اهم اخبار

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران: ۶ عامل موثر بر کاهش صادرات

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: علاوه بر تحریم، از عوامل کاهش‌دهنده صادرات می‌توان به شیوع ویروس کرونا، سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، لجستیک و آئین‌نامه‌های نامنطبق بر شرایط کنونی و عدم تمرکز سیاست‌های تجاری کشور نام برد.

جمشید نفر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد دلایل کاهش صادرات گفت: عوامل مختلفی بر کاهش صادرات مؤثر بوده که از جمله آن می‌توان به شیوع ویروس کرونا و یا همان بیماری کووید ۱۹ اشاره کرد. 

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در سال جاری میلادی با گسترش ویروس کرونا جهان با بحران اقتصادی سراسری و جدیدی مواجه شد، افزود: در این بحران جهان شمول، تمام کشورها با اقتصاد ضعیف و بزرگ غافلگیر و دجار آسیب شدند. 

وی بیان داشت: نگرانی از شرایط غیرقابل پیش‌بینی اقتصادی باعث شده تا مردم برای حفظ شرایط اقتصادی خود از خرید کالاهای غیرضروری، لوکس و به عبارتی غیراساسی خودداری کنند و همین موضوع بر اقتصاد تولیدکنندگان کالاهای غیراساسی لطمه زده و اثرات منفی بر اقتصاد جهانی برجای گذاشته و حتی منجر به گسترش بیکاری شده است. 

وی با تأکید بر اینکه کشور ما نیز از اثرات مخرب ویروس کرونا بر اقتصاد مصون نبوده است، بیان داشت: در دو ماه اول سال ۹۹ صادرات کشور با بسته شدن مرزها مواجه شد و عملاً جریان صادرات ایران با کشورهای مختلف تا مرز توقف پیش رفت. 

نفر با اشاره به اینکه تحریم‌های ظالمانه آمریکا کشور را در شرایط جنگ اقتصادی قرار داده است، افزود: علاوه بر تحریم، از عوامل کاهش‌دهنده صادرات می‌توان به شیوع ویروس کرونا، سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، لجستیک و آئین‌نامه‌های نامنطبق بر شرایط کنونی و عدم تمرکز سیاست‌های تجاری کشور نام برد. 

وی افزود: سیاستگذاری برای تجارت خارجی کشور نیازمند تفکر جنگی است، در حالی که در شرایط فعلی با وجود تمام مشکلات حاکم بر بخش تجارت، بانک مرکزی به عنوان واحد پشتیبان جنگ اقتصادی ترجیح داده در جایگاه نظارت قرار گیرد. 

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران بیان داشت: بنابراین تمرکز بانک مرکزی بر انضباط ارزی است و لذا بسیاری از بازرگانان و تجار به دلیل شرایط تحریم، امکان پیروی از سیاستگذاری‌های سختگیرانه بانک مرکزی را ندارند. 

وی گفت: سیاست عطف به‌ماسبق و درگیر کردن بازرگانان بابت روند کاری گذشته در تعهداتی که امکان انجام آن وجود ندارد، بدترین نوع تصمیمات است. 

وی با تأکید بر اینکه مسئله لجستیک از عوامل مهم در کاهش صادرات است، بیان داشت: کشورهای هدف صادراتی در بخش ترانزیت در حال ارتقای استانداردها هستند در حالی که ایران اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده است. 

نفر با بیان اینکه سال ۹۹ سال سخت برای تجارت کشور است، اظهار داشت: اما امکان توسعه بازار در بسیاری از کالاها وجود بنابراین برای تحقق شرایط بهتر در امر تجارت باید از تجربیات بخش خصوصی استفاده کرد. 

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *