اهم اخبار

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی :قیمت منطقی سیب‌زمینی ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت که قیمت منطقی سیب‌زمینی در سطح خرده‌فروشی و میوه‌فروشی‌های سطح شهر نه قیمت‌های فعلی بلکه بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان است.

به گزارش ایسنا، سیب‌زمینی در ماه‌های گذشته با افزایش قیمت مواجه شده و به کیلویی ۱۰ هزار تومان در میوه فروشی‌های سطح شهر رسید. اما در جدیدترین کشف قیمت میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران قیمت این محصول نسبت به هفته گذشته با کاهش حدوداً ۵۰۰ تومانی مواجه شده و به کیلویی ۵,۰۰۰ تومان تا ۶,۵۰۰ تومان رسیده است که بر این اساس باید قیمت این محصول پر مصرف در بازار خرده‌فروشی نیز مقداری کاهش پیدا کند.

براساس کف و سقف قیمت نرخ عمده‌فروشی سیب‌زمینی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، قیمت منطقی هر کیلوگرم سیب‌زمینی در بازار مصرف (با محاسبه حداکثر سود ۳۵ درصدی منطقی) باید بین ۶,۷۵۰ تومان تا حداکثر ۸,۷۷۵ تومان – که قیمت سیب‌زمینی ممتاز صادراتی است – باشد و مردم نباید این محصول را گران‌تر از این قیمت‌ها تهیه کنند.

اسدالله کارگر – رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی – در این رابطه گفت: قیمت سیب‌زمینی که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر با نوسان مواجه شده بود، در روزهای گذشته مقداری کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود این کاهش قیمت تا رسیدن به نرخ منطقی ادامه داشته باشد.

وی افزود: البته تورم و افزایش قیمت در همه محصولات و کالاهای مورد نیاز مردم اتفاق افتاده است و در ماه‌های گذشته شاهد آن بودیم که می‌توان به افزایش قیمت لبنیات اشاره کرد. کشاورزان هم که هزینه زندگی خودشان و تولید محصولات مختلف را از این طریق تأمین می‌کنند، مستثنی از دیگران نیستند اما با توجه به شرایط موجود به نظر من قیمت منطقی برای فروش هر کیلو سیب‌زمینی در بازار خرده‌فروشی ۲۵۰۰ تا حداکثر ۴,۰۰۰ تومان برای مصرف‌کنندگان است.

کارگر گفت: معضل اصلی در بازار همه محصولات همچون سیب‌زمینی این است که ثباتی وجود ندارد و قیمت منطقی باثباتی نیست که کشاورزان بتوانند محصول‌شان را با آن بفروشند و به دست مصرف‌کنندگان برسانند اما اگر دولت یا وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشند و براساس آن قیمتی مشخص برای هر یک از محصولات وجود داشته باشد، می‌توان ثبات را به بازار میوه و تره‌بار برگرداند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اعلام کرد: یکی از کارهایی که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان حامی تولیدکنندگان این بخش می‌تواند انجام دهد این است که نرخ مشخصی برای محصولاتی همچون سیب‌زمینی تعیین کرده و به کشاورزان اعلام کند که اگر محصول تولید شده‌شان را بالاتر از آن نتوانستند بفروشند، این وزارتخانه از آن‌ها خریداری می‌کند و در این صورت کشاورزان با انگیزه بیشتری می‌توانند به کارشان ادامه دهند و بازار هم به ثبات می‌رسد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *