اهم اخبار

رئیس سازمان دامپزشکی ایران:بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور وجود ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان دامپزشکی ایران گفت: با اقدامات مناسب انجام شده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور کنترل شده و هیچ بیماری در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش ایرنا ، مهدی خلج روز پنجشنبه در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران در اردبیل افزود: پاکی کشور از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به سازمان جهانی بهداشت گزارش شده ، ممنوعیت صادرات رفع شده و تولید کنندگان و تجار ایرانی می توانند بر اساس مقررات بین المللی فرآورده های خود را به سایر کشورها صادر کنند.
وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی بیشترین خسارت اقتصادی را در حوزه دام به کشور وارد می کند، اظهار کرد: این بیماری در کشور ما بومی بوده و از زمان های بسیار دور در ایران وجود دارد اما سازمان دامپزشکی قدم های خوبی برای کنترل و غلبه بر این بیماری در سال های اخیر برداشته است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۹۰ درصد از نیاز کشور به انواع واکسن های دامی در داخل ایران تولید می شود، بیان کرد: کشور ما در سال های اخیر در زمینه تولید واکسن و داروهای دامی پیشرفت های خوبی داشته است.
وی اظهار کرد: پارسال برای کنترل بیماری بیشتر دام ها در کشور مایه کوبی شدند و پوشش خوب و مناسبی نسبت به سال های قبل صورت گرفت.
خلج گفت: در سال ۹۲ کانون بیماری نشخوار کنندگان کوچک در کشور ۴۹۲ مورد بود که در سال ۹۵ این کانون بیماری به ۱۱۳ کانون کاهش یافت که حدود چهار برابر کاهش نشان می دهد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: همچنین در سال ۹۲ تعداد کانون های بیماری در روستاها و گله ها سه هزار و ۴۳ مورد بود که این رقم در سال ۹۵ به ۴۱۹ مورد رسیده که موفقیت بزرگی در کنترل بیماری های دامی در کشور است.
او اظهار کرد: برنامه ریزی شده تا سال ۲۰۳۰ بیماری دامی در کشور ریشه کن شود و برای همین در صورت تامین اعتبار مورد نیاز امسال ۳۰ میلیون واکسن دامی و سال آینده ۵۰ میلیون واکسن دامی در کشور تامین شود.
وی بیماری سیاه زخم (شاربن) را که قابل انتقال به انسان هم است یکی از بیماری های دامی دانست و افزود: در سال ۹۲ کانون این بیماری در کشور ۱۸ مورد بوده که در سال ۹۵ فقط هشت کانون از این بیماری در کشور مشاهده شده که بیش از ۲برابر کاهش نشان می دهد.
وی با بیان اینکه مهر و امضای سازمان دامپزشکی ایران در دنیا قابل اعتماد و اعتبار است، گفت: این مهر و امضا قابل قبول و اعتماد ۱۸۰ کشور جهان می باشد.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ حدود یک میلیارد ریال انواع محصولات دامی به خارج از کشور صادر شده ، بیان کرد: پارسال ۲۰ هزار و ۷۰۰ مجوز صادرات انواع دام، طیور ، آبزیان و فرآوردهای آنها به سایر کشورها صادر شده و هفت هزار و ۵۰۰ مجوز بهداشتی واردات و سه هزار مجوز ترانزیت محصولات دامی توسط سازمان دامپزشکی کشور صادر شده است.
وی همچنین از صادرات ۱۰۳ هزارتن انواع آبزیان در سال گذشته به کشورهای اروپایی ، همسایه و جنوب شرق آسیا خبر داد.
خلج گفت: هم اکنون ۹۵ درصد داروی مورد نیاز طیور کشور ، ۸۰ درصد داروی مورد نیاز آبزیان ، بیش از ۹۰ درصد داروی مورد نیاز دام و ۳۵ درصد واکسن مورد نیاز طیور کشور در داخل تولید و تامین می شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: این سازمان بیش از ۱۸۱ نوع عامل بیماری دام و طیور را پایش و رصد و به بیش از ۳۰۰ هزار واحد از کشتارگاه گرفته تا مراکز عرضه فرآورده های دامی و سردخانه ها نظارت دارد و با توجه به نیروی انسانی محدود خود تلاش می کند از ظرفیت کارشناسان بخش خصوصی و غیردولتی که حقوق آنها توسط خود این بخش ها تامین می شود به نظارت خود ادامه دهد.
وی اضافه کرد: تلاش می شود ارتباط مالی کارشناسان بخش خصوصی با کارفرمایان منجر به چشم پوشی از برخی مسائل که ارتباط مستقیم با سلامتی مردم دارد، نگردد.
وی بیان کرد: کارشناسان و بازرسان این سازمان در سال ۹۲ از ۲ میلیون و ۴۳ هزار مرکز توزیع و عرضه فرآورده های دامی بازدید کردند که در پارسال این بازدید و نظارت ها به سه میلیون مورد افزایش یافته است.
به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور ، به واسطه افزایش نظارت و بازرسی این مجموعه ضبط محموله ها از پنج هزار و ۶۷۵ تن در سال ۹۲ به ۲۶ هزار تن در سال ۹۵ افزایش یافته است.
وی افزود: سالانه بر کشتار ۷۶۰ میلیون قطعه طیور در کشتارگاههای صنعتی در کشور نظارت می‌شود که سال گذشته حدود هفت میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه به دلیل عدم برخورداری از بهداشت ضبط شده که این رقم کمتر از یک درصد کل نظارت بازرسی است.
وی بیان کرد: نظارت بر کشتارگاههای صنعتی دام سبک نیز از ۹ میلیون و ۶۷۰ هزار راس در سال ۹۲ به ۱۲ میلیون و ۵۰۵ هزار راس در سال ۹۵ افرایش یافته است.
وی اظهار کرد: سازمان دامپزشکی پیشگام در تحقق مفاهیم دولت الکترونیک است و تاکنون ۱۲ سامانه الکترونیکی در این سازمان برای سهولت و سرعت در انجام کار مردم افتتاح شده طوری که سازمان دامپزشکی به عنوان دستگاه برتر در این حوزه از دست رئیس جمهوری جایزه گرفت.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *