اهم اخبار

رئیس انجمن صنایع خوراک دام: ۷۰ درصد کنجاله سویا همچنان از برزیل و آرژانتین تامین می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: با توجه به تحریم ها و مساله نقل و انتقال پول، امروز نزدیک به ۷۰ درصد کنجاله سویای مورد نیاز کشور از امریکای لاتین کشورهایی مانند برزیل و آرژانتین تامین می شود و هند سهم ۲۵ درصدی در این زمینه به خود اختصاص داده است.

 

 

مجید موافق قدیری روز شنبه درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در پاسخ به ادعای برخی تولیدکنندگان در زمینه پایین بودن کیفیت کنجاله سویای وارداتی از هند افزود: پیش از تحریم ها ۹۵ درصد کنجاله سویای مورد نیاز صنعت دام، طیور از کشورهای  برزیل و آرژانتین تامین می شد.

وی اظهارداشت: بخش عمده ورادات نهاده های دامی مورد نیاز کشور از برزیل، آرژانتین، اوکراین، روسیه، هند، قزاقستان و بخش اندکی جو و کنجاله سویا نیز از کشورهای آلمان، رومانی و فرانسه تامین و وارد می شود، بنابراین واردات از کشورهای مطرح دنیا انجام می شود.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان تصریح کرد: بخشی از کنجاله سویای وارداتی از هند خریداری می شود که به طور قطع نسبت به کشورهای امریکای لاتین کیفیت پایین تری دارد، اما براساس شرایط روز ناچاریم که از هندوستان واردات داشته باشیم، البته این درحالیست که شرایط بهداشتی واردات نهاده های دامی ما از استاندارد بالایی برخوردار است.

به گفته وی، واردات نهاده های دامی طبق استانداردهای بهداشتی سختگیرانه سازمان ملی استاندارد و سازمان دامپزشکی کشور است و کنجاله سویای وارداتی از کشور هند نیز از کیفیت خوبی برخوردار است، اما پروتئین آن نسبت به برزیلی و آرژانتینی قدرت جذب پایین تری دارد.

افزایش ۱.۴ برابری میزان واردات نهاده ها نسبت به سال گذشته

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان افزود: امسال تاکنون در مجموع  بیش از ۶ میلیون تن انواع نهاده  های دامی ذرت، جو، دانه سویا، کنجاله سویا و کالای دامپزشکی شامل دارو و مکمل به ارزش ۲ میلیارد و ۴۵۸ میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۴ برابر افزایش داشته است.

وی اظهارداشت: بررسی ها نشان می دهد از این میزان افزون بر سه میلیون تن ذرت به ارزش ۷۷۲ میلیون دلار، جو بیش از ۹۰۰ هزارتن به ارزش ۲۶۳ میلیون دلار، دانه سویا افزون بر یک میلیون تن به ارزش ۹۰۵ میلیون دلار و بیش از ۸۰۰ هزارتن کنجاله سویا به ارزش ۳۶۸ میلیون دلار و ۵۶ هزارتن انواع کالاهای دامپزشکی مکمل و دارو به ارزش ۱۵۰ میلیون د لار بود.

موافق قدیری ، نیاز سالانه کشور به ذرت دامی، کنجاله سویا و جو را بیش از ۱۵.۵ میلیون تن  ذکر کرد و افزود: صنعت دام، طیور و آبزیان کشور، سالانه به ۷.۵ میلیون تن ذرت دامی، سه میلیون تن کنجاله سویا و پنج میلیون تن جو دامی نیازمند است.

وی  اضافه کرد: اکنون  ۸۰ درصد میزان نهاده های دامی مورد نیاز صنعت دام، طیور و آبزیان کشور از محل واردات و نزدیک  ۲۰ درصد از محل داخلی تامین می شود، بنابراین کشورما به دلیل خشکسالی و کمبود آب و مصرف بالا در این صنعت، بازار جذابی برای کشورهای صادرکننده این نهاده ها است.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با بیان این که نوسان قیمت نهاده ها همیشه سرمایه گذاری در صنعت دام و طیور را با چالش روبرو کرده است گفت: تشدید تحریم ها، انتقال ارز برای واردات نهاده های دامی با مشکل جدی روبرو شده به طوری که این  امر نوسان واردات و توزیع نهاده ها را در پی داشته تا جایی که نامتعادل شدن قیمت ها در بازار آزاد نگرانی هایی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

قیمت مصوب نهاده های دامی بدون تغییر

وی افزود: قمیت مصوب نهاده های  دامی تغییری نداشته، اما با توجه به مستندات جدید و افزایش هزینه های بانکی واردکنندگان احتمال آن می رود که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اقدام به تغییر در نرخ مصوب این اقلام داشته باشد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *