اهم اخبار

مجری طرح کشت گندم کشور: ۷۷ درصد بدهی دولت به گندمکاران پرداخت شده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجری طرح کشت گندم کشور گفت: تاکنون ۷۷درصد بدهی دولت به گندمکاران پرداخت شده و به زودی بقیه آن هم به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری موج،  اسماعیل اسفندیاری‌پور عصر امروز در همایش کشت محصولات پائیزه استان گلستان اظهار داشت: برای اجرای طرح خوداتکایی و پایداری تولید در وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی شده که ارقام جدید به دست کشاورزان برسد.

وی تاکید کرد: در این راستا ۶۰ رقم بذر تهیه شده وتجاری سازی و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و برنامه داریم ۴۵ درصد زمین‌ها دیم از بذور گواهی شده و۶۵ درصد زمین‌های آبی از این بذور استفاده کنند.

اسفندیاری پور تصریح کرد: این ۶۰رقم بذر برای چهاراقلیم تجاری سازی شده اند واز طریق شرکتهای خصوص در اختیار کشاورزان قرار می گیرندو در کنار آن ما کارهای تحقیقاتی را در برنامه قرار داده‌ایم که در ۴ سال گذشته موسسه اصلاح بذرها ۱۹ رقم بذر، موسسه دیم ۱۱رقم و بخش خصوص که در ۲، ۳ سال اخیر وارد عرصه شده و حدود ۷ رقم را با پتانسیل خوب در اختیار کشاورزان قرار داده‌اند.

مجری طرح گندم کشور خاطر نشان کرد: یک پروژه ویژه مناطق دیم با کمک موسسه ایکاردو در ۲ میلیون و۲۰۰ اقلیم سرد در حال اجرا است وهرجا بذر وآرام جدید تولید می شود در مزارع نمونه کشاورزان کشت می‌شود همچنین طرحی هم با سیمیت در حال کارهای تحقیقاتی است تا بتوانیم ارقام بذر را افزایش دهیم تا به پایداری در تولید برسیم.

اسفندیاری پور اظهار داشت: در حال حاضر رویکرد تولید بذر ما خوب است و از سال ۹۲ با تولید ۲۹۰ هزار تن بذر به تولید ۴۸۰ هزار تن در سال ۹۶ رسیده‌ایم که ۶۲ درصد بذور مصرفی را این بذرهای گواهی شده تامین می‌کنند.

مجری طرح کشت گندم کشور افزود: این بذور در کوتاه مدت عملکرد را بالا می‌برند و در درازمدت افزایش بهره‌وری را رقم می‌زنند و در کنار افزایش بهره‌وری مجموع اقدامات از جمله کود، سم و آبیاری را هم در برمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: برای خوداتکایی و پایداری تولید اقدامات فنی خوبی هم انجام شده و امسال برای سال ۹۷ هم گندم و بذر بوجاری شده داریم.

مجری طرح کشت گندم کشور درباره خوداتکایی گندم گفت: ما از بزرگترین واردکننده گندم امروز به صادرکننده آن تبدیل شدیم و این به کمک کشاورزان و مسئولان و محققان محقق شده و برای حفظ آن باید تلاش کنیم.

وی درباره پرداخت پول گندمکاران هم گفت: تاکنون ۷۷درصد پرداخت شده و به زودی بقیه آن هم برای دلگرمی و تلاش بیشتر کشاورزان پرداخت خواهد شد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *