اهم اخبار

رئیس بنیاد ملی گندمکاران:صدای حجتی به عنوان مدافع تولید به جایی نمی‌رسد/ کشاورز ایرانی نباید تاوان گندم بی‌کیفیت خارجی را بدهد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: اینکه برخی منفعت‌طلبان گندم بی‌کیفیت خارجی را وارد کرده و به عنوان تولید داخل به دولت می‌فروشند، به کشاورزان ربطی ندارد، بلکه دولت باید بعد نظارتی خود را در مبادی ورودی از جمله گمرک تقویت کند.

 

علیقلی ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، در واکنش به برخی مصاحبه‌های اعضای شورای اقتصاد با رسانه ملی که حرف‌هایی مبنی بر عدم توانایی دولت در افزایش قیمت گندم در خرید تضمینی می‌زنند، گفت: حتی اگر دولت نخواهد گندم را از کشاورز به صورت خرید تضمینی با نرخ مناسب بخرد پس گندم نان مردم را چگونه می‌خواهد تأمین کند؟ حتی اگر بخواهد این گندم را وارد هم بکند باید بابت آن ارز از کشور خارج کند.

وی تصریح کرد: هنوز یادمان نرفته است که علی‌رغم چارچوب‌های بین‌المللی در چند سال گذشته با شدت گرفتن تحریم‌ها حتی از فروش دارو به ما امتناع کردند و حال اگر در راستای تأکید مقام معظم رهبری و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توجه چندانی به تولید گندم در کشور نکنیم به‌راحتی می‌توانند در فروش گندم نیز ما را بازی دهند.

وی با اشاره به استدلال برخی از اعضای شورای اقتصاد مبنی بر اینکه برخی واردکنندگان گندم بی‌کیفیت را وارد کشور کرده و تحت عنوان گندم داخلی به دولت می‌فروشند، گفت: این چه استدلالی است؟ چطور وقتی ما می‌گوییم نرخ خرید تضمینی داخل را به دلیل افزایش هزینه‌های جانبی مطابق قانون افزایش دهید، می‌گویند گندم با کیفیت خارجی از گندم داخلی ارزان‌تر است و همیشه دلیل معکوس برای ما می‌آورند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران اضافه کرد: این‌گونه مسائل به بعد نظارتی دولت بازمی‌گردد، مگر نه آنکه گندم وارداتی از گمرکات عبور می‌کند و باید کیفیت آن هم آزمایش شود پس چگونه است این‌گونه مسائل را مدام بر سر تولید داخل می‌کوبند.

ایمانی با اشاره به افزایش هزینه‌های جانبی در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال کود دی‌آمونیوم فسفات سال گذشته در هر گونی ۶۵ هزار تومان بود،‌ اما امسال آن را ۱۲۰ هزار تومان می‌خریم یا قیمت بذر در بازار افزایش یافته یا هزینه ماشین آلات کشاورزی روز‌به‌روز در حال افزایش است، پس چگونه است که نرخ تورم در خرید تضمینی لحاظ نمی‌شود؟

*دگیر نمی‌توانیم محصولات آب‌بر تولید کنیم

وی به نکته جالب دیگری هم اشاره کرد و آن اینکه با توجه به خشک‌سالی‌ها و کمبود آب در کشور دیگر نمی‌توانیم محصولات آب‌بر کشت کنیم، بلکه به دنبال کشت محصولاتی هستیم که از پاییز تا ابتدای بهار با استفاده از آب باران به ثمر می‌نشیند که این محصولات چیزی جز گندم، کلزا و چغندر کشت پاییزه نیست.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران بابیان اینکه از ابتدای انقلاب شعار ما استقلال بوده است، افزود: در شورایی مانند شورای اقتصاد که ۸ یا ۹ نفر عضو هستند،‌تنها وزیر جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی تولید، از تولید ملی دفاع می‌کند درصورتی‌که باید به این نکته توجه بیشتری شود؛ چراکه در صورت عدم حمایت از کشاورز، سیر مهاجرت به شهرها افزایش یافته و پس از مدتی مجدداً به واردکننده محصولات غذایی مانند گندم تبدیل می‌شویم.

 با گذشت ۶ ماه از زمان قانونی اعلام نرخ خرید تضمینی گندم و محصولات استراتژیک، این نرخ هنوز اعلام نشده و از گوشه و کنار شنیده می‌شود که قرار نیست تا خرید تضمینی گندم در سال ۹۷ افزایش یابد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *