اهم اخبار

دغدغه های پیش روی دولت دوازدهم از نگاه صنعتگران، به قلم محمد سعید فیصل رئیس هیات مدیره گروه مواد غذایی شاهسوند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مشکلات برسر راه تولید آنچنان فراوان است که تولیدکنندگان از فردای خودشان هم نمی‌توانند با خبر باشند. برای مثال در صنعت کنسروسازی، تولیدکنندگان به علت گرانی برخی مواد غذایی با مشکل تعیین قیمت فروش محصول روبه‌رو هستند. واردات بی رویه، قوانین کار و تامین اجتماعی، عوارض و مالیات، حقوق و دستمزد، صادرات و بازاریابی نیز مجموعه‌ای از مشکلات کل صنایع در کشورمان محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد برای تعیین راهکار و روش برای حل تک‌تک مشکلات صنعت باید استراتژی تحت عنوان «عبور از مشکلات پیش روی تولید» در دولت دوازدهم تهیه شود.

سرمایه در گردش و تامین منابع مالی، افزایش هزینه‌های تولید، مشکلات دریافت ارز، مشکلات بانکی، اجرا نشدن دقیق اصل ۴۴ قانون اساسی از جمله مشکلات مهم و بحث برانگیز فعالان حوزه صنعت است که به اعتقاد کار‌شناسان با یاری دولت قابل حل است.

عمده مسائلی که تولیدکنندگان با آنها مواجه هستند به ضعف در بازار برمی‌گردد که این موضوع بازار را تضعیف نموده و مانع رونق و رشد آن شده است.

مهم‌ترین خواسته صنعتگران از دولت دوازدهم این است که با فساد در هر رده‌ای و با هر نسبتی مبارزه شود. شنیدن فساد های مختلف در بخش های مختلف کشور، بسیاری از تولیدکنندگان و کارگران را دلسرد می کند. بدون شک مبارزه با قاچاق کالا در کشور می‌تواند کمک موثری به اشتغال، افزایش تولید و رونق اقتصادی کند.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین خواسته صنعتگران رفع مشکلات بانکی است. حل این مشکلات بارها به شیوه‌های مختلف از دولت درخواست شده اما با وجود برخی اقدامات مشکلات اصلی هنوز پابرجاست. نرخ سود بانکی یکی از مهم‌ترین موانع بزرگ بر سر راه تولید و رقابت‌پذیری محصولات صنعتی است. محاسبات بانک‌ها برای گرفتن بهره بانکی شفاف نیست.

تولیدکننده برای تامین مالی سرمایه گذاری های ایجابی و یا در حین فعالیت برای تامین سرمایه در گردش، نیازمند نقدینگی است. در تمام دنیا نیز، نظامات زیادی برای تامین مالی وجود دارد تا از تولیدکننده پشتیبانی کنند که این پشتیبانی مالی هم در قالب بازار پول و سیستم بانکی و هم در قالب بازار سرمایه و بورس انجام می شود.

نکته و درخواست آخر تولیدکنندگان صنایع غذایی از دولت دوازدهم این است که در مقابل حملات گسترده غیر کارشناسانه از جانب برخی مسئولان واکنش نشان دهند زیراکه ضربات غیرقابل جبرانی به تولید داخلی وارد می‌شود که تبعات آن تا مدت‌ها قابل جبران نیست. همچنین در خصوص تدوین قوانین بدون پشتوانه تحقیق از سوی وزارت بهداشت که به تناقض‌های جدی برای تولید کنندگان حوزه مواد غذایی تبدیل شده است، خواهشمندیم بصورت جدی بررسی و از وزارت بهداشت درخواست می کنیم که بررسی های منطبق بر حوزه صنعت غذایی را داشته باشند. در برخی دستگاه های نظارتی شاهد آن هستیم که پایین ترین کارشناسان سازمان ها و دستگاه های نظارتی می توانند بدون هیچ منطق و قانونی وتنها براساس سلایق شخصی بزرگترین واحد های تولیدی را باچالش مواجه کنند و حتی در برخی موارد به مرز تعطیلی برسانند به گونه ای که حتی عالی ترین مقام های استانی و کشوری نمی توانند گره از کار واحد های تولیدی به حق باز کنند. در این شرایط نه تنها هیچگونه برخوردی با آن کارشناسان نمی شود بلکه تشویق هم می شوند. رسیدگی به این چنین مسائل کوچک ولی پراهمیت می تواند راهگشای صنعت و تولید ما باشد.

 

محمد سعید فیصل

رئیس هیات مدیره گروه مواد غذایی شاهسوند

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *