.

به گفته بیرشک؛ رئیس‌جمهور در سخنرانی‌هایی خود به این نکته اشاره می‌کنند که ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال جاری حذف خواهد شد اما سازوکار آن را مشخص نمی‌کنند و هنوز ابلاغیه مکتوب در زمینه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به تولیدکنندگان ابلاغ نشده است

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در پاسخ به این پرسش که بسیاری از واحدهای تولیدکننده کنسروهای گوشتی و غیرگوشتی از کمبود روغن در فرآیند تولید شکایت و گله دارند آیا می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که کشور با چالش کمبود روغن مواجه است؟ گفت: تامین روغن بعد از جنگ روسیه و اوکراین به یک چالش بزرگ در دنیا تبدیل شده است ما نیز از این اصل مستثنی نیستیم. تامین روغن خام برای کارخانجات تولید روغن و روغن تسویه شده برای سایر کارخانجاتی که روغن به عنوان مواد اولیه تولید آنها محسوب می‌شود موضوعی است که ما نیز در کشور با مواجه هستیم.

وی ادامه داد: نمی‌خواهم به بحث کمبود روغن در کشور دامن بزنم اما باید بگویم مصرف روغن در کشور باید مدیریت شده و هدفمند صورت بگیرد.

بیرشک با اشاره به تلاش‌ها در زمینه خودکفایی دانه‌هایی روغنی، تصریح کرد: بخش‌ خصوصی با دولت همکاری‌های لازم را برای کاهش ضریب وابستگی به واردات روغن انجام می‌دهم. ۸۵ تا ۹۰ درصد روغن خام و دانه‌‌های روغنی وارد کشور می‌شود که از آنها انواع روغن‌ استحصال می‌شود؛ سال گذشته بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع روغن در کشور تولید و مصرف شد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *