اهم اخبار

دولت با مشارکت تشکل‌ها قیمت مرغ زنده را تعیین کند!/ دلیل گرانی مرغ، کمبود و گرانی نهاده‌ها است/ برنامه دولت برای خرید مرغ مازاد چیست؟!

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در شرایطی که بازار مرغ با التهاب‌ها و نوسانات قیمتی طی ماه‌های اخیر مواجه بوده است، از سوی کارشناسان دلایل مختلفی برای نابسامانی بازار این محصول عنوان شده که عمده‌ترین دلایل آن کمبود و گرانی نهاده‌های تولید و به تبع آن کاهش جوجه‌ریزی‌ها بر می‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا، محمدعلی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه  سراسری مرغداران گوشتی کشور در این خصوص گفت: جوجه‌ریزی در ماه قبل و در ماه جاری بسیار بالا بوده است؛ به طوری که ماه قبل ۱۳۲ میلیون و در شهریور هم ۱۳۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته است. با این وجود تولید کننده‌ها با کمبود و همچنین گرانی نهاده‌ها و کنجاله سویا به طور خاص روبرو هستند. این در حالی است که هزینه دیگر نهاده‌ها همچون مکمل‌ها نیز بسیار بالا رفته است؛ به‌ویژه اینکه با ارز آزاد وارد می شوند.

تداوم روند افزایشی قیمت خوراک آماده

سروستانی افزود: از سوی دیگر قیمت خوراک آماده نیز روند افزایشی داشته است؛ به طوری که به عنوان مثال ارزان‎‌ترین دان آماده که در سال قبل با کیلویی ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان خریداری می‌کردیم، در حال حاضر به کیلویی ۲۱ تا ۲۵ هزار تومان رسیده است!

وی در خصوص گرانی حاکم بر خوراک آماده طیور نیز گفت: دلیل گرانی  دان آماده این است که کارخانجات خوراک هم قطعاً با  گرانی و افزایش قیمت مواد و مکمل‌ هایی که برای تهیه دانه آماده استفاده می‌کنند مواجه بوده و هستند و این گرانی ها بر تولید محصول نهایی آنها ن اثر می گذارد.

با افزایش تولید شاهد، روند کاهشی قیمت مرغ خواهیم بود

مشاور اتحادیه  سراسری مرغداران گوشتی کشور در خصوص آنچه می توان برای بازار مرغ طی هفته های آتی پیش بینی کرد، گفت: اگر دولت بتواند به خوبی  نهاده ‌های مورد نیاز تولید به خصوص کنجاله سویا را تامین کند، با توجه به اینکه هوا هم رو به خنکی می رود و مرغ ها وزن بیشتری می گیرند، تولید افزایشی و روند قیمت ها کاهشی خواهد بود.

لزوم خرید مرغ مازاد توسط شرکت پشتیبانی

وی ادامه داد: البته با این وجود و در چنین شرایطی انتظار داریم شرکت پشتیبانی در مورد خرید به موقع مازاد تولید اقدامات لازم را انجام بدهد؛ چراکه قطعاً با مازاد عرضه مواجه خواهیم بود.

92433

برای تداوم تولید، دولت با مشارکت تشکل ها قیمت مرغ زنده را تعیین و ابلاغ کند

از سوی دیگر برومند چهارآیین، فعال صنعت مرغداری و رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت:  معضلی که در حال حاضر در حوزه صنعت مرغداری داریم، به قیمت مرغ زنده برمی گردد. به عبارت دیگر علی‎رغم اینکه همه مولفه‌ های تولید از قیمت سویا گرفته تا ذرت، دستمزد کارگر، قیمت واکسن و غیره افزایش یافته اما قیمت رسمی مرغ همان ۵۲ هزار تومان است.

چهارآیین افزود: در واقع دولت برای اینکه انگیزه را در تولید کننده حفظ کند، لازم است قیمت تمام شده مرغ را به صورت کارشناسی و با مشارکت اتحادیه سراسری مرغداران در اسرع وقت تعیین و ابلاغ کند؛ برای اینکه تولید ادامه یابد و انگیزه در تولید کننده ‌ها بماند.

وی ادامه داد: در واقع تعیین و ابلاغ قیمت مرغ زنده آن هم به صورت کارشناسی و آنالیز شده در راستای این امر باید سریعا انجام شود که در دو ماه آینده با کاهش شدید عرضه مرغ روبرو نشویم.

چهارآیین با بیان اینکه بر اساس آنالیزهای صورت گرفته قیمت تمام شده مرغ زنده درب واحدهای تولیدی باید ۶۲ هزار تومان باشد، افزود: در غیر این صورت با چالش اساسی کمبود عرضه مرغ مواجه و مجبور به واردات خواهیم شد؛ اگرچه در حال حاضر نیز تا حدود کمی واردات انجام می‌شود.

توزیع قطره‌چکانی سویا

 این فعال صنعت طیور کشور همچنین در خصوص شرایط حاکم بر بازار کنجاله سویا گفت: کنجاله سویا کاملا قطره چکانی در بازار توزیع می‌شود و جالب است بدانید قیمت بازار آزاد این نهاده ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان است اما با همین قیمت‌ها هم در بازار کنجاله سویا پیدا نمی‌شود. در حقیقت به رغم وعده وزیر جهاد کشاورزی و معاونین وی، میزان عرضه سویا واقعاً مایوس کننده است. بنابراین امیدواریم وعده وزرا در این هفته محقق شود؛ چون اگر کمبود سویا ادامه یابد، ضررهای زیادی به تولید کننده ‌های مرغ می ‌رسد.

طی هفته‌های آتی، مازاد تولید خواهیم داشت؛ دولت به فکر جمع آوری باشد

چهارآیین اذعان داشت: علاوه بر بحث تامین به موقع نهاده به خصوص کنجاله سویا که از سوی بخش دولتی نادیده گرفته شده است با توجه به جوجه ریزی ها صورت گرفته قطعا با مازاد تولید و عرضه مواجه خواهیم شد اما بحث خرید مازاد مرغ از سوی بخش دولتی نیز چندان مشخص نیست. به این معنا که مشخص نشده چه بودجه ای برای این امر در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بنابراین از اصلی ترین مواردی که در حوزه مرغ باید دولت سریعا و شفاف عمل کند سه مورد «قیمت مرغ زنده، تامین نهاده و خرید مازاد مرغ» است.

چهارآئین در خصوص شرایط فروش نیز گفت: در حال حاضر الان فروش ثابت است اما پیش‌بینی این است که تا ۱۰ تا ۱۵ روز آینده که مردم غالباً بخشی از در آمد را خود را صرف خرید لوازم تحریر و لوازم مربوط به مدارس خواهند کرد، قطعا با کاهش تقاضا مواجه می شویم. بنابراین دولت باید سریعا در خصوص خرید مازاد تولید مرغ از بازار چاره ای بیندیشد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *