اهم اخبار

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران: دستگاه‌های پوز نانوایان پشتیبانی قوی ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمد سلیمانی گفت: نانوایان برای تعمیر دستگاه نانوا حداقل ۲۴ ساعت یا ۲ روز باید منتظر بمانند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد سلیمانی رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران درباره اینکه جمع آوری دستگاه‌های پوز هوشمند توسط برخی نانوایی ها را تایید می کنید،گفت: تاکنون گزارشی از جمع آوری دستگاه‌ها پوز از سوی نانوایان به اتحادیه داده نشده است؛ اما این دستگاه‌ها پشتیبانی قوی ندارند و برای تعمیر دستگاه نانوا حداقل باید ۲۴ ساعت یا حتی دو روز منتظر بماند که دستگاه سرویس و به روز شود.

به گفته او، تاخیر در تعمیر دستگاه کارتخوان موجب شده تا نانوایان تمایل چندانی برای استفاده از این دستگاه‌ها نداشته باشند.

سلیمانی با بیان اینکه برخی از نانوایان دستگاه‌های پوز قدیمی را تحویل دادند، گفت: تعدادی از نانوایان دستگاه‌های پوز قدیمی را حفظ کردند تا در صورت بروز مشکل در دستگاه‌های جدید بتوانند از آن‌ها استفاده کنند چراکه در شرایط فعلی کمتر شخصی پول نقد همراه خود دارد.

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات دستگاه‌های پوز هوشمند، گفت: دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل هستند، مشکلات جدی دارند و قطع و وصل شدن آن‌ها زمانبر است.از سوی دیگر دستگاه‌های سیمی جوابگو نیستند.

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی، هوشمند کردن نانوایان یک کار ملی بود و نباید تنها به یک شرکت واگذار می‌شد؛ بانک سپه برای جلو بردن کار باید از همکاری چند شرکت دیگر بهره می‌گرفت و اینگونه پشتیبانی آن قوی‌تر می‌شد. برخی از نانوایان به اتحادیه مراجعه می‌کنند که پشتیبانی برای آن‌ها رول نمی‌آورد.

سلیمانی با بیان اینکه مرحله دوم طرح هوشمندسازی نانوایان اجرایی نشده است،گفت: این طرح همچنان در مرحله اول است و هنوز برای مسئولان محرز نشده است که نانوا چقدر فروش دارد؟ ۸۰ نانوا سنگکی و بیش از ۱۰۰ نانوا سنتی در تهران هنوز مجهز به این دستگاه نشده اند؛ اجرای این طرح به این مرحله نرسیده است که هر نانوا در ماه چند کیسه آرد مصرف می‌کند.

رئیس نانوایان سنگکی تهران در پاسخ به این پرسش که چرا نان‌ها کیفیت سابق را ندارند و یک روز بعد از پخت نمی‌توان آن‌ها را مصرف کرد؟ گفت: کیفیت نان به آردی که نانوا از آن برای پخت استفاده می‌کند ارتباط مستقیم دارد؛ نانوایان یک واحد تولیدی هستند؛ البته در بررسی کیفیت نان باید عوامل دیگر را در نظر داشت، نرخ نامه نانوایان مربوط به ۱۴۰۰ است و نانوایانی که آرد نوع یک دریافت می‌کنند ۱۵ درصد ونوع دو ۱۰ درصد مابه التفاوت را دریافت می‌کند که این مبلغ نمی‌تواند هزینه نانوایان را تقبل کند.

او ادامه داد: نانوا ۸۵ درصد هزینه تولید را پرداخت می‌کند برای اینکه بتواند هزینه‌ها خود را جبران کند به ناچار یا کم فروشی  یا گران فروشی می کند. اتحادیه مخالف چنین اقداماتی است، اما بعد از بررسی اوضاع متوجه می‌شود که چار‌های جز این ندارد؛ از سوی دیگر جریمه‌های سنگین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیونی برای نانوایان در نظر گرفته اند که این جریمه‌ها نیز بازدارنده نیست چراکه نانوا باز تلاش دارد برای جبران این جریمه‌ها از جیب مصرف کنندگان هزینه کند.

سلیمانی با تاکید بر این نکته که باید شرایطی فراهم شود که نانوا سالم کار کند، گفت: تا زمانیکه نانوا نتواند هزینه هایش را تامین کند چنین عکس العمل‌هایی از سوی نانوایان اجتناب ناپذیر است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی میانگین پخت نان در روز برای نانوایان را حدود هشت کیسه اعلام کرد و گفت: اتحادیه مخالف فروش نان با قیمت‌های غیرمتعارف است، اما باید نرخ نامه اصلاح شود.

او با انتقاد از برخی رفتار‌های بازرسان در سنجش وزن نان ها، گفت: مشاهده شده است که برخی بازرسان یک نان را به واحد‌های صنفی اطراف نانوا می برند تا آن را وزن کنند، یعنی به وزنه ترازوی نانوایان اعتماد ندارند این در حالی است که این ترازو‌ها دیجیتال است و اینگونه آبروی صنف را می‌برند؛ این عکس العمل‌ها شایسته نانوایان نیست چرا که در نرخ نامه نانوایان ۲ درصد هم خطا در چانه‌ها لحاظ شده است و خطا در ضریب دست وجود دارد، لذا حداقل ۳ تا ۴ نان وزنگیری شود و میانگین این وزن‌ها معیار قرار بگیرد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *