اهم اخبار

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی در گفتگو با اگروفودنیوز: اگر محدودیت های بانک مرکزی نبود رشد صادرات تا مرز صد در صد انجام می پذیرفت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

غلامرضا میری گفت: اکثر واحدهای تولیدی و صادراتی زعفران با توجه به شرایط سخت تحریم و کرونا، علی رغم اینکه از ۳۰ درصد ظرفیت نیروی در اختیار بهره می برند ولی یک نیرو هم تعدیل نکرده اند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران استان خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار اگروفودنیوز مبنی بر اینکه؛ “کارآفرینان تا چه حد در شرایط سخت تحریمی کشور توانسته‌اند به اهداف مختلف کشور از جمله اقتصاد مقاومتی و رونق تولید کمک کنند و در این زمینه ارگان های دولتی در این مسیر چه حمایتی از تولیدکنندگان داشته اند؟” گفت: تولید و صادرات امروزه به عنوان نوک پیکان حرکت توسعه اقتصادی در همه کشورها به رسمیت شناخته شده است و سنجش و قدرت اقتصادی همه کشورها، میزان حضور در بازارهای رقابتی دنیا است و نقش صادرات در مسائل اقتصادی فرهنگی و اجتماعی و امنیتی بسیار بارز است.

میری افزود: کارفرمایان شامل تولید کننده و صادر کننده در شرایط سخت تحریم های ظالمانه کشور توانسته اند کمک های شایانی به اقتصاد مقاومتی و رونق تولید انجام دهند.

وی این کمک ها را اینگونه بیان کرد: اکثر واحدهای تولیدی و صادراتی زعفران با توجه به شرایط سخت تحریم و ویروس کرونا و تعطیلی واحدها،علی رغم اینکه از ۳۰ درصد ظرفیت نیروی در اختیار بهره می برند ولی یک نیرو هم تعدیل نکرده اند و متعهدانه و با احترام ، تمام حق و حقوق پرسنل را پرداخت نموده اند.

میری عنوان کرد: آمار و ارقام صادرات زعفران بیانگر این حقیقت است که صادرکنندگان زعفران با همه بی مهری هایی که از جانب ارگان های دولتی از جمله بانک مرکزی روا داشته است ، توانسته اند با تمام توان حضور خود را در کشورهای هدف صادراتی حفظ و به میزان ۳۰ درصد رشد صادرات داشته باشند که اگر محدودیت های بانک مرکزی نبود بدون شک رشد صادرات تا مرز صد در صد انجام می پذیرفت.

وی بیان داشت: صادرات یک تخصص است و برای توسعه فعالیت های صادراتی باید به آن بها داده شود و حمایت های لازم انجام پذیرد.

این فعال صنایع غذایی در ادامه افزود: اعتقاد بخش خصوصی همیشه این بوده که دولت فقط مجوزهای کار را به صورت کارشناسی شده صادر کند و نظارت لازم را داشته باشد تا تولید کننده و صادرکننده بتوانند با فراق بال به افزایش تولید و صادرات فکر کند نه این که بانک مرکزی با بخشنامه های بازدارنده و بدون در نظر گرفتن تجربه و تخصص افراد صاحب نظر، عامل قاچاق زعفران و کارت های اجاره ای و خانه نشین کردن صادرکنندگانی با بیش از ۴۰ سال تجربه باشد ما از ارگان های دولتی انتظار داریم به جای محدودیت های بازدارنده، برای رونق تولید و صادرات در شرایط سخت اقتصادی حمایت های لازم را از بخش تولید و صادرات زعفران عملیاتی نمایند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: متاسفانه از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ بخشنامه بازدارنده صادرات مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات با همه تلاش ها و پیشنهادهای منطقی و توصیه استانداران و نمایندگان محترم و اتاق های بازرگانی کارساز نبوده و همچنان این مشکل پابرجاست.

میری عنوان کرد: مقتضی اقتصاد مقاومتی و رونق تولید این نیست که صادرکننده، زعفران را کیلویی ۷۰۰ دلار صادر کند و بانک مرکزی برای تسویه حساب ارزی از صادرکننده ۱۳۰۰ دلار، آن هم به نرخ نیمایی مطالبه نماید.

نائب رئیس شورای ملی زعفران در ادامه افزود: صادرکننده ای که برای احقاق حق منطقی خود به دنبال راهی برای پرداخت بدهی برابر مستندات صادراتی بوده و هست و تاکنون امکان پرداخت وجه اضافه برایش مقدور نبوده و نیست را نباید برایش انواع فشارها و تهدید ها را در نظر بگیرند.

غلامرضا میری در پایان گفت: بنابر این علی رغم اینکه تولید کنندگان و صادرکنندگان زعفران بر حسب وظیفه با تمام توان در خدمت نظام و کشور بوده و هستند ، تاکنون هیچ گونه حمایتی همانطور که عرض شد دریافت نکرده اند و همچنان در انتظار رفع این مشکل هستند.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *