اهم اخبار

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران: راهکار توسعه صادرات محصولات کشاورزی بدون اخلال در بازار داخلی/ امسال صادرات میوه کاهش می‌یابد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک روز تولید بیش از نیاز، زیان کشاورزان را به دنبال دارد و روز دیگر عرضه آنقدر کم می‌شود که قیمت‌ها غیرمنطقی بالا می‌رود و صدای مصرف کننده بلند می‌شود، در همه این موارد نیز راهکار دولت یکسال است، ممنوعیت صادرات و لغو ممنوعیت صادرات!

 

 

به گزارش ایلنا؛ هر چند تنظیم بازار داخلی و خارجی محصولات کشاورزی با توجه به توان تولید و مزیت‌های صادراتی کشور چندان سخت نیست، اما  تنظیم بازار محصولات کشاورزی برای دولت مانند کشی شده است که هر طرفش را می‌گیرد طرف دیگرش درمی‌رود. به باور کارشناسان، دولت برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی باید چند قدم بردارد که برخی از آن‌ها در کوتاه مدت قابل اجرا است.

رضا نورانی، ‌رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، در گفت‌وگو با ایلنا یکی از مهمترین قدم‌ها را اصلاح برنامه کشت یا الگوی کشت می‌داند.

وی گفت: به کرات شاهد آن هستیم که کشاورزان به خیال افزایش قیمت یک محصولی، اقدام به تولید بیش از نیاز می‌کنند و با سرازیرشدن محصول به بازار قیمت‌ها شکسته شده و زیان آن‌ها را به دنبال دارد.

نورانی ادامه داد: هر سال دیده می‌شود کشاورزان به دلیل نگرانی از تکرار زیان کشت یک محصول را محدود می‌کنند که حاصل آن کاهش عرضه و افزایش قیمت است.

وی این مشکل را مربوط به عدم آگاه سازی و اطلاع رسانی به کشاورزان عنوان کرد.

نورانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تولید با نگاه شخصی انجام می‌شود، افزود: تا زمانی که آموزش و ترویج کشاورزی کار خود را به درستی انجام ندهد تولید انبوه یا کاهش تولید در یک محصول به ویژه در محصولات زراعی و جالیزی هر ساله تکرار خواهد شد.

این فعال اقتصادی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی با تاکید بر اینکه دولت در این شرایط آسان‌ترین راه یعنی ممنوعیت صادرات و لغو ممنوعیت صادرات را انتخاب می‌کند، اظهار کرد: این تصمیمات مسکن موقت برای دردی هستند که اکنون مزمن شده است و درمان آن نیاز به نگاه کارشناسی و برنامه‌ریزی کوتاه مدت و طولانی مدت دارد.

نورانی اصلاح الگوی کشت و توسعه علمی کشت را برنامه‌های کوتاه مدت و فراهم شدن زیر ساخت‌های توسعه صادراتی را برنامه طولانی مدت عنوان کرد.

وی گفت: تدوین و اجرای برنامه جامع کشت از اقداماتی است که وزارت جهاد کشاورزی سال‌ها آن را به تاخیر انداخته است.

نورانی زیر ساخت توسعه صادراتی را نیز لازمه تعادل و توازن در تنظیم بازار داخلی و خارجی محصولات کشاورزی برشمرد.

به گفته وی؛ صادرات می‌تواند علاوه افزایش بهره‌مندی کشاورزان از سود بازار توسعه تولید و ارزآوری را به همراه داشته باشد.

نورانی از جمله این زیرساخت‌ها را حمل و نقل مناسب هوایی، ریلی و جاده‌ای عنوان کرد.

‌رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت محصولات کشاورزی همچنان از داشتن یک سرویس مناسب حمل با یخچال‌ها اختصاصی محروم است و این محرومیت امکان توسعه بازار صادراتی و در پی آن بازار داخلی و بهره‌مندی کشاورزان از این رونق را گرفته است.

نورانی در پایان پیش بینی کرد: امسال کشور با افزایش صادرات سبزی و صیفی و کاهش صادرات میوه روبه‌رو خواهد بود.

علی‌رغم سیل و خسارات در برخی از استان ها پیش بینی می شود تولید محصولات کشاورزی به بیش از ۴۵ میلیون تن برسد این حجم از تولید نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد تا به جای زیان به کشاورزان تبدیل به فرصتی برای ارزآوری و سود آن‌ها شود. یکی از این برنامه ریزی‌های آمادگی برای صادرات با فراهم ساختن زیر ساخت‌ها و تسهل در امور است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *