اهم اخبار

رئیس سندیکای کنسرو ایران: صنایع کنسرو با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می کنند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مسعود بختیاری گفت: ۵۰ کارخانه کنسرو در کشور با کمتر از نیمی از ظرفیت خود فعالیت می کنند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود بختیاری رئیس سندیکای صنایع کنسرو در اولین همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان گفت: امنیت غذایی یکی از مهم ترین دغدغه کشورها در دنیاست که  مولفه کیفیت و دسترس پذیری، تهیه دسترسی و کیفیت و ایمنی را در راستای امنیت غذایی تعریف کردیم. همچنین ما به تقویت زنجیره تمین، حفظ توان خرید کنسرو  توسط آحاد جامعه و افزایش بهره وری تولید نسبت به سرمایه پرداختیم.

او با بیان اینکه در حوزه کیفیت و دسترس پذیری کنسرو ماهی به وفور در بازار موجود است، افزود: کنسرو ماهی در هر زمان و مکانی قابلیت نگهداری دارد و به هیچ عنوان از هیچ گونه ماده نگه دارنده ای در کنسرو استفاده نمی شود.

بختیاری ادامه داد: علی رغم آنکه حدود ۱۴۰ واحد کنسروسازی مجوز گرفتند، اما کمتر از ۵۰ کارخانه فعال و نیمه فعال هستند و با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد فعالیت می کنند.

رئیس سندیکای صنایع کنسرو با بیان اینکه قیمت کنسرو ماهی از سال ۹۱ تا ۹۷ تقریبا ثابت بوده است، افزود: آمار و نمودار نشان می دهد که قیمت کنسرو از سال ۹۳ تا ۹۷ ثبات نسبی داشته است که این امر بدان معناست که تولیدکنندگان می دانند که چگونه تولید قابل رقابت داشته باشند.

او با تاکید بر عدم مداخله نابه جای دولت در تولید و صنعت گفت: آمارها نشان می دهد از زمانیکه قیمت گذاری دستوری اجرا شده، روند قیمت افزایشی بوده است. لذا با هرگونه قیمت گذاری دستوری، بازار کنترل نمی شود.

بختیاری از کاهش واردات تون ماهیان خبر داد و گفت: طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ میزان واردات به ۱۰ هزارتن کاهش یافته است، درحالیکه سال ۹۵ میزان واردات ۵۰ هزارتن بود. گفتنی است طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با کاهش میزان واردات، قیمت تن صید داخل ۵ برابر رشد داشته است که این امر نشان می دهد که به هرمیزانی که واردات افزایش یابد، قیمت کنسرو منطقی تر خواهد بود.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: طی سال های ۹۲ تا ۹۷ نرخ رشد کنسرو ماهی کمتر از تورم بود که این امر بدان معناست که اگر فضا را برای تولیدکننده بازبگذارند به طوریکه دخالت های نابه جا صورت نگیرد،محصولات کمتر از نرخ تورم عرضه می شود.

او با اشاره به دیگر چالش های پیش روی صنعت گفت: بواسطه عدم آگاهی اطلاعات نادرستی از طریق کتاب های آموزشی در مدارس به دانش آموزان داده می شد که با پیگیری صورت گرفته تا حدی این امر اصلاح شد.

رئیس سندیکای صنایع کنسرو با تاکید بر حذف  قیمت گذاری دستوری بیان کرد: دستیابی به آمار دقیق صید داخل از طریق راه اندازی سامانه ردیابی شدن ماهیان، ردیابی کیفی ماهی تون صید شده به منظور افزایش کیفیت و تعیین قیمت تمام شده هرکیلو تون ماهیان از دیگر راهکارهای حمایتی از این صنعت است.

او ادامه داد: در شرایطی که بازار داخل با رکود مواجه است، صادرات به کشورهای همسایه با جمعیت بالغ بر ۶۰۰ میلیون نفز می تواند راه حلی مناسبی برای ادامه حیات صنعت باشد.

بختیاری با اشاره به تیراژ پایین تولید گفت: در مقایسه با دنیا، واحدها خرد هستند که همین امر منجر به تیراژ پایین تولید شده است که امیدواریم شرایطی فراهم شود که با افزایش تیراژ تولید، قیمت تمام شده کاهش یابد.

رئیس صنایع کنسرو با تاکید بر حذف مالیات بر ارزش افزوده گفت: امسال وزیر بهداشت در خطاب به وزیر اقتصاد، کنسرو ماهی را در لیست حذف مالیات بر ارزش افزوده ارائه دادند و به رغم قول ایشان مبنی بر آنکه هرکالایی راکه وزیر بهداشت معاف از مالیات بداند، این امر را می پذیرم. اما متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *