اهم اخبار

نانوایان از روی آوردن به آرد سفید پرهیز کنند/سبوس‌گیری مناسب در تولید آرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: نانوایان از علاقه‌مندی برای استفاده از آرد سفید در تولید نان پرهیز کنند و به جای آن از آردهای تیره و سبوس‌دار استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ ارزنلو ۲۰ دی در جلسه شورای آرد و نان شهرستان اردبیل اظهار کرد: بیشترین نظارت ما بر کارخانه‌های آردسازی است تا به عنوان قوت غالب مردم بر تولید نان نظارت شده و نمونه‌گیری‌ها به شکل مطلوب انجام شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تولید آرد برای نان‌های متفاوت با سبوس‌گیری اعلام شده در کارخانه‌های آردسازی در حال انجام است به همین خاطر در روزهای اخیر برخی نانوایی‌های سنگک‌پز گلایه‌هایی را مطرح کردند در حالی که ما سعی می‌کنیم سبوس‌گیری بالای ۱۲ را برای نان سنگک اعمال کنیم تا مردم از کیفی‌ترین نان بهره‌مند شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تلاش این مجموعه را در کنار نظارت بر ارتقا تغذیه مناسب مردم، دقت در اصول فنی تولید آرد با کیفیت و مطلوبیت خاص اعلام کرد و افزود: هیچ مشکلی در تولید آرد در کارخانه‌های آردسازی استان وجود ندارد بلکه اخیرا در درجه‌بندی مشخص شده سبوس‌گیری آرد مخصوص نان سنگک‌، بربری و لواش متفاوت از سال‌های گذشته در حال انجام است.

ارزنلو یکی از مشکلات تولید نان را عدم مهارت و توانمندی نانوایان در تولید و تخمیر مناسب اعلام کرد و گفت: کاهش این مهارت‌ها به پایین‌ آمدن کیفیت نان نیز منجر شده در حالی که هیچ مشکلی در تولید و توزیع آرد در سطح استان وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: تمامی استانداردها در تولید آرد مخصوص نان‌های سنگک،‌ بربری و لواش رعایت شده و قطعا سعی بر این است تا سبوس‌گیری در نوع آردها نیز روی بسته‌ها درج شود.

ارزنلو اضافه کرد: از نانوایان انتظار داریم در کنار عدم رغبت به تأمین آرد سفید که بیشترین عامل بیماری و سرطان دستگاه گوارش است، بهتر است تخمیر مناسب را نیز انجام داده و بیشترین توجه را به ارتقا کیفی سلامت مردم داشته باشند.

وی بیان کرد: همکاران ما در سازمان صنعت، معدن و تجارت، غله و بهداشت نظارت بر نانوایی‌ها را انجام می‌دهند و ما نیز بیشترین متمرکز خود را بر استانداردسازی و آزمایش آرد تولیدی در کارخانه‌ها انجام دادیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به گله‌مندی برخی از نانوایان سنگک‌پز در سطح استان در روزهای اخیر نسبت به بی‌کیفیت بودن آرد تولیدی ادامه داد: نه تنها در تولید و توزیع آرد مشکلی وجود ندارد بلکه گره به وجود آمده ناشی از عدم مهارت نانوایان در تولید نان است.

علی نوبخت تصریح کرد: در آرد تأمینی سنگک‌پزها سعی شده تا سبوس‌گیری بالای ۱۲ درصد مورد توجه قرار گیرد و ما سعی و تلاشمان بر این بوده تا به موقع آرد با کیفیت را در بین نانوایی‌ها تأمین کنیم.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *