اهم اخبار

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار اعلام کرد: تصمیمات نادرست عامل گرانی تخم‌مرغ در هفته‌ گذشته

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حالی که طی هفته‌ گذشته قیمت تخم مرغ افزایش یافته بود و در برخی از نقاط پایتخت به شانه‌ای ۱۵ هزار تومان و دانه‌ای ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان رسیده بود،مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار، عامل این گرانی را تصمیمات نادرست برخی از دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان دانست و اعلام کرد که به زودی با توزیع تخم مرغ ارزان قیمت، بازار متعادل می‌شود.

به‌ گزارش ‌ایسنا، در هفته‌ گذشته قیمت تخم مرغ در برخی از نقاط پایتخت به شانه‌ای ۱۵ هزار تومان و دانه‌ای ۶۰۰ تومان رسیده بود و این افزایش قیمت کم کم به دیگر نقاط شهر نیز کشیده می‌شد. این‌ در حالی است که اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم گذار در راستای قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی موظف به تنظیم بازار از طریق تامین به موقع محصول شده است.

اما رضا ترکاشوند، مدیرعامل این اتحادیه در این باره به ایسنا، گفت‌: حدود ۱۰ روز گذشته و قبل از این که قیمت تخم مرغ به این حد برسد، تقاضا کردیم تا این محصول را به صورت عرضه مستقیم در بازار به ویژه‌ میادین میوه و تره بار توزیع کنیم، اما مسئولان سازمان میادین به ما اعلام کردند که  سازمان حمایت قیمت مصوبه پایین تری برای تخم مرغ را ابلاغ کرده است و با این  قیمت امکان توزیع وجود ندارد.

وی افزود: در آن برهه زمانی اعلام آمادگی کردیم که هر شانه تخم مرغ را ۱۲ هزار تومان در میادین میوه و تره بار به صورت شیرینگ پک شده توزیع کنیم تا شانه‌ای ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان به دست مصرف کنندگان برسد، اما مسئولان سازمان حمایت اجازه این کار را به ما ندادند تا این  که شاهد افزایش قیمت این محصول بودیم و در نهایت نیز در طی چند روز گذشته در ستاد تنظیم بازار مصوب کردیم تا در حاشیه بازار بتوانیم تخم مرغ را به قیمت شانه‌ای ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان به صورت شیرینگ پک نشده به دست مصرف کنندگان برسانیم که البته از امروز (پنجشنبه) آمادگی خود را برای عرضه این محصول اعلام کرده‌ایم، اما  هنوز سازمان حمایت به عوامل خود این مساله را اعلام نکرده بود و امیدواریم که در روزهای آینده توزیع تخم مرغ برای به تعادل رساندن بازار آغاز می‌شود.

رئیس اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم گذار در ادامه‌ صحبت‌های خود همچنین، تصریح کرد: در زمینه بسیاری از محصولات کشاورزی به ویژه‌ تخم مرغ با توجه به رقابتی بودن آن بازار و سیستم عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت این محصول پروتئینی است. بنابراین بسیاری ادبیات بازار را نمی‌دانند و چنین تفکراتی در سیستم نظارتی و بین مردم وجود دارد، اما به هیچ وجه نباید این مساله را مطرح کرد که تولید کننده محصولش را گران می فروشد.

وی اظهار کرد:  چرا که در بازار رقابتی تخم مرغ، تولید کننده تعیین کننده قیمت نیست. بنابراین باید با فراغ بال اجازه داد تا تولید افزایش یابد و بخش خصوصی به ویژه‌ اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم گذار به عنوان متولی تنظیم بازار بتواند در حاشیه این بازار با برقرار کردن تعادل در سیستم عرضه و تقاضا قیمت را کنترل کند. امیدواریم که با آغاز توزیع تخم مرغ  قیمت نیز متعادل نیز شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *