اهم اخبار

رسوب ۵۰۰ تن مواد اولیه شیرخشک در گمرک/ ۸۵ درصد شیرخشک نوزاد وارداتی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

هانی تحویل زاده گفت: با وجود پیگیری های مکرر، ۵۰۰ تن مواد اولیه شیرخشک نوزاد در گمرک رسوب کرده که ادامه این روند منجر به کاهش تولید و کمبود عرضه در بازار می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ هانی تحویل زاده دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرخشک‌ نوزاد با اشاره به اینکه مواد اولیه شیرخشک نوزاد همچنان در گمرک باقی مانده است، اظهار کرد: در چند هفته اخیر، سازمان غذا و دارو طی نامه‌ای به سازمان مقررات وزارت صمت خواست که مواد اولیه شیرخشک نوزاد جزو دارو تلقی شود. به دنبال این نامه دفتر مقررات و صادرات هم طی نامه ای به وزیر خواستار تایید این موضوع شد که تاکنون هیچ خبری نیست‌.

او افزود: به رغم‌ پیگیری های مکرر، دفتر مقررات و صادرات اعلام می کند که مواد اولیه شیرخشک را نمی تواند به عنوان دارو ترخیص کند، هر چند اذعان می کند مواد اولیه آن ظاهرا غذایی است، اما تا زمانی که وزیر نامه را امضا نکند، امکان ترخیص آن با ارز ترجیحی وجود ندارد.

تحویل زاده با اشاره به اینکه ۵۰۰ تن مواد اولیه در گمرک باقی مانده است، بیان کرد: با این‌ میزان‌ مواد اولیه می‌توان حدود ۱.۵ میلیون عدد محصول شیرخشک تولید کرد.

این مقام‌ مسئول با بیان اینکه سالیانه ۴۰ میلیون عدد شیرخشک در کشور تولید می شود، گفت: بنابر آمار سال گذشته تولید نسبت به سال ماقبل ۲۰ درصد کاهش یافت که با ادامه روند فعلی ترخیص مواد اولیه افت تولید ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به کمبود عرضه شیرخشک در بازار بیان کرد: کمبود شیرخشک‌ در بازار وجود ندارد، اما هر میزانی که تولید می شود، در بازار به فروش می رسد که این امر بدان معناست که ۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز پوشش داده می شود.

این مقام مسئول با انتقاد از قیمت های دستوری شیرخشک بیان کرد: علی رغم افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ های دستوری سازمان حمایت به ضرر مصرف کننده است چرا که تولیدکننده تا یک زمانی می تواند با زیان به تولید ادامه دهد.

به گفته او، با وجود افزایش هزینه های تولید، از نهاد رسمی همچون قوه قضاییه خواستار قیمت گذاری هستیم.

تحویل زاده با اشاره به اینکه مواد اولیه شیرخشک صنعتی با شیرخشک نوزاد متفاوت است، بیان کرد: شیرخشک صنعتی از لحاظ میکروبی، آنتی بیوتیک و آفلاتوکسین با شیرخشک نوزاد متفاوت است، چنانچه شیرخشک صنعتی صادر نشود، از لحاظ کیفی پایین تر از شیرخشک‌نوزاد است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد با اشاره به اینکه شیرخشک داخلی ۱۵ درصد مواد اولیه را تامین‌می‌کند، گفت: شیرخشک بدون چربی ۱۵ درصد مواد اولیه را تشکیل می دهد و ۸۵ درصد مابقی وارداتی است، کما اینکه در اروپا برخی مواد اولیه وارد می شود.

او قیمت شیرخشک در بازارهای جهانی را ۲ تا ۲.۲ یورو اعلام کرد و افزود: براین اساس هر قوطی شیرخشک با قیمت ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان در کشور ما باید عرضه شود، در حالی که قیمت کنونی شیرخشک از نصف قیمت فعلی کمتر است.

تحویل زاده در پایان تصریح کرد: هم اکنون ۵ کارخانه شیرخشک اطفال در کشور داریم که با تکنولوژی اروپا تفاوتی ندارد، اما در خصوص مواد اولیه به دلیل تخصیص ارز و صدور قوانین لحظه ای با مشکلاتی مواجه هستیم.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *