اهم اخبار

رفع مشکل توزیع آرد نانوایی‌ها با افزایش کرایه حمل

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در روزهای اخیر گلایه‌هایی نسبت به تاخیر در تحویل آرد به نانوایی‌های برخی استان‌ها مطرح شده بود که پیگیری‌ها نشان می‌دهد، این مشکل با افزایش کرایه حمل و نقل توزیع‌کنندگان آرد، برطرف شده است.

به  گزارش روز پنجشنبه ایرنا، نان یکی از محصولات و غلات اساسی در سبد غذایی مردم جهان به ویژه ایرانی هاست که طی سالیان گذشته با حمایت های دولت و پرداخت یارانه به دست مردم می رسد.

طی سالهای اخیر با افزایش نرخ تورم، هزینه های تولید این کالا نیز افزایش یافته به طوری که رشد کرایه حمل و نقل آرد، هزینه سرباری جدا از  دیگر هزینه های تولید برای واحدهای نانوایی در پی داشته است.

رشد ۶۰ درصد کرایه حمل آرد در استان تهران

  «اصغر پابرجا» رییس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا در این‌باره گفت: چندی پیش حمل آرد نانوایی های یارانه ای با مشکل روبرو شده بود که با افزایش قیمت کرایه و تعداد ماشین ها این مشکل برطرف شده و وضعیت توزیع آرد در تهران و البرز عادی شده است.

وی با بیان اینکه اکنون چهار هزار واحد نانوایی در تهران فعال است، افزود: سه هزار واحد نانوایی مربوط به خبازی‌های لواش، تافتون و بربری و بیش از یک هزار مورد نانوایی‌های سنگکی است.

به گفته وی، در بحث تامین و توزیع آرد نانوایی‌های آزادپز مشکلی نداشتیم تا جایی که ۷۵۰ نانوایی سنگکی آزادپز و ۳۵۰ مورد نانوایی سنگکی یارانه‌ای در استان تهران داریم.

رییس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی با تاکید بر اینکه امسال هزینه های تولید نان ۵۰ درصد رشد داشته است، گفت: اکنون برای تامین بخشی از هزینه‌های تولید نانوایی‌ها طرحی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه داده‌ایم.

وی درباره کرایه حمل آرد به نانوایی ها در تهران و البرز افزود: قیمت کرایه حمل آرد در تهران ۶۰ درصد و البرز ۴۳ درصد رشد داشته است.

سهمیه آرد نانوایان دارای پروانه کسب، تامین است

«محمد عباسوند» رییس اتحادیه نانوایان کلانشهر تبریز و حومه نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: سهمیه  آرد نانوایی های دارای پروانه کسب تامین است و مشکلی در این خصوص ندارند.

وی افزود: البته پیش از اعلام قیمت های سالجاری و افزایش کرایه حمل و نقل، آرد مورد نیاز نانوایی ها اندکی با تعلل بدستشان می رسید اما اکنون مشکلی در خصوص تامین و ارسال به موقع  نداریم.

رییس اتحادیه نانوایان کلانشهر تبریز و حومه اظهارداشت: طبق مصوبه امسال قیمت هر کیلوگرم آرد یارانه ای با کرایه حمل  ۹۰۰ تومان و آزاد پز یک هزار و ۲۳۰ تومان است.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی دارای دو هزارو ۲۰۰ واحد نانوایی دارای پروانه کسب است تصریح کرد: نزدیک ۲۰۰ واحد نانوایی غیرمجاز است که ما مسئولیتی در قبال تامین آرد مورد نیاز این نوع نانوایی ها نداریم.

عباسوند با اشاره به اینکه واحدهای نانوایی غیرمجاز آرد خود را خودشان تامین می کنند، گفت: این استان در سال‌های گذشته حدود ۸۰۰ واحد نانوایی غیرمجاز داشت که با ساماندهی این واحدها تعداد نانوایی های غیرمجاز کاهش یافته است.

افزایش بیش از دو برابری هزینه‌های تولید نان

این تولیدکننده نان سنتی افزود: با توجه به نرخ تورم، هزینه های تولید واحدهای نانوایی از جمله روغن خوراکی، خمیر مایه، حق بیمه،  دستمزد کارگری، تخم مرغ بین دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.

وی اظهارداشت: اکنون قیمت هر کیلو خمیر مایه ۳۸۰ هزار تومان است در حالی که سال گذشته ۱۵۰ هزار تومان بود.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *