اهم اخبار

روند کاهش صید کیلکا ماهیان دریای خزر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از کاهش هفت درصدی صید کیلکا ماهیان در مازندران و گیلان خبر داد.
مختار آخوندی اظهار داشت: در شش ماه امسال هشت هزار و ۵۰۰ تن کیلکا ماهی در دریای خزر صید شده است.
وی گفت: صید کیلکا در استان گیلان با کاهش ۱۵ درصدی و در استان مازندران با افزایش هفت درصدی همراه بوده و درمجموع کاهش هفت درصدی صید کیلکای دریای خزر گزارش شده است.
امسال ۷۱ فروند شناور صید کیلکا از استان‌های گیلان و مازندران به صید کیلکاماهیان اختصاص یافته اند.
آخوندی خاطرنشان کرد: ۲۷ فروند شناور کیلکاگیر به تعاونی‌های صیادی استان گیلان و ۴۴ فروند دیگر نیز به تعاونی‌های صیادی استان مازندران اختصاص دارند.
به گفته آخوندی، هر سال شناورهای صید کیلکای استان مازندران در آبهای بابلسر و بندر امیرآباد به صید کیلکا می‌پردازند.
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) گفت: کیلکاگیران استان گیلان نیز در آب‌های بندر انزلی و کیاشهر به صید کیلکا اشتغال دارند.
وی با اشاره به اینکه سه ماه نخست امسال به منظور زادآوری کیلکاماهیان صید به صورت خودجوش از سوی صیادان تعطیل شده بود، یادآور شد: صید کیلکا ماهیان در آب‌های مازندران و گیلان با تاخیر و از تیر آغاز شد.
آخوندی با اشاره به اینکه هر سال بخش زیادی از مجموع صید سالانه کیلکا در نیمه دو سال رقم می‌خورد، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود نیمه دوم امسال شاهد رشد قابل توجهی در صید کیلکا ماهیان دریای مازندران و گیلان باشیم.
پارسال در مجموع ۲۳ هزار تن کیلکا در آبهای مازندران و گیلان صید شد.
وی با اشاره به ثابت ماندن تقریبی میزان صید کیلکاماهیان در سال‌های اخیر تاکید کرد: امید می‌رود صید امسال نیز به رقم مشابه پارسال برسد.
آخوندی با اشاره به اینکه از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه بیان کرد: تا قبل از سال ۷۹ و ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر، سالانه ۹۵ هزار تن کیلکا صید می‌شد، اما از آن به بعد صید ماهیان کیلکان سالانه به ۱۵ هزار تن کاهش یافت.
آخوندی با اشاره به اینکه گونه کیلکای که در آن سال‌ها صید می‌شد، گونه آنتومی بود، اما به دلیل ورود مهاجم شانه دار، تعداد این گونه ماهیان کیلکا به شدت کاهش یافت، بیان کرد: در ده سال اخیر فقط گونه معمولی کیلکا در ابهای خزر صید شده است.
در یک دهه گذشته به طور متوسط هر سال ۲۰ تا ۲۵ هزار تن صید ماهیان کیلکا صید شده که حاکی از تثبیت جمعیت کیلکا ماهیان دریای خزر است.
وی درباره فروش کیلکا ماهیان صید شده هم گفت: بخش عمده این گونه ماهیان جهت تبدیل شدن به پودر ماهی در اختیار کارخانه‌های صنایع شیلاتی قرار می‌گیرد.
اخوندی با اشاره به اینکه می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، اذعان داشت: در سالهای اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *