اهم اخبار

رئیس هیئت مدیره گروه سبزی ایران: قیمت تمام شده محصولات غذایی می‌تواند با تغییر فرمول و نوع ترکیبات آن متغیر باشد و شامل قیمت‌گذاری واحد نمی‌گردد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دکتر احمد فتح الهی گفت: با توجه به آنکه دولت در سال آینده در بودجه خود جایگزینی برای حذف ارز ترجیحی تعیین نکرده است، صادرات محصولات تولیدی دچار مشکل خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره گروه سبزی ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز) در خصوص وضعیت صنعت غذای کشور در سال رو به پایان ۱۴۰۰ اینگونه پاسخ داد: در سال جاری صنایع غذایی فراز و نشیب‌هایی را طی نمود از جمله آنها آسیب ناشی از ویروس کووید۱۹ و سویه جدید اُمیکرون بود که باعث تعطیلی کشور و کارخانجات گردید و تولیدکنندگان مجبور شدند بدون هیچ حمایتی از دولت حقوق پرسنل را بپردازند و همچنین برای پیشگیری آن نیز متحمل هزینه هنگفتی بابت پاکسازی و مواد و وسائل بهداشتی و ایمنی پرسنل گردیدند.

نایب رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران افزود: از دیگر چالش‌هایی که در سال ۱۴۰۰ داشتیم ناهماهنگی میان وزارتخانه‌ها و ارگان‌های ذیربط بود که با دستورالعمل‌های موازی باعث خلل در انجام کارها می‌شود.

فتح الهی همچنین نوسانات نرخ ارز را باعث نابسامانی در قیمت تمام شده کالاها دانست و گفت : این نوسانات، تولیدکننده را در قیمت‌گذاری و همچنین صادرات محصولات خود دچار مشکل می‌کند.

این کارآفرین برجسته کشور بیان کرد: وجود تحریم‌ها و سختی در به روز کردن تکنولوژی‌های لازم و تأمین مواد اولیه ای که در کشور وجود ندارد از دیگر مشکلاتی بود که در صنایع غذایی با آن مواجه بودند.

فتح الهی همچنین عنوان کرد: اخیرا هم بحث قیمت‌گذاری روی کالاهای تولیدی مطرح شده است که از نظر تولیدکنندگان این دستورالعمل بدون کارشناسی صادر شده است و انجام آن غیرممکن می‌باشد که در ادامه باعث تعطیلی صنایع و بیکاری پرسنل می‌گردد.

رئیس هیئت مدیره هلدینگ اقتصادی ایرانیان بیان کرد: متاسفانه به قدری هزینه‌ها زیاد می‌باشد که محصول آماده به عرضه از درب کارخانه تا مصرف‌کننده حدود ۵۰درصد قیمت تمام شده می باشد که با دستورالعمل جدید که نهایتا ۳۰درصد در نظر گرفته شده است نمی‌تواند کالاهای تولیدی را بدست مصرف‌کنندگان رساند چرا که هزینه پخش مویرگی ۲۵درصد و هزینه فروش مغازه‌دار ۲۵درصد می‌باشد.

چشم انداز در ۱۴۰۱

رئیس هیئت مدیره شرکت سبزان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دولت در سال آینده در بودجه خود جایگزینی برای حذف ارز ترجیحی ندارد این موضوع باعث بالا رفتن بی رویه قیمت‌ها می‌گردد و صادرات محصولات تولیدی را دچار مشکل می‌کند.

وی همچنین گفت: با بالا رفتن قیمت‌ها صنایع با مشکل نقدینگی روبرو می‌شوند که در این خصوص دولت باید تمهیداتی را در نظر بگیرد. از جمله اینکه باید بانک‌ها را موظف به حمایت از تولیدکنندگان نماید و بهره بانکی را به یک رقمی برساند و تنها بابت روزهای کاری سود یا بهره بانکی را دریافت کند.

فتح الهی عنوان کرد: همچنین دولت باید کارخانجات را برای آوردن ماشین آلات با تکنولوژی جدید که باعث بروزرسانی بسته بندی و کاهش قیمت تمام شده می‌باشد کمک نماید. دولت باید چاره ای بیاندیشد که هزینه حمل‌ونقل پایین بیاید چرا که در بعضی مواقع قیمت حمل‌ونقل از قیمت کالا بیشتر تمام می‌شود.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن علوم و صنایع غذایی ایران بیان کرد: از دیگر مسائلی که دولت باید به آن واکنش نشان دهد این است که موازی کاری در ادارات و سازمان ها را کنار گذاشته و بروکراسی اداری را کاهش دهد.

فتح الهی در پایان پیشنهاد کرد: دولت باید سازمان عریض و طویل قیمت‌گذاری را برچیند چرا که نیروهای این سازمان هزینه هنگفتی دارند که از جیب مصرف‌کنندگان پرداخت می‌شود و خود باعث افزایش قیمت می‌گردد. قیمت تمام شده محصولات غذایی می‌تواند با تغییر فرمول و نوع ترکیبات آن متغیر باشد و شامل قیمت‌گذاری واحد نمی‌گردد.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *