اهم اخبار

رئیس اتاق بازرگانی تهران: صادرات غیرنفتی ۴۷.۷ کاهش یافت/ اگر بورس ریزش کند، ماجرای موسسات اعتباری تکرار می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در رابطه با بورس پیشنهاداتی داریم؛ یکی از آنها این است که بروکراسی حاکم بر پذیرش شرکت‌ها کم شود؛ الان زمان لازم برای پذیرش در بورس کمتر از یک سال نیست.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، مسعود خوانساری در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد درباره صادرات غیرنفتی اظهار داشت: یکی از منابع اصلی درآمدی کشور صادرات غیرنفتی است. متاسفانه در دو ماهه اول امسال با کاهش ۴۷.۷ درصد صادرات غیرنفتی روبه رو بودیم. اگرچه عمده این مسئله به علت کرونا است اما سیاست‌های غلط نیز از علل آن بوده است.

او ادامه داد: مشورت با دست اندرکاران صادرات می‌تواند راهگشا باشد اما متاسفانه کمتر به آن بها داده شده است. خیلی از صادرکنندگان از چرخه خارج می‌شوند و افراد جدید می‌آیند و این نگرانی از این بابت وجود دارد. متاسفانه هر چیزی که مطرح می‌کنیم، بلافاصله بحث رانت‌خواری مطرح می‌شود و مسائل را شخصی می‌کنند و این کار قشنگی نیست.

خوانساری تصریح کرد: در سه ماهه ابتدای امسال تا امروز یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر وارد بورس شدند و این رقم غیر از سهام عدالت است. این می‌تواند یک فرصت به حساب بیاد.

اوا دامه داد: در رابطه با بورس پیشنهاداتی داریم؛ یکی از آنها این است که بروکراسی حاکم بر پذیرش شرکت‌ها کم شود؛ الان زمان لازم برای پذیرش در بورس کمتر از یک سال نیست. اگر این زمان را کاهش دهیم، قدم مثبتی خواهد بود. در عین حال شفافیت بیشتر در سهامی که عرضه می‌شود، نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

خوانساری با اشاره به اینکه اگر بورس ریزش کند، ممکن است مشکلی که برای موسسات و صندوق‌های اعتباری رخ داد، تکرار می‌شود، گفت: در بازار خودرو شاهد اتفاقی بودیم که عملاً بی‌نظیر بود. در این دوره برای ۲۵ هزار خودرو ۷ میلیون نفر ثبت نام کردند و در حوزه بلیت بخت آزمایی نیز چنین بود. اقدامات نسنجیده‌ای در این زمینه انجام شده است که بایددر مورد آن صحبت کنیم.

خوانساری با اشاره به مسئولیت خود در هیئت داوری رسیدگی به اختلافات ناشی از واگذاری‌ها گفت: متاسفانه در این بخش ناامنی برای بخش خصوصی ایجاد شده است و بعد از تغییرات در سازمان خصوصی‌سازی، پرونده‌هایی که مدیران قبلی تائید کرده بودند، با شکایت همین مدیران به مرکز داوری ارجاع شده است و این کار زیبایی نیست.

وی افزود: در رابطه با استمهال فهرست بیمه‌ای کارفرمایان و جریمه نشدن آنها گاهی اوقات دچار مشکلاتی می‌شویم و این مسئله اعمل نمی‌شود. اگر واقعاً به دنبال جهش یا افزایش تولید هستیم باید کاری کنیم تا دسترسی‌ها تسهیل شود. اگرچه کرونا به اقتصاد کشور ضرر وارد کرده است اما باید بتوانیم شاهد افزایش باشیم.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *