اهم اخبار

رئیس اتاق شیراز: کمیته برای رفع چالش‌های حذف ارز ترجیحی به‌ویژه برای دامداران تشکیل شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

جمال رازقی با تأکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی یک اقدام فوق‌العاده مفید است، گفت: طراحان آیت سیاست پایان مسیر را ندیده‌اند و همین مسئله چالش‌هایی به دنبال دارد که باید با ایجاد کمیته‌ای آنها را رفع کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ پنجاه و پنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با دستور جلسه بررسی تأثیر عبور از ارز ترجیحی به ارز نیمایی در تأمین نهاده‌های دامی و همچنین احیای بند (غ) ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی در خصوص معافیت واردات ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی – صنعتی- معدنی و کشاورزی از حقوق ورودی در سال ۱۴۰۱ برگزار شد. انتقاد از عملکرد بانک‌ها در نسبت مصارف به منابع از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی در استان فارس بود که پیشنهادهایی برای بهبود این امر مطرح شد.

رئیس اتاق شیراز، در این نشست، گفت: فقط سه‌دهم درصد تسهیلات بانک‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری پرداخت شده که رقم بسیار پایینی است و باید فشار به بانک‌ها آورده شود تا این رقم بهبود یابد.

جمال رازقی افزود: در حوزه بانک‌ها و سرمایه‌گذاری آمادگی داریم اطلاعاتی از عملکرد بانک‌ها و پیشنهاد‌هایی ارائه دهیم در سایر موارد نیز جلسات اختصاصی و کارشناسی برگزار شود تا مشکلات این حوزه برطرف شود.

رئیس اتاق شیراز با اشاره به اینکه درباره دستور کار مرتبط با ارز ترجیحی و چالش‌های این حوزه ادامه داد: حذف ارز ترجیحی کار فوق‌العاده‌ای بوده اما طراحان آن انتهای مسیر را ندیدند و همین مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

به گفته وی، در شرایط کنونی صادرات اصلاً توجیه ندارد و باید در آینده منتظر قاچاق کالا از خارج کشور باشیم.

رازقی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه گفت: برای اینکه این مسئله ارز ترجیحی و چالش‌های مرتبط با آن به‌ویژه در حیطه کاری دامداران حل شود و تا به کلاف سردرگم تبدیل نشده، کمیته‌ای در دفتر معاونت امور اقتصادی تشکیل شود و مصوبه آن نیز به‌عنوان مصوبه شورای گفت‌وگو قرار گیرد.

وی با اشاره به دستور دیگر جلسه درباره احیای قانون گمرکی برای معافیت واردات ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی تصریح کرد: از زمان انقلاب ورود ماشین‌آلات تولیدی معافیت سود و عوارض گمرکی داشت اما مجلس امسال این قانون را در چنین شرایطی لغو کرده است و پیشنهاد می‌شود نامه‌ای برای انعکاس به وزیر اقتصاد، صمت و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نوشته شود چون این مسئله به تولید کشور ضربه می‌زند.

به عقیده رازقی، همه جوانب در لغو این قانون دیده نشده به‌خصوص که اکنون میزان استهلاک بر میزان سرمایه‌گذاری پیشی گرفته است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: اتاق بازرگانی ایران

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *