اهم اخبار

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار: هر کیلو تخم‌مرغ مساوی با ۱۵هزار تومان زیان تولیدکننده/ تخم‌مرغ ترکیه از ایران به افغانستان و عراق صادر می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

حمیدرضا کاشانی خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان در هر کیلو تخم‌مرغ ۱۵ هزار تومان ضرر می‌کنند به عنوان مثال اگر تولیدکننده‌ای روزانه ۱۰ تن تولید داشته باشد ۱۵۰ میلیون تومان در روز زیان می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ حمیدرضا کاشانی با بیان اینکه سابقه تولید تخم‌مرغ در سال جاری در سنوات گذشته تکرار نشده است، گفت: برنامه‌ریزی تولید امسال و سال گذشته با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت گرفت و همین مسئله افزایش تولید تخم‌مرغ را به‌همراه آورد.

وی با اشاره به فروش تخم‌مرغ زیر نرخ مصوب، بیان کرد: تخم‌مرغ ۲۰ درصد زیر نرخ اعلامی دولت در بازار عرضه می‌شود و نزدیک به ۴۵ درصد زیر نرخ واقعی به‌فروش می‌رسد و این مسئله زیان جدی را متوجه تولیدکنندگان کرده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار ذخیره‌سازی تخم‌مرغ را منظم ندانست و افزود: خریدهای شرکت پشتیبانی مناسب نیست و هنوز پول تخم‌مرغ‌هایی که ۳ ماه پیش خریداری کرده را پرداخت نکرده است.

به گفته کاشانی؛ معاون اول رئیس جمهور به تولیدکنندگان این نوید را داده است که قیمت‌ها در شهریور ماه واقعی شوند؛ اما زیانی که این روزها متوجه تولیدکنندگان شده تدوام تولید را دشوار کرده است.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان در هر کیلو تخم‌مرغ ۱۵ هزار تومان ضرر می‌کنند به عنوان مثال اگر تولیدکننده‌ای روزانه ۱۰ تن تولید داشته باشد 150 میلیون تومان در روز زیان می‌کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه بعد از حذف ارز ترجیحی ۱۵ میلیون گله مرغ تخم‌گذار از چرخه تولید حذف شد، افزود: تولیدکنندگان از ۲۱ اردیبهشت به این سو نهاده خود را از دولت دریافت نکردند این در حالیست که ادامه روند تولید نیازمند حمایت‌های دولتی است؛ اگر دولت خواهان استمرار تولید است باید مشوق‌های صادراتی برای تولیدکنندگان در نظر بگیرد همچنین ذخیره‌سازی برای مدت زمان کوتاه انجام شود و کالا برگ را برای خرید کالاهای اساسی در اختیار مصرف کنندگان قرار بدهند اما متاسفانه هیچ کدام از این اقدامات از سوی دولت انجام نمی‌شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار ادامه داد: تخم‌مرغ ترکیه از مرزهای ایران به افغانستان و عراق صادر می‌شود و رقابت ما با تولیدکنندگان ترک دشوار و به عبارت دیگر غیرممکن است؛ تولیدکنندگان داخلی  از جیب خود هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند و اقدام به صادرات می‌کنند. 

کاشانی بیان کرد: دولت ترکیه مشوق‌های صادراتی را برای تولیدکنندگان‌اش افزایش داده است از این‌رو آنها با توان بیشتری اقدام صادرات می‌کنند این در حالیست که تولیدکنندگان داخلی در حجم محدود با زیانی که درب مرغداری متوجه آنهاست اقدام به صادرات می‌کنند؛ در بازار داخلی ترکیه قیمت‌ها ثابت است اما قیمت تخم‌مرغ صادراتی را دامپینگ می‌کند.

وی قیمت اعلامی دولت برای فروش تخم‌مرغ را کیلویی ۳۵ هزار تومان بیان کرد و افزود: تخم‌مرغ درب مرغداری کیلویی ۳۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد و روزانه ۳ هزار و ۲۰۰ تن تخم‌مرغ تولید که از این حجم روزانه ۲۰۰ تن آن مصرف‌کننده‌ای ندارد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *