اهم اخبار

 رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان: تولید محصولات زراعی استان ۴۰ درصد افزایش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: تولید محصولات زراعی این استان نسبت به هفت سال قبل و آغاز فعالیت دولت ۴۰.۱۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ مهرداد مرادمند افزود: در سال ۹۲ و آغاز فعالیت دولت یازدهم میزان تولید محصولات زراعی سه میلیون و ۲۰۹ هزار و ۳۲۸ تُن بود که این رقم در پایان سال گذشته به چهار میلیون و ۴۹۷ هزار و ۸۶۴ تُن رسیده است.

وی افزون بر یک میلیون و ۲۸۸ هزار تُن افزایش تولید محصولات زراعی را حاصل برنامه ریزی، هماهنگی، اقدامات مناسب و تلاش کشاورزان استان ذکر و اضافه کرد: این افزایش در حالی به ثبت رسید که کاهش بارش‌ها و جریان غیردائم رودخانه زاینده‌رود به عنوان منبع اصلی آبیاری را در این سال‌ها شاهد بودیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: گندم، جو، ذرت علوفه‌ای و صیفی‌جات از جمله انواع محصولات زراعی به شمار می‌روند که در این خطه کشت می‌شوند و در طول هفت سال اخیر با افزایش تولید روبه رو بوده‌اند.

مرادمند تصریح کرد: برای مثال میزان تولید گندم در استان در مقایسه با ابتدای فعالیت دولت بیش از ۲۲ درصد بیشتر شد به این صورت که در سال ۹۲ حدود ۲۲۸ هزار تن گندم در استان برداشت شد و این میزان سال قبل به بیش از ۲۷۹ هزار تن افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه بهره گیری از روش‌های نوین و علمی به بیشتر شدن حجم تولید و برداشت محصولات کمک شایانی می‌کند، گفت: بر همین مبنا سعی شده در دوره‌های آموزشی و ترویجی کشاورزان بیشتری را برای راندمان در فعالیت و تولید تشویق کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان افزود: از سوی دیگر بهره گیری از وسایل و ماشین آلات مجهز کشاورزی می‌تواند تولید محصولات زراعی در استان را بیش از قبل افزایش دهد که برای تحقق این امر و در نهایت جهش تولید برنامه ریزی شده است.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان با داشتن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل ۵ درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و با برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود.

مجموع اراضی باغی این دیار حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

از تولیدات شاخص محصولات کشاورزی استان می‌توان به شیرخام با تولید یک هزار و ۴۴۳ تُن (رتبه اول کشور)، گوشت مرغ با تولید حدود ۲۰۰ هزار تُن و تخم مرغ ۱۰۵ هزار تُن در سال (رتبه دوم)، گوشت قرمز با تولید ۷۰ هزار تُن در سال (رتبه پنجم)، عسل هفت هزار و سیصد تُن در سال (رتبه سوم)، گوشت بوقلمون ۱۰ هزار تُن (رتبه اول) و شترمرغ با تولید هزار تُن در سال (رتبه دوم) در سال اشاره کرد.

همچنین در بخش ماهیان زینتی با تولید ۶۷ میلیون و پانصد هزار قطعه در سال (رتبه اول)، محصولات گلخانه‌ای با تولید سالیانه ۳۰۲ هزار تُن (رتبه سوم)، پیاز با تولید سالیانه ۳۹۰ هزار تُن (رتبه دوم) و سیب زمینی با تولید سالانه ۵۲۸ هزار تُن (رتبه سوم) و سیب درختی با تولید سالانه ۲۷۷ هزار تُن (رتبه چهارم کشور) و قارچ با تولید سالیانه ۱۳ هزار تُن (رتبه سوم) به این خطه اختصاص دارد.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *