اهم اخبار

رئیس سازمان شیلات: تراز تجاری مثبت محصولات شیلات به ۲.۴ میلیارد دلار افزایش می‌یابد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران اعلام کرد: بر اساس برنامه جامع تدوین شده برای شیلات کشور، تراز تجاری مثبت محصولات شیلات به ۲.۴ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا، سیدحسین حسینی در جریان سفر به استان اردبیل و در دیدار با فعالان و مدیران بخش‌های اقتصادی و کشاورزی این استان گفت: بر اساس این برنامه، میزان تولید محصولات شیلات نیز از ۱.۲ میلیون تن کنونی به ۲.۶ میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی تراز تجاری محصولات شیلات ایران در سال گذشته را ۵۲۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: در این زمینه تولید و صادرات ماهیان زینتی ظرفیتی به شمار می رود که تاکنون مغفول مانده است.

رئیس سازمان شیلات ایران میزان تولید محصولات شیلات در ایران را یک میلیون و ۲۶۷ هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: حدود ۵۵۵ هزار تن از این میزان تولید در واحدهای آبزی پروری تولید و روانه بازار مصرف ‌شده و مابقی نیز به شیوه صید از دریاها استحصال شده است.

وی کم بودن میزان مصرف محصولات آبزیان و ذهنیت لوکس بودن محصولات آبزیان را موجب پایین ماندن میزان مصرف و تولید محصولات شیلات در ایران عنوان کرد و گفت: میانگین مصرف سرانه و سالانه آبزیان در جهان ۲۴ کیلوگرم، در ایران ۱۳.۸ کیلوگرم و در استان اردبیل ۱۱.۹ کیلوگرم است.

حسینی در ادامه، با اشاره به نیاز بسیار کم آبی برای تولید هر کیلوگرم گوشت ماهی گفت: در شرایط خشکسالی کشور، باید به سمت تولید محصولاتی برویم که نیاز آبی کمتر و ارزش غذای بیشتری دارند.

وی تاکید کرد: در شرایطی که هر کیلوگرم گوشت گوساله ۱۵ هزار و ۵۰۰ لیتر، هر کیلوگرم گوشت گوسفند هشت هزار و ۷۰۰ لیتر و هر کیلوگرم گوشت مرغ سه هزار و ۶۰۰ لیتر آب نیاز دارد، برای تولید هر کیلوگرم گوشت ماهی، یک هزار و ۴۰۰ لیتر آب مورد نیاز است.

رئیس سازمان شیلات ایران ماهی را شاخص سلامت آب عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت تولید آبزیان در منابع آبی موجود کشور گفت: تولید آبزیان در منابع آبی، موجب غنی شدن آب کشاورزی شده و در افزایش تولید سایر محصولات هم موثر است.

 تراز تجاری مثبت محصولات شیلات به ۲.۴ میلیارد دلار افزایش می‌یابد

وی خوداتکایی در تامین محصولات غذایی را نیاز امروز جامعه ایران دانست و با تاکید بر پایداری در تامین امنیت غذایی کشور افزود: ما در همه بخش‌های امنیت غذایی باید زنجیره تولید از بذر تا بازار را در اختیار داشته باشیم و نقطه آسیب هر بخش از این زنجیره را شناسایی و رفع کنیم.

معاون اقتصادی استانداری اردبیل نیز در این جلسه تولید سالانه ۱۰ هزار تن ماهی در این استان را با توجه به ظرفیت موجود، بسیار ناچیز خواند و گفت: آبزی پروری می‌تواند مکمل طرح‌های تولید پروتئینی در استان اردبیل باشد و باید برنامه دقیق برای این عرصه تدوین و اجرا شود.

یاسر عبداللهی حاشیه رود ارس، اطراف سد عمارت و نیز منابع آبی حوزه قزل اوزن را جزو مناطق مستعد آبزی پروری در استان اردبیل برشمرد و افزود: استان اردبیل ظرفیت خوبی در زمنیه تولید ماهیان زینتی دارد و باید طرح های موجود در این عرصه هم حمایت شود.

وی همچنین خواستار مساعدت سازمان شیلات برای رهاسازی ترویجی حدود سه میلیون قطعه بچه ماهی در منابع آبی استان اردبیل شد.

مدیرکل شیلات استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت این استان در زمینه پرورش انواع ماهیان سردآبی، گرم‌آبی و خاویاری گفت: استان اردبیل به علت تنوع اقلیمی و منابع آبی متعدد و به رغم غیرساحلی بودن سرزمین، ظرفیت بالایی برای تولید محصولات شیلات دارد.

محمد الله بخش، حجم کنونی آبزیان در استان اردبیل را ۱۰ هزار و ۷۰ تن اعلام کرد و گفت: چهار هزار و ۵۸۴ تن از این میزان مربوط به ماهیان سردآبی و پنج هزار و ۴۸۸ تن نیز مربوط به ماهیان گرم‌آبی است.

وی از تولید ۷.۵ میلیون قطعه بچه ماهی در استان اردبیل در سال جاری خبر داد و افزود: استان اردبیل ۵۰۰ مزرعه پرورش ماهی دارد و با فعالیت ۲۷ کارگاه پرورش ماهیان زینتی، سالانه ظرفیت تولید ۲ میلیون بچه ماهی زینتی را دارد.

مدیرکل شیلات استان اردبیل همچنین با اشاره به شناسایی ۸۰ مزرعه تعطیل و یا در شرف تعطیل پرورش ماهی در این استان بیان کرد: احیای این واحدهای تولیدی در دستور کار قرارگرفته و برای این کار، طرح توجیهی با میزان تسهیلات درخواستی ۳۵۰ میلیارد ریال به بانک عامل معرفی شده که از این میزان، تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال جذب شده است.

وی بیمه نبودن مزارع پرورش ماهی و نیز بیمه نبودن خود افراد شاغل در مزارع پرورش ماهی را از جمله آسیب های تولید آبزیان در استان اردبیل برشمرد.

الله بخش همچنین گفت: پرورش آبزیان در مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان جزو ظرفیت‌های مغفول مانده بود ولی از سال جاری، تولید ۵۰۰ تن ماهیان خاویاری و نیز ۲۰۰ تن شاه میگو در منابع آبی این مجتمع دولتی آغاز شده است.

وی با اشاره به تدوین سند توسعه شیلات استان اردبیل اظهار کرد: در قالب این سند، ۱۷ پروژه طراحی شده که با قابلیت تولیدی و کارآفرینی بالا، ظرفیت اشتغال ۲ هزار نفر را فراهم می‌کند.

مدیرکل شیلات استان اردبیل اضافه کرد: برای این طرح‌های توسعه شیلات در استان، سرمایه‌گذار وجود دارد و با توجه به استقبال از سرمایه‌گذاری در این بخش، تعهد ۲۵۰ نفری اشتغال در بخش شیلات استان در سال جاری عملیاتی شده و در پنج ماه امسال نیز ۹۰ نفر مشغول به کار شده‌اند.

وی از آماده‌سازی برای افتتاح مجتمع فرآوری و تولید محصولات آبزیان در شهر رضی خبر داد و گفت: این مجتمع تولیدی و صنعتی، ظرفیت تولید ۲۶۰۰ تن در سال را دارد.

الله بخش همچنین خواستار ایجاد بازار اصلی و اختصاصی عرضه محصولات شیلات در شهر اردبیل شد و گفت: تولید و عرضه محصولات شیلات در رستوران‌ها و در بازار باید در استان ترویج شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه از تدوین طرح تحول حوزه کشاورزی این استان با رویکرد جهادی و با هدف افزایش تولید خبر داد و گفت: استان اردبیل با ۷۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت و به رغم این که یک درصد مساحت ایران را دارد، با تولید بیش از چهار میلیون تن محصول، حدود چهار درصد نیاز کشور را در حوزه محصولات کشاورزی تامین می‌کند.

نادر تقی زاده افزود: حدود ۵۱۵ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل دیم و ۲۶۵ هزار هکتار نیز اراضی آبی است و به رغم دیمی بودن بیش از دو سوم اراضی کشاورزی این استان، امسال با اجرای طرح جهش تولید در اراضی دیم، افزایش ۳۰ درصدی در میزان تولید غلات استان به ثبت رسید.

وی از خرید حدود ۲۱۸ هزار تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل خبر داد و گفت: میزان تولید محصول گندم در استان اردبیل امسال بیش از ۴۰۰ هزار تن بوده است و به رغم وجود خشکسالی شدید در مناطق وسیعی از این استان، امسال میزان تولید و خرید گندم در استان اردبیل نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ هزار تن افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به جایگاه مطلوب استان اردبیل در تامین پروتئین به خصوص صادرات ماهانه یک هزار تن گوشت مرغ و گوشت قرمز به سایر مناطق کشور افزود: کشاورزان و تولید کنندگان استان با مشکل تامین نقدینگی و خرید نهاده برای افزایش تولید مواجه هستند.

وی نسبت به فروش گسترده دام و طیور مولد و کاهش محتمل تولیدات پروتئینی در استان اردبیل به علت بالا رفتن هزینه‌های تولید هشدار دارد و بیان کرد: در این زمینه نگرانی جدی داریم.

تقی زاده ، خسارت تاخیر در اجرای طرح‌های کشاورزی استان اردبیل را هنگفت خواند و با اشاره به تاخیر در اجرای برخی پروژه‌ها از جمله طرح آبیاری نوین در پایاب سد خداآفرین گفت: تاکنون برای اجرای این طرح با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده و به علت تاخیر در اجرا، برای ۱۰ درصد باقیمانده طرح نیز بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی ادامه داد: استان اردبیل با منابع آبی مناسب ظرفیت آبزی پروری بالایی دارد و برای این کار برنامه جامع آبزی پروری استان تدوین شده و اجرای آن جزو مطالبات استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه با اشاره به وجود ۳۰ سد معیشتی و کوچک در استان اردبیل با قابلیت تولید آبزیان گفت: امسال ۱۰ مورد از این سدها تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *