اهم اخبار

رئیس هیئت مدیره شرکت فرآورده‌های غذایی سمیه مطرح کرد: لزوم بازنگری دولت در سیاستگذاری کلان در خصوص کنترل قیمت گذاری محصولات

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمد عبدالهی گفت: در ماههای اخیر با تصمیم دولت در خصوص کنترل فرآیند قیمت گذاری کالاها و نحوه فعالیت تولیدکنندگان شاهدچالش هایی در بازار هستیم. این شرایط لزوم بررسی مجدد سیاستگذاری کلان در خصوص قیمت محصولات را ایجاب می کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، رئیس هیئت مدیره شرکت فرآورده‌های غذایی سمیه ادامه داد: سئوال کلیدی اینجاست که آیا باید به صورت دستوری و کنترل، قیمت ها تعیین گردند و یا می توان از تجربه سایر کشورها نسبت به عدم درج قیمت مصرف کننده و اعتماد به مکانیزم بازار بهره برد؟

شاید عدم درج قیمت روی کالا از تلاش برای تغییر روش ثبت قیمت به روش تولیدکننده و مصرف‌کننده موثرتر باشد.

عبدالهی در خصوص اینکه آیا  درج قیمت مصرف کننده راهکاری بلند مدت است یا کوتاه مدت؟ بیان داشت: به نظر می رسد راهکار درج قیمت مصرف کننده روی کالا به عنوان یک راه حل کوتاه مدت بوده است و در شرایط خاصی می تواند کارکرد داشته باشد ولی این امر در درازمدت به یک روش غیرمفید تبدیل خواهد شد.

این فعال صنایع غذایی کشور تصریح کرد: با توجه به فعالیت های اینجانب در صنعت FMCG، آنچه به نظرم می رسد این است که درج قیمت روی کالا در شرایط خاصی باید صورت پذیرد، در غیر اینصورت عدم درج آن می تواند برای ذی نفعان از تولیدکننده گرفته، فروشنده و مصرف‌کننده منافع قابل توجهی را داشته باشد.

وی افزود: البته متوجه این موضوع هستم که برخی کالاها در شرایط خاصی هستند ولی حتی در شرایط کنونی هم معتقدم ۹۰% از کالاها نیاز به درج قیمت مصرف کننده ندارند، شاید درج قیمت مصرف کننده عاملی برای بالا رفتن قیمت ها هم شده باشد.

عبداللهی گفت: نهادهای قانونی باید این موضوع را که چرا این راه حل در طی سالها به عنوان یک راه حل بلندمدت انتخاب شده است را با رویکردی دیگر بررسی و بازنگری نمایند.

وی ادامه داد :به نظر بنده مزایایی در عدم ثبت قیمت وجود دارد که به طور خلاصه به چند مورد آن اشاره می کنم

  1. بالا رفتن سطح رقابت و بالطبع رقابتی شدن قیمت ها ، که این موضوع منافعی را برای مصرف کننده نهایی در برخواهد داشت.( ذی نفع مصرف کننده)
  2. پایین بودن قیمت های فروش در نقاطی که هزینه های فروشگاه( اجاره) کمتر هست باعث خواهد شد مشتریان بیشتری به آنها مراجعه نمایند و این امر موجب توسعه کسب و کار مناطق ضعیف خواهد شد. ( ذی نفع فروشگاه ها)
  3. شرکت های تولید کننده در زمان تغییر قیمت متحمل ضررهای زیادی می شوند چراکه فروشگاههای زنجیره‌ای با فاصله زیاد به آنها مصوبه می دهند. ( ذی نفع تولید کننده)
  4. اگر درج قیمت صورت نپذیرد ناظر اصلی قیمت ها، مشتریان و مصرف کننده ها خواهند بود و همه افراد بدون این که حقوقی از دولت دریافت کنند ناظر بر بازار خواهند بود، این یعنی کاهش نیروهای ناظر بر کنترل بازار که هزینه های زیادی را بر پیکره دولت وارد می کند. ( ذی نفع دولت)

رئیس هیئت مدیره شرکت فرآورده‌های غذایی سمیه در پایان گفت: شاید تلاش برای بهتر انجام دادن کاری که اصلاً انجام ندادنش بهتر است، چاره کار باشد،امیدوارم کارشناسان متخصص امر با نگاهی نو به موضوع، باعث حمایت از تولید و مصرف کننده گردند.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *