اهم اخبار

رییس کنفدارسیون صادرات ایران: بانک مرکزی چندگانگی نرخ ارز را حل کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمد لاهوتی گفت:تفاوت قیمت نرخ ارز نیما و آزاد کمتر از ۲۰ درصد شده است امیدواریم که بانک مرکزی در شرایط جدید موضوع چندگانگی در نرخ ارز را حل کند. بنا به مصلحت سیاست‌گذار این چهار و پنج نرخ را نزدیک کند تا عرضه ارز صادرکنندگان افزایش پیدا کند. این موضوع امکان حضور صادرکنندگانی را که از یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند را بیشتر کرده و عرضه ارز تسهیل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا، محمد لاهوتی در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران اظهار کرد: برای این مراسم ۱۵ شرکت صادر کننده را در دسته‌های صادرکننده نمونه، ممتاز و شایسته تقدیر انتخاب کردیم. به رغم همه مشکلات در حوزه صادرات و خودتحریمی‌ها و تحریم‌های خارجی شرکت‌ها سعی کردند که در مواردی مانند تنوع بازار، بسته‌بندی و … کار کرده و کالاهای صادراتی خود را صادر کنند.

وی افزود: از بین این ۱۵ شرکت یک شرکت به عنوان صادرکننده متماز، ۱۱ شرکت به عنوان صادرکننده نمونه و سه شرکت هم به عنوان صادرکننده شایسته تقدیر انتخاب شدند.

رییس کنفدارسیون صادرات ایران گفت: تفاوتی که امسال نسبت به سال گذشته ایجاد شده تغییر دولت و تا حدی سیاست‌ها بود. در دولت سیزدهم کمی شرایط و راه تنفس صادرکنندگان بهتر شده است که در صورت تداوم شاهد افزایش صادرات و رفع موانع صادراتی خواهیم بود. تاثیر خودتحریمی‌ها بیشتر از تحریم‌های خارجی بوده، قیودی که به پای صادر کننده زده شد اجازه نداد تا در زمانی که با کاهش ارزش پول ملی مواجه بودیم کشور از طریق صادرات بهره ببرد.

وی اضافه کرد: با پایشی که در قوانین دست و پاگیر انجام شد ۴۰ درصد افزایش در صادرات غیرنفتی را در ۹ ماهه امسال داشتیم اما باید توجه کرد که افزایش صادرات یک حادثه نیست که فکر کنیم مشکلات رفع شده و افزایش صادرات ادامه خواهد داشت. عوامل مختلفی در این موضوع تاثیر دارند که بخشی از آن رفع موانع تولید است اگر تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌ها باتمرکز بر صادرات نباشد این روند ادامه نخواهد داشت.

لاهوتی تصریح کرد: تفاوت قیمت نرخ ارز نیما و آزاد کمتر از ۲۰ درصد شده است امیدواریم که بانک مرکزی در شرایط جدید موضوع چندگانگی در نرخ ارز را حل کند. بنا به مصلحت سیاست‌گذار این چهار و پنج نرخ را نزدیک کند تا عرضه ارز صادرکنندگان افزایش پیدا کند. این موضوع امکان حضور صادرکنندگانی را که از  یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند را بیشتر کرده و عرضه ارز تسهیل می‌شود.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *