اهم اخبار

ریشه گرانی گوشت قرمز؛ آیا شرکت‌های انحصاری دخیل‌اند؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

قیمت گوشت قرمز و دیگر محصولات پروتئینی نظیر مرغ و تخم مرغ امروزه در ابرها سیر می‌کند و قصد پایین آمدن ندارد، دلایل مختلفی گفته می‌شود که با استدلال‌های اقتصادی همخوانی ندارد و رد پای فساد، تخلف و انحصار را می‌توان جستجو کرد.

 

به گزارش اگروفودنیوز؛ به نقل از خبرگزاری فارس، قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ به عنوان غذاهای پرمصرف مردم روز به روز افزایش می‌یابد و فشار بیشتر بر سفر خانوارها وارد می‌سازد،‌برخی از این افزایش‌ قیمت‌ها استدلال اقتصادی دارد، اما برخی از آنها از جمله گوشت قرمز نه تنها استدلال اقتصادی ندارد، بلکه رد پایی از فساد و تخلفات را نیز در علت گرانی باید جستجو کرد.

*قیمت‌های نجومی گوشت قرمز و ماهی

قیمت گوشت گوساله در منطقه ۱۹ تهران کیلویی ۶۷ هزار تومان وگوشت مخلوط گوساله ۶۴ هزار و۵۰۰ تومان به فروش می‌رود، البته در منطقه شمال تهران قیمت گوشت به کیلویی ۸۰ هزار تومان هم رسیده است.

میزان مصرف گوشت کشور حدود یک میلیون تن برآورد می شود که در سالهای اخیر سهم تولید کاهش یافته و بیش از ۱۵۰ هزار تن گوشت وارد می شود، علی رغم تأمین گوشت مورد نیاز از داخل و خارج با ارز ۴۲۰۰ تومانی، اما افزایش قیمت حدود ۵۰درصدی آن موجب نارضایتی عمومی شده است.

قاچاق دام زنده، فساد در شبکه توزیع گوشت، تخصیص ارز به شرکتهای فاقد هویت، کاهش جمعیت دام عشایری و روستایی، کاهش مراتع کشور از جمله دلایل عمده بروز مشکلات در این حوزه است.

در ۶ ماه نخست سال جاری بیش از ۸۰ هزار تن گوشت قرمزبه ارزش ۴۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است، علی رغم افزایش چشم‌گیر واردات گوشت قرمز و الزام واردکنندگان جهت تحویل آن به شرکتهای انحصاری بسته بندی و توزیع، انجام برخی تخلفات نظیر توزیع خارج از شبکه، و فروش لاشه های وارداتی به قیمت گوشت داخلی، برخی اختلالات را در بازار به دنبال داشته است.

*ماهی تیلاپیا ۳۸۵۰۰ تومان

قیمت ماهی قزل‌آلا هم ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان،‌ ماهی آزاد ۱۵ هزار تومان، ماهی تیلاپیا ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. البته این قیمت‌ها مربوط به منطقه جنوب تهران است که معمولاً قیمت پایین‌تری نسبت به شمال شهردارند. مغازه‌دارهای شمال شهر مدعی هستند، چون اجاره بیشتری می‌پردازند، قیمت بیشتری می‌فروشند تا پول اجاره‌‌شان دربیاید.

*مرغ ۱۲ هزار تومان و تخم مرغ شانه‌ای ۲۰ هزار تومان

امروز قیمت مرغ در جنوبی‌ترین منطقه تهران کیلویی ۱۲ هزار تومان عرضه می‌شود، اگرچه قیمت‌ ۱۳ هزار تومان هم در شمال شهر دیده می‌شود،‌ قیمت ران مرغ ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان، ران مرغ بدون کمر ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان، سینه مرغ ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان، جوجه کبابی ۱۹ هزار تومان، فیله مرغ ۲۱ هزار تومان، کمر مرغ ۱۶ و ۵۰۰ تومان، کتف و بال ۱۲ هزار تومان و گردن مرغ ۴ هزار تومان به فروش می‌رود.

*تخم مرغ شانه‌ای ۲۰ هزار تومان

قیمت تخم‌مرغ هم به شانه‌ای ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت مرغ و تخم مرغ در روزهای گذشته به دلایل مختلف افزایش یافته است که مهم‌ترین آنها افزایش قیمت تمام شده و کاهش تولید است. با افزایش قیمت ارز در چند ماه گذشته با توجه به اینکه بخش زیادی از نهاده‌های مورد نیاز طیور وارداتی است با قیمت بیشتری تحویل مرغداران داده شد، بنابراین قیمت تمام شده آنها بالا رفت.

 بالا رفتن قیمت جوجه یکروزه باعث شده جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها کاهش یابد و تولید مرغ کمتر شود.

بیماری آنفلوآنزا هم بلای مرغ‌های تخم گذار شد و جمعیت آنها کاهش یافت تا هم دست به دست دهند قیمت مرغ و تخم مرغی که در هر دوی این محصولات خودکفا هستیم و حتی صادرات هم داشتیم، افزایش یابد.

پیش از این ستاد تنظیم بازار قیمت ۹ هزار و ۸۰۰ تومان را برای مرغداران اعلام کرده بود که هیچ وقت این قیمت عملی نشد. پس از آن بنابر اعلام وزارت صنعت وزارت جهاد متعهد شده بود مرغ را کیلویی ۱۰ هزار  ۸۰۰ تومان عرضه کند که چنین نشد و بالاخره قیمت مرغ امروز تا ۱۳ هزار تومان بالا رفته است.

با توجه به اینکه گوشت مرغ و تخم‌مرغ به عنوان محصول پرمصرف در سبد خانوارهای مردم به ویژه متوسط و پایین است، تعدیل قیمت‌ها ضروری است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *