اهم اخبار

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام مطرح کرد؛ جزئیات هویت‌دار کردن دام‌ها/ فرصت یک ساله پلاک‌گذاری دام‌های سبک

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی گفت: هرگونه خرید و فروش، حمل و نگهداری دام سبک و سنگین بدون پلاک و هویت گذاری، ممنوع و کالای قاچاق محسوب می شود.

 

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی ( اگروفودنیوز)؛ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مختار عباسی اظهار داشت: در پی قاچاق دام زنده از کشور در ماه های اخیر، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شیوه نامه ای را با کمک کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور تنظیم کرد که در دی ماه ۹۷ توسط دولت تصویب و اواخر سال گذشته ابلاغ شد.

وی ادامه داد: بر اساس این شیوه نامه ۴ ماده ای، چنانچه دام های کشور بعد از یک مدت مشخص، هویت دار نشوند، مصداق کالای قاچاق محسوب می شوند.

عباسی تصریح کرد: مهلتی که برای پلاک گذاری و هویت دار کردن دام های سنگین تعیین شده شش ماه و برای دام های سبک یکسال از زمان تصویب شیوه نامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

عباسی گفت: بر اساس این شیوه نامه، هرگونه خرید و فروش و تغییر مالکیت دام باید در سامانه هویت مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی ثبت شود و هرگونه حمل و نقل دام بدون پلاک ممنوع است و دامداران و مالکینی که مبادرت به حمل دام می کنند باید از سازمان دامپزشکی و سایر ارگان ها مجوز دریافت کنند.

وی افزود: بر اساس این شیوه نامه، استان های کشور به دو گروه الف و ب تقسیم شده اند و گروه الف شامل استان های مرزی و بخشی از استان های مرکزی هستند که تردد دام در آنجا زیاد است و از هم اکنون در این استان ها هر گونه حمل و نقل دام باید با پلاک و مجوز صورت گیرد.

رییس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: برای استان های گروه ب، شش ماه از زمان تصویب شیوه نامه، فرصت برای هویت دار کردن دام داده شده است.

وی افزود: در راستای اجرای شیوه نامه ستاد مرکزی مبارزه با کالا و ارز و همچنین قانون نظام جامع دامپروری کشور، ضرورت داشت که مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی اقداماتی را از جمله بازنگری سامانه هویت دام انجام دهد.

عباسی با بیان اینکه سامانه هویت دام این مرکز به روز شده است، اظهار داشت: ظرف چند روز آینده، نسخه جدید هویت دار کردن دام در این سامانه در دسترس عموم دامداران و مالکین دام قرار می گیرد.

وی ارتباط سامانه هویت دام مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی با سامانه قرنطینه دامپزشکی از طریق سامانه پنجره واحد خدمات وزارت جهاد کشاورزی و تهیه دستور العمل جدید هویت گذاری دام برای سازگاری با شیوه نامه جدید و کاهش هزینه های هویت گذاری را از دیگر اقدامات این مرکز برشمرد.

رییس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به اهمیت شماره پلاک دام و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی در شیوه نامه جدید شماره و پلاک از سامانه هویت دام مرکز اصلاح نژاد و تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اخذ می شود و ارگان هایی که با این مرکز تفاهم نامه هویت گذاری دام امضا کرده اند، امکان دسترسی و سفارش شماره پلاک را دارند.

وی گفت: از این پس برای دام های اصلاح نژادی و گله های صنعتی، نصب شماره و پلاک در دو گوش و برای سایر دام های کشور نصب پلاک در یک گوش دام در نظر گرفته شده است.

عباسی درباره اجرای عملیات پلاک گذاری دام اذعان داشت: اتحادیه های سراسری دامداران ایران، اتحادیه صنعت همگام، اتحادیه عشایری، سازمان دامپزشکی و صندوق بیمه کشاورزی با استفاده از واحدهای استانی خود در اقصی نقاط کشور، اقدام به نصب پلاک گوش دام ها خواهند کرد و اطلاعات دام های پلاک گذاری شده در سامانه هویت دام مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی ثبت می شود.

وی افزود: هزینه پلاک گذاری دام ها بر عهده مالکین دام ها است و هزینه پلاک گذاری هر راس دام سبک و سنگین پس از ارزیابی نهایی اعلام خواهد شد.

عباسی با اشاره به وجود ۷۵ تا ۸۰ میلیون راس دام سبک و سنگین در کشور گفت: سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصد دام جدید متولد می شود و از این رو پلاک گذاری یک جریان مدام خواهد بود.

وی با بیان اینکه هویت دار کردن دام در قانون نظام جامع دامپروری سال ۸۸ آمده و وزارت جهاد کشاورزی موظف شده کل دام ها را هویت دار کند، اظهار داشت: طی ۱۰ سال گذشته بر اساس میزان اعتبارات دریافتی سالانه تعدادی از دام های کشور بر حسب اولویت بندی با استان های مرزی و غیره و با اولویت دام سنگین، هویت گذاری شده اند.

رییس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: ظرف ۱۰ سال گذشته، سالانه نزدیک به پنج میلیون راس دام سبک و سنگین توسط صندوق بیمه کشاورزی، قریب به هشت میلیون راس دام توسط سازمان دامپزشکی و حدود ۱.۵ میلیون راس از سوی مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی پلاک گذاری شده اند.

وی ادامه داد: با تصویب شیوه نامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از این پس تفاهم شده کلیه ارگان های دخیل در هویت گذاری دام از شماره استاندارد ۱۵ رقمی استفاده کنند.

عباسی پیش بینی کرد: با ابلاغ شیوه نامه و صدور دستورالعمل های جدید، عملیات پلاک گذاری دام در کشور با شتاب بیشتری انجام شود.

وی درباره مشکلات مربوط به پلاک گذاری دام ها نیز اظهار داشت: تامین پلاک دام و مواد اولیه آن و نیروهای آموزش دیده در سطح کشور از محدودیت های اصلی عملیات هویت گذاری دام هستند و این مرکز در حال بررسی مواد جایگزین داخلی برای ماده پلی یورتان وارداتی به منظور تهیه پلاک است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *