اهم اخبار

رئیس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد:هشدار فائو به ایران برای ملخ‌های آسیایی مهاجم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به میزان و وسعت مبارزه با آفات و علف‌های هرز در اراضی کشاورزی طی سال زراعی گذشته اعلام کرد که با توجه به وضعیت بارندگی‌های مناسب در کشور بستر برای تهاجم ملخ‌ها به ایران فراهم شده و به همین سبب فائو به ایران هشدار داده است که البته همواره این ملخ‌ها در نطفه خفه شده‌اند.

به گزارش ایسنا، محمدعلی باغستانی میبدی در نشست خبری امروز اظهار کرد: گرچه وضعیت بارندگی‌ها در شمال و جنوب کشور طی ماه‌های اخیر مناسب بوده اما چنین شرایط جوی‌ بستر را برای تهاجم ملخ‌ها فراهم می‌کند و اگر این ملخ‌ها به پرواز درآیند همه چیز را با خود نابود می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای مبارزه با ملخ‌ها دیده‌بان‌ها و نیروهای محلی را به کار گرفته‌ایم و به صورت روزانه به ما کانون‌های ملخ‌ را معرفی می‌کنند با آنها در لحظه مبارزه می‌شود، گفت: برای مبارزه با ملخ که خسارات جبران‌ناپذیری برای کشور را می‌تواند به بار آورد به اعتبارات لازم نیازمندیم که می‌توان به حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در هر هکتار اشاره کرد. البته اعتبار سالیانه‌ای که ستاد بحران استان‌ها برای مبارزه با ملخ در نظر می‌گیرند، ۴ تا ۵ میلیارد تومان است که هر سالانه آن را به التماس دریافت می‌کنیم اما در سال جاری با توجه به وجود ملخ‌های مهاجم نیاز به ۷ تا ۸ میلیارد تومان اعتبار داریم.

باغستانی میبدی گفت: ملخ‌های مهاجم که از قلب دریای سرخ شروع به حرکت کرده و به عربستان می‌آیند، بعد از گذشتن از عمان از طریق خلیج فارس وارد ایران می‌شوند و با توجه به اینکه این ملخ‌ها دریایی هستند، امکان عبور از آب را دارند و پیش‌بینی می‌شود سطح مبارزه با آنها به ۲۰۰ هکتار در کشور برسد.

باغستانی ادامه داد: طبق آمارهای جهانی ۴۰ درصد مواد تولیدی غذایی به دلیل خسارت ناشی از آفت و علف‌های هرز از بین می‌رود که اهمیت مبارزه با آفات و قرنطینه را دوچندان می‌کند.

وی گفت: سال گذشته ۲۳ میلیون هکتار سطح اراضی زراعی کشور تحت پوشش مبارزه با آفات و علف‌های هرز قرار گرفته است و امسال نیز پیش‌بینی می‌کردیم که مجبور باشیم در ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی با زنگ زرد غلات نیاز به مبارزه باشد که به دلیل فعالیت شبکه‌های پیش آگاهی مجموعاً در سه حوزه زنگ زرد، سیاه و قهوه‌ای حدود ۷۰ هزار هکتار مبارزه داشته‌ایم.

رئیس سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: در سطح ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور مبارزه با علف‌های هرز داشته‌ایم و سطح مبارزه سن غلات نزدیک به ۲ میلیون هکتار بوده است و در عین حال سن‌زدگی گندم در کشور را به زیر نیم درصد رسانده‌ایم.

وی درباره گسترش اراضی زراعی کشور با محوریت محصولات تازه خوری و مبارزه غیر شیمیایی اظهار کرد: ۷۳۵ هزار هکتار از اراضی کشور تحت این برنامه قرار گرفته‌اند که تولید محصولات بیولوژیک در ۲۳۰ هزار هکتار آن عملیاتی شده است.

به گفته وی بومی‌سازی تولید فرومون‌های جمع‌ کننده حشرات یکی دیگر از کارهایی است که در کشور انجام شده و اکنون ۳ شرکت دانش‌بنیان آن را تولید و عرضه می‌کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات همچنین به راه‌اندازی سامانه قرنطینه کشور اعلام کرد: با ایجاد تنش بین روسیه و ترکیه روس‌ها تاکید داشتند که اصالت کالای ایرانی باید مشخص باشد و طی ۲ ماه اخیر با استفاده از این سامانه تاکنون ۱۶ هزار گواهی بهداشت صادر شده است.

باغستانی ادامه داد: در حال حاضر صادر کننده از محل تولید محصول گواهی بهداشت را دریافت می‌کند و پشت مرز معطل نمی‌شود، چرا که قبلاً برخی محصولات بخاطر بحث آفات و یا سموم برگشت می‌خورد که تقریباً این موضوع به صفر رسیده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *