اهم اخبار

رئیس هیئت مدیره شرکت سبزی ایران(سبزان) در گفت‌وگو با اگروفودنیوزمطرح کرد: چشم‌انداز مثبت صادرات با بهبود روابط سیاسی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

احمد فتح الهی می‌گوید: برای سال آینده نقدینگی‌های بازار، دلالی را به سمت سرمایه‌گذاری‌های مولد در بازار سرمایه سوق دهند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، دکتر احمد فتح‌الهی نایب رئیس هیئت مدیره انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در خصوص ارزیابی وی از وضعیت تولید و اقتصاد در سال ۱۴۰۲ به خبرنگار ما گفت: کسری بودجه دولت در سال جاری باعث ایجاد تورم در کشور شده بود.

رئیس هیئت مدیره شرکت سبزی ایران بیان کرد: تحریم‌ها مانع ورود درآمدهای ارزی، تامین نهاده‌ها و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مورد نیاز تولید شده و تشکیل سرمایه رشد اقتصادی و درآمد سرانه را کاهش داده است‌ و این در حالی است که انتظارات منفی و القای بی اعتمادی مانع تثبیت اقتصادی شده و پیش بینی اقتصادی را مشکل کرده است و علی‌رغم تلاش دولت در بهبود تشکیل سرمایه و بخصوص افزایش تولید و اعمال هرگونه سیاست‌های اصلاحی، اقتصاد را با چالش مواجه کرده است.

فتح الهی با اشاره به اینکه در سال جاری رشد اقتصادی با درآمدهای نفتی در حدود ۲ تا ۳درصد است، افزود: با توجه به تلاش دولتمردان برای حفظ و توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منطقه، انتظار گشایش و بهبود درآمدهای ارزی دور از دسترس نیست.

رئیس هیئت مدیره گروه اقتصادی ایرانیان عنوان کرد: سال آینده در صورت بهبود روابط سیاسی با دیگر کشورها و اجرایی شدن پیمان‌های پولی دوجانبه برای مقابله با تحریم‌ها، به ثبات نسبی اقتصاد کمک خواهد کرد و نرخ ارز را به کمتر از ۵۰هزار تومان کاهش خواهد داد.

این فعال صنایع غذایی کشور گفت: تورم در سال ۱۴۰۲ تحت تاثیر کسری بودجه، متغیرهای پایه پولی و رشد نقدینگی، ناترازی نظام بانکی و شکاف در تولید است که انتظار بر این است با بهبود روابط بین‌المللی و کاهش تحریم‌ها در کوتاه مدت نرخ‌های تورم ماهانه و فصلی کاهش یابد.

فتح الهی اظهار کرد: برای سال آینده نقدینگی‌های بازار، دلالی را به سمت سرمایه‌گذاری‌های مولد در بازار سرمایه سوق دهند.

وی افزود: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به دلیل بی‌ثباتی، عدم حمایت‌های دولت و بروکراسی اداری، اخذ مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکنندگان و سود بانکی دورقمی جذابیتی نداشته و باعث افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان شده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت سبزی ایران تصریح کرد: افزایش تنش در منطقه می‌تواند تاثیر نامطلوبی در رشد اقتصادی و بهبود تولید داشته باشد و عدم صادرات غیرنفتی را در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: بهبود روابط سیاسی و گسترش روابط تجاری با کشورهای هم‌پیمان چشم انداز مثبتی برای صادرات رقم خواهد زد.

احمد فتح الهی در پایان گفت: مشکلات کنونی کشور بیش از آنکه بر راهکارهای اقتصادی نیاز داشته باشد به تعاملات سیاسی و گرایش‌های اجتماعی و فرهنگی مرتبط است و همچنین بهبود فضای کسب و کار، جلوگیری از تصویب و ابلاغ بخشنامه‌های غیرتخصصی و قوانین متعدد، بهبود زیرساخت‌های لجستیک و دسترسی به فناوری‌های روز و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان جهت کاهش وابستگی به خارج می‌تواند در سال آینده به افزایش تولید، کاهش تورم و قدرت بالای خرید مصرف‌کنندگان کمک کند.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *