اهم اخبار

دبیر انجمن واردکنندگان برنج:۲۵۰ هزار تن برنج در گمرک معطل تخصیص ارز

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: هم اکنون حدود۲۵۰ هزار تن برنج در گمرک معطل تخصیص ارز است که انتظار می‌رود بانک مرکزی هر چه سریع‌تر ارز مورد نیاز را اختصاص دهد.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه واردات برنج با مشکل تامین ارز روبروست، اظهار کرد: علی رغم قول‌هایی که وزارت صمت و بانک‌مرکزی در خصوص تخصیص ارز به واردات اقلام اساسی همچون برنج داده، اما در عمل این موضوع عملیاتی نشده است.

وی افزود: با وجود آنکه ۵۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شد و بخشی از آن به شکل ترخیص درصدی بدون دریافت ارز وارد بازار شد، اما تاکنون بانک‌مرکزی و وزارت صمت به تعهدات خود عمل نکرده که این موضوع باعث شده نتوانیم به واردات ادامه دهیم.

کشاورز با اشاره به اینکه امنیت غذایی کشور در گرو تامین به موقع برنج مورد نیاز است، بیان کرد: با توجه به اهمیت بالای برنج به عنوان دومین محصول غذایی پرمصرف بعد از نان و عدم تعهد بانک‌مرکزی و وزارت صمت به معاون اول رئیس جمهور نامه‌ای ارسال کردیم که علت تعلل بانک مرکزی و سوء مدیریت وزارت صمت را در موضوع واردات برنج بررسی کند.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج ادامه داد: با وجود آنکه واردکنندگان به تعهدات خود مبنی بر تامین کسری برنج مورد نیاز امسال عمل کردند، جای این سوال مطرح است که چرا بانک مرکزی ارز مورد نیاز را تخصیص نمی‌دهد؟ در حالیکه این موضوع تهدید جدی برای امنیت غذایی کشور به شمار می‌رود.

به گفته وی، در شرایطی که تحریم تجارت خارجی را با مشکلاتی روبرو کرده است، از این رو انتظار می‌رود بانک مرکزی هر چه سریع‌تر ارز مورد نیاز را تخصیص دهد تا بتوانیم کالای رسوب شده در بنادر را ترخیص و برای واردات سال آینده بنابر بودجه برنامه ریزی کنیم.

نوسان قیمت برنج هندی و پاکستانی در بازار

دبیر انجمن واردکنندگان برنج از کمبود عرضه برنج در بازار خبر داد و گفت: در شرایطی که در سطح عرضه برنجی برای توزیع نداریم، از این رو فروشندگان بنابر انصاف خود اقدام به عرضه محصول می‌کنند که متاسفانه بنابر گزارش‌های میدانی قیمت برنج پاکستانی و هندی نوسان چشمگیری داشته است.

وی در پایان با اشاره به اینکه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن برنج در گمرکات کشور است، بیان کرد: بانک‌مرکزی برای تنظیم بازار شب عید و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت هر چه سریع‌تر باید ارز مورد نیاز را تخصیص دهد، در غیر این صورت باید پاسخگوی التهاب قیمت در بازار باشد.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *