اهم اخبار

رئیس اتاق تبریز: دولت برای تأمین آب و برق شهرک‌های صنعتی برنامه‌ریزی کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یونس ژائله گفت: بر ضرورت تأمین آب و برق شهرک‌های صنعتی و مجموعه‌های کشت و صنعت تأکید کرد و خواستار همکاری و برنامه‌ریزی دولت در این راستا شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ رئیس اتاق تبریز با اشاره به سفر خود به ونزوئلا، گزارشی از بحران اقتصادی این کشور ارائه داد و گفت: این کشور قبل از بحران اقتصادی، پنجمین صادرکننده نفت خام در جهان، سومین صادرکننده گاز در جهان، رتبه اول شروع کسب‌وکار در سطح جهان در سال ۲۰۱۳ و بسیاری از مزیت‌ها دیگر را دارا بوده است و از سوی دیگر ذخایر نفتی و جاذبه‌های گردشگری بسیار خوبی نیز دارد.

 یونس ژائله در هفتاد و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی در خصوص عمده دلایل رکود تورمی ونزوئلا گفت: هزینه‌های افراطی دولت برای طرح‌های پوپولیستی، مدیریت ضعیف منابع، سقوط بهای نفت، وابستگی ۹۵ درصدی بودجه به درآمد نفت، عدم توجه به نگهداری و توسعه تجهیزات و زیرساخت‌های نفتی، قیمت‌گذاری دستوری، اعطای ارز دولتی و ممانعت از واردات به بهانه جلوگیری از حذف شغل‌های داخلی از جمله این دلایل بوده است.

 ژائله ادامه داد: باید این کشور را الگویی قرار داده و از این مسیر تجاربی برای ونزوئلایی نشدن ایران کسب کنیم. عدم استفاده از سیاست‌های تکراری ناموفق دوره‌های قبل، حذف هزینه‌های جاری و افراطی دولت، جلوگیری از خروج سرمایه‌گذاران ایرانی با حمایت از تولید، برنامه‌ریزی جهت جذب سرمایه‌گذار خارجی، حذف ارز دولتی و یارانه‌های مصرفی، دریافت مالیات از بخش غیر مولد و ارائه مشوق‌های مالیاتی برای بخش مولد از جمله این تجربیات است.

رئیس اتاق تبریز با اشاره به پیشنهاد‌هایی برای استفاده از فرصت‌های کشور ونزوئلا گفت: به جهت استفاده از زمین‌های حاصل خیز، فراوانی آب و منابع انسانی ارزان‌قیمت در ونزوئلا، برنامه‌ریزی لازم جهت کشت فرا سرزمینی و دام‌پروری جهت پیاده‌سازی در این کشور انجام گیرد. در این راستا اجرای کامل مواد آیین‌نامه کشت فرا سرزمینی مصوب ۱۳۹۵، پیشنهاد می‌شود.

 او افزود: کنسولگری ایران در ونزوئلا لیست کاملی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور ونزوئلا را تهیه و در اختیار بخش خصوصی قرار دهد. همچنین ارسال هیات تجاری در زمینه‌های مختلف توسط اتاق تبریز با همکاری استانداری آذربایجان شرقی می‌تواند مؤثر باشد.

 ژائله ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی جهت صادرات مواد اولیه به ونزوئلا و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف نظیر انواع نهاده‌های مورد نیاز کشور، چوب، دام زنده و گوشت، طلا و واردات آن به کشور، صادرات کالاهای ارزان‌قیمت و صادرات ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و لوازم‌خانگی و الکترونیک و انتقال دانش فنی در زمینه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و را از دیگر پیشنهادات در این راستا عنوان کرد.

رئیس اتاق تبریز همچنین بر ضرورت تأمین آب و برق شهرک‌های صنعتی و مجموعه‌های کشت و صنعت تأکید کرده و خواستار همکاری دولت در این راستا شد.

یونس ژائله در خصوص پیشنهاد شورای گفت‌وگوی استان برای تسریع در واردات کامیون‌های دست‌دوم گفت: باوجود مطرح شدن این پیشنهاد توسط شورای گفت‌وگوی استان و ارائه مجوزهای مربوطه در شهرهایی همچون تهران، به استان آذربایجان شرقی چنین مجوزی داده نشد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: اتاق بازرگانی ایران

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *