اهم اخبار

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی خبر داد؛بی نیازی کشور از بذر بدون ویروس سیب زمینی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به جلوگیری از میلیونها دلار واردات محصولات کشاورزی با استفاده از فناوری های زیستی گفت: کشور را از مینی تیوبر سیب زمینی، بی نیاز کرده ایم.

به گزارش خبرگزاری مهر، نیراعظم خوش خلق سیما در حاشیه چهارمین نمایشگاه زیست فناوری، با اشاره به دستاوردهای پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: ما اولین پژوهشکده ای هستیم که کشور را از مینی تیوبر سیب زمینی (بذر سیب زمینی عاری از ویروس)، بی نیاز کردیم. در حالی که میلیون ها دلار پول می دادیم که بذر سیب زمینی را وارد کشور کنیم.

وی با بیان اینکه بیوتکنولوژی کشاورزی در کشور توسط محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی شکل گرفته است، از گیاه سالیکورنیا به عنوان یکی از محصولات این پژوهشکده نام برد و ادامه داد: با استفاده از روش های شورورزی و فناوری های نوین، خاک و آب شور دیگر نمی تواند مانعی برای کشاورزی باشد.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی اضافه کرد: در این رابطه سالیکورنیا گیاهی گوشتی است که قابلیت کشت در زمین های غیر زراعی و آبیاری با آب دریا را دارد و دارای مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، مس، آهن، منگنز و روی است که از آن به عنوان غذای فراسودمند یاد می شود.

خوش خلق سیما با تاکید براینکه باید نگرانی های مطرح شده در حوزه فناوری های زیستی از جمله محصولات تراریخته مرتفع شده و آگاهی در این زمینه افزایش یابد، گفت: اقدام دیگر ما کشت بافت سیب است. به خاطر رفع آلودگی از باغ های کشور، از طریق کشت بافت، تلاش می کنیم نهال سالم در اختیار کشاورزان قرار گیرد. در عین حال تنوع زیستی را نیز مدنظر داریم.

دبیر شورای ایمنی زیستی همچنین به کشت بافت به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای پژوهشکده اشاره کرد و گفت: کرم ساقه خوار برنج، آفت کلیدی مزارع شالیکاری کشور است و مصرف بالای سموم شیمیایی موجب آلودگی محیط زیست می شود. براین اساس تولید برنج تراریخته مقاوم به کرم ساقه خوار از جمله دستاوردهای پژوهشکده با بهره گیری از مهندسی ژنتیک است.

به گزارش مهر، به غده های حاصل از کاشت گیاهچه های درون شیشه ای در گلخانه، مینی تیوبر یا غده چه گفته می شود. مینی تیوبر جزء طبقات بذری پیش پایه محسوب می شود.

سیب زمینی به علت تکثیر رویشی، یکی از گیاهان حساس به انواع بیماری های گیاهی با منشاء ویروسی است. یکی از مهمترین عوامل موثر در سلامت و افزایش تولید سیب زمینی، استفاده از غده بذری سالم و مناسب است که در پژوهشکده بیوتکنولوژی با استفاده از فناوری زیستی انجام شده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *