اهم اخبار

رییس نظام صنفی کشاورزی اعلام کرد: ارایه خدمات به کشاورزان منوط به پروانه نظام صنفی شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس نظام صنفی کشاورزی، پروانه صنفی را مدرکی برای شناسایی شغلی کشاورزان برشمرد و گفت: از این پس خدمات بخش کشاورزی منوط به داشتن پروانه نظام صنفی کشاورزی به بهره‌برداران ارایه می‌شود.

 محمد شفیع ملک زاده در نخستین نشست هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران با بیان اینکه تاکنون کشاورزان به دلیل نداشتن هویت شغلی از مزایای اجتماعی و حقوقی خود محروم بودند، افزود: امروز با وجود  پروانه صنفی کشاورزان می‌توانند از مزایای همه دستگاه‌ها از جمله بیمه، تامین اجتماعی و دریافت تسهیلات و دادگاه برخوردار شوند.

رییس نظام صنفی کشاورزی یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید را تشکیل نظام صنفی کشاورزی و تشکیل هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی عنوان کرد و اظهاردشت: عقب ماندگی تاریخی که در بخش کشاورزی داریم و دلیل اینکه بهره برداران در بخش کشاورزی از حداقل حقوقشان محروم بودند، بخاطر نبود نظام صنفی در این بخش بوده است.

شفیع ملک زاده تصریح کرد: اما با توجه به تشکیل نظام صنفی کشاورزی و هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ساختار تغییر کرده و نظام صنفی کشاورزی به اتاق اصناف کشاورزی تبدیل شده است.

وی گفت: طی حدود ۱۰ سال گذشته با تشکیل نظام صنفی کشاورزی، بهره برداران این بخش به صورت اختیاری پروانه صنفی دریافت می کردند و اکنون هم دریافت پروانه صنفی الزامی نشده  است اما براساس این ساماندهی بایستی کشاورزان برای دریافت خدمات پروانه فعالیت داشته باشند.

رییس نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه با تشکیل هیات عالی نظارت، دستورالعمل لازم تدوین شده و پس از امضای اعضا ابلاغ می شود افزود: به محض ابلاغ اتحادیه تخصصی صنفی،  ارایه خدمات  منوط به  داشتن پروانه صنفی می شود.

شفیع ملک زارده تصریح کرد: این اقدام هزینه تحمیلی برای  کشاورزان ندارد بنابراین در هر شهرستانی مجمع عمومی وجود دارد و این اختیار به آنها داده شده که در مورد حق عضویت کشاورزان  و صدور پروانه تصمیم گیری کنند.

۳۷۰ شغل در بخش کشاورزی

رییس نظام صنفی کشاورزی گفت: اکنون بیش از ۳۷۰ شغل در بخش کشاورزی شناسایی شده که کد بین المللی دریافت کرده  اند.

وی با بیان اینکه کشاورزان با داشتن پروانه صنفی دارای هویت  شغلی می شوند افزود: از این پس می توانیم از پروانه صنفی در تنظیم بازار، الگوی کشت و تخصیص نهاده بهره بگیریم.

شفیع ملک زاده اضافه کرد: همچنین امیدواریم با این ساماندهی ضایعات محصولات کشاورزان کاهش یابد و خساراتی که بخشی از تولیدات را در برمی گیرد، با تشکیل این اتاق اصناف کشاورزی و اعمال مواد قانونی در تنظیم بازار و الگوی کشت  به حداقل برسد.

وی اظهارداشت: هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ۱۶ عضو دارد که اعضای آن متشکل از وزرای جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، نیرو ، دادگستری، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اعضای اتاق بازرگانی و اتاق اصناف کشاورزی ایران است.

به گفته وی، وظیفه این هیات عالی نظارت بر عملکرد اتاق های اصناف کشاورزی ایران و شهرستان های کشور و اتحادیه های تخصصی صنفی است.

طبق آمار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، تاکنون تعداد ۴۵۶ نظام صنفی کشاورزی تشکیل شده که ۴۲۳ نظام شهرستانی، ۳۲ نظام استانی و یک نظام ملی با دارا بودن یک میلیون و یکصد هزار و ۵۹۸ نفر بهره بردار عضو در کشور مشغول فعالیت هستند که ۴/۲۵ درصد ازکل بهره ‌برداران بخش کشاورزی را شامل می شوند.

از این تعداد ۱۰۱ هزار و ۸۲۵ نفردر سال ۹۸ به عضویت نظام صنفی کشاورزی درآمده اند.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *