اهم اخبار

رئیس اتحادیه صادر کنندگان خشکبار خبر داد: صادرات خشکبار ایران از سوی آمریکا، ترکیه و عراق تهدید می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتحادیه صادر کنندگان خشکبار گفت: در سه ماهه اول سال جاری ۳۵ هزار و ۱۲۰ تن خرما به ارزش ۶۴ میلیون و ۹۷۷ هزار دلار صادر شده است که این رقم درمدت مشابه سال گذشته ۵۲ هزار و ۲۸۵ تن به ارزش ۷۹ هزار و ۱۷۳ میلیون دلار بوده است.

محمد حسن شمس فرد-رئیس اتحادیه صادر کنندگان خشکبار- در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت صادرات خشکبار در سال جاری نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته بیان داشت: چند رقم کالا داریم که از نظر تولید، در جایگاه اول قرار دارند. پسته، کشمش و خرما. این سه قلم عمده صادرات خشکبار کشور است.صادرات پسته از نظر ارزشی ۲۱ درصد و از نظر وزنی ۳۱ درصد رشد داشته است.کشمش نیز ۲۰ درصد از نظر وزنی و از نظر ارزشی ۳۲ درصد رشد داشته است؛ اما خرما از نظر ارزشی با کاهش ۱۸ درصدی مواجه بوده است که مهمترین دلیل آن کاهش قیمت جهانی این محصول است؛ چراکه اگر کشورهای دیگر قیمت ها را کاهش دهند کشور ما هم متاثر از آن باید قیمت ها را کاهش دهد.

او افزود: در سه ماهه اول سال جاری ۳۵ هزار و ۱۲۰ تن خرما به ارزش ۶۴ میلیون و ۹۷۷ هزار دلار صادر شده است  که این رقم درمدت مشابه سال گذشته ۵۲ هزار و ۲۸۵ تن به ارزش ۷۹ هزار و ۱۷۳ میلیون دلار بوده است.

شمس فرد تاکید کرد که بعد از این پسته، کشمش و خرما، دیگر محصولات مانند  انجیر، فندق، بادام و گردو صادرات کمی دارند؛ چون مصرف داخلی زیاد است و تولید آن به قدری نیست که صادرات آنچنانی داشته باشد.

او در پاسخ به این سوال که چرا هنوز هم محموله های صادراتی بصورت فله ای و بدون بسته بندی از کشور خارج می شود، بیان داشت: خریدارها بصورت فله ای می خرند تا بسته بندی‌های خودشان را داشته باشند؛ آنها بسته‌بندی‌های کوچک را تقاضا نمی‌کنند، صادر کننده هم نمی تواند خرده فروشی کند. خریداران حتی از آمریکا هم فله‌ای خریداری می کنند تا بسته بندی خاص خود را داشته باشند.

او در خصوص جزئیات توقیف محموله بزرگ قاچاق در یکی از استان‌های غربی کشور، اظهار داشت: سالها است که این آجیل وارد کشور می‌شود و در آجیل فروشی‌های سطح کشور نیز به وفور یافت می شود وزارت جهاد کشاورزی از مانور این محصولات در بازار باخبر است. اجناسی که بیشتر به صورت پیله وری وارد کشور می شود و طبق  رویه سازمان حفظ نباتات و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز این محصولات کشاورزی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند باید امحا شوند.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان خشکبار تاکید کرد: در حال حاضر بادام وارداتی از آمریکا در بازار موجود است. چون زیبا و یک اندازه و یک دست هستند اما طعم و مزه بادام ما را ندارد. قیمت آن هم ارزان‌تر از بادام ایران است؛ این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که مجوزی برای واردات این محصولات صادر نکرده است.

شمس فرد در پایان در پاسخ به این سوال که مشکل اصلی صادرکنندگان چیست، بیان داشت: هنوز در نقل و انتقال پول به ایران مشکل داریم. صادرکنندگان با مشکلات مالیاتی مواجه هستند و بازارهای صادراتی ایران در حوزه خشکبار از سوی رقبایی چون آمریکا، ترکیه و عراق و کشورهای صاحب محصول خرما تهدید می شود و با مرتفع کردن مشکلات صادرات، باید بازارهای صادراتی را حفظ کرد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *