اهم اخبار

زمینه‌سازی یزدی‌ها برای میزبانی سمپوزیوم جهانی شتر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر اجرایی و هماهنگ کننده رویداد ملی نوآوری، فناوری و کارآفرینی شتر، برگزاری این رویداد در روزهای آتی به همراه برگزاری روز ملی مزرعه شتر در سالهای قبل را زمینه‌سازی برای برگزاری سمپوزیوم جهانی شتر به میزبانی استان یزد خواند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ سید علیرضا اسمعیل زاده حسینی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد و دبیر اجرایی و هماهنگ کننده رویداد ملی نوآوری، فناوری و کارآفرینی شتر در نشست با خبرنگاران ضمن اعلام این مطلب، به برگزاری این رویداد ملی در تاریخ ۱۸و ۱۹ آبان سال جاری در ایستگاه تحقیق و توسعه شتر تک کوهانه بافق استان یزد اشاره کرد و گفت: هدف اصلی این رویداد که با توجه به سخنرانان بین‌المللی خود در واقع در سطح بین‌المللی و به صورت نیمه حضوری برگزار می‌شود، ایجاد فرصت جذب سرمایه برای صاحبان ایده و فناوری است.

وی با اشاره به فعالیت‌های تنها ایستگاه تحقیق و توسعه شتر تک کوهانه کشور در یزد، از استخراج سه دهه اطلاعات شجره‌ی شترها در این مرکز و تحقیقات گستره روی ۱۵۰ نفر شتر در این ایستگاه، اظهار کرد: در حال حاضر این ایستگاه در سطحی رار گرفته که علاوه بر کارهای مطالعاتی، در زمینه کارآفرینی و فناوری در این حوزه نیز حرفه‌های زیادی برای گفتن دارد.

وی از جمله اقدامات و دستاوردهای این مرکز تاکنون را تولید کیت انتخاب ژنومی شتر، تولید اپلیکیشن ساروان یار که ضمن رصد گله‌ی شترها در بیابانف قابلیت‌های زیادی دیگری حتی تعیین وزن شتر در بیابان را دارد و گردآوری اطلاعات ژنومی شتر تک کوهانه برای استفاده بخش‌های دولتی و غیردولتی، ذکر کرد.

اسمعیل‌زاده حسینی در ادامه با بیان این که کشاورزی دانش بنیان یکی از رویکردهای مهم در تولید محصولات دامی بوده و این رویداد ملی جهت شناسایی ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه برای رفع معضلات و تولید محصولات جدید در حوزه شتر است، خاطرنشان کرد: برگزاری این رویداد در روزهای آتی به همراه برگزاری روز ملی مزرعه شتر در سال ۱۳۹۸ در واقع زمینه‌سازی برای برگزاری سمپوزیوم جهانی شتر به میزبانی استان یزد در سال ۲۰۲۴ میلادی است.

مرتضی بی‌طرف ثانی دبیر علمی این رویداد نیز  اهداف این برنامه را ایجاد فرصت جذب سرمایه برای شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ ها و صاحبان ایده، حمایت از ایده های برتر و بسترسازی توسعه اکولوژیک پرورش شتر خواند و گفت: در این رویداد ملی ایده‌پردازان و سرمایه‌گذاران رویاروی یکدیگر با هم بحثو تبادل‌نظر خواهند کرد.

وی محورهای این رویداد شامل کسب و کارهای نوپا در شتر، محصولات و فرآورده های شتر، مدیریت پرورش، تغذیه، اصلاح نژاد و بیماری‌های شتر، سامانه های مرتعی و توسعه اکولوژیک، محصولات فناورانه شتر، گردشگری و منابع طبیعی و آبخیزداری خواند و افزود: پس از اعلام فراخوان، ۲۷ ایده دریافت شد که از میان آنها ۱۵ ایده در زمینه های اقتصاد و بازار، سلامت و امنیت غذایی، صنایع غذایی، گردشگری، تولیدمثل و پرورش و خوراک دام و نهادهای دامی پذیرش شدند.

بی‌طرف ثانی خاطرنشان کرد: معیارهای ارزیابی ایده‌ها، سطح آمادگی تجاری سازی فناوری، حل مشکل، نوآوری، موضوعات بازار و کاربردی بودن ایده‌ها و فناوری ها بوده و برای همه ایده پردازان توسط دفتر فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کارگاه آموزشی «توانمندسازی ایده پردازان» برگزار شده است.

دبیر کمیته علمی این رویداد ملی گفت: ایده‌های منتخب برای حمایت مادی و معنوی در جهت تولید و تجاری سازی آن‌ها، به مراجع دارای صلاحیت معرفی شده و همچنین پیگیری برای یافتن سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام می‌شود.‌

بی‌طرف ثانی در پایان با بیان این که از میان ایده‌های داوری شده‌ی اولیه در نهایت سه ایده حائز رتبه برتر شده‌اند، از تجلیل آنها در مراسم اختتامیه رویداد خبر داد و گفت: برگزاری نمایشگاه جانبی در جریان این رویداد از دیگر برنامه‌هاست.

سید ابوالفضل وکیلی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد نیز در این نشست خبری از توجه ویژه جهانی به مقوله‌ی شتر در سال‌های اخیر به ویژه در کشورمان با توجه به شرایط اقلیمی مساعد برای پرورش این گونه از دام خبر داد و گفت: متاسفانه درحالی اقتصاد شتر در دنیا سهمی بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار را در اختیار دارد که سهم ایران از این بازار تنها ۴۴۳ هزار دلار و حتی بسیار کمتر از کشورهای منطقه مانند عربستان و عمان است.

وی با بیان این که شتر به دلیل مبرا بودن از تامین نهاده‌های دامی از خارج کشور در مقایسه با سایر دام‌ها، مصداق خوبی از اقتصاد مقاومتی در حوزه تولیدات دامی محسوب می‌شود، افزود: ایران از مجموع ۳۵ میلیون نفر جمعیت شتر در دنیا تنها حدود ۱۵۰ هزار نفر را به خود اختصاص داده که ۱۵ هزار نفر آن متعلق به یزد است.

وکیلی با اشاره به اقدامات استان برای توسعه پرورش دام و طیور در راستای ورود آب مجازی به استان کم‌آب و خشک یزد جهت تولید ارزش افزوده، از سیاست‌گذاری استان برای توسعه پرورش شتر در تمامی شهرستان‌هایش طی بازه‌ای پنج ساله خبر داد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خواستار نگاه ویژه‌ای از سوی مسئولان استان یزد به بخش کشاورزی با توجه به اهمیت تامین امنیت غذایی شد و گفت: متاسفانه بیشترین نگاه استان در سالهای گذشته به توسعه بخش صنعت و معدن بوده که عمدتاً نیز از منابع طبیعی استان کاسته است.

مهدی غیب‌اللهی معاون بهبود امور دامی سازمان جهادکشاورزی یزد نیز در این نشست به جایگاه خوب یزد در تولیدات دامی اشاره و یاداور شد: استان یزد در زمینه ایجاد زیرساخت‌های دامپروری رتبه اول کشور را با ۹۰ پهنه و مجتمع دامپروری به خود اختصاص داده است.

وی در همین رابطه از واردات ۱.۷ میلیون مترمکعب آب مجازی در قالب نهاده‌های دامی از خارج استان و کشور طی سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۳ هزار نفر در استان یزد از طریق دامپروری امرار معاش دمی‌کنند.

وی ادامه داد: استان یزد سالانه ۳۱۰ هزار تن شیر، ۲۱ هزار تن گوشت قرمز، ۶۴ هزار تن گوشت مرغ و سایر ماکیان و ۳۴ هزار تن تخم مرغ تولید می‌کند که در اغلب آنها بیش از نیمی از آنها مازاد مصرف داخل استان است.

غیب الهی خاطرنشان کرد: یزد در پرورش کبک و بلدرچین رتبه اول و  در پرورش بوقلمون، اسب با ۷ هزار راس و در پرورش شتر با ۱۵ هزار نفر رتبه سوم کشور را در اختیار دارد که امیدواریم با سیاست‌گذاری ‌هخای استان برای سالهای آتی شاهد ارتقا این جایگاه‌ها در کشور باشیم.

محمدمهدی لطفی رئیس پارک علم و فناوری یزد نیز با اشاره به رسالت پارک علم و فناوری یزد در حمایت از چنین رویدادهایی، گفت: پارک علم و فناوری یزد آماده است تا از امکانات و توانایی های خود برای برگزاری این رویداد استفاده کند.

وی گفت: ماموریت پارک تزریق علم و فناوری در زنجیره اقتصاد جهت تولید ارزش افزوده و ثروت بیشتر در قالب ایجاد شرکت‌های فناور است و در این بین، حوزه کشاورزی و دام یک حوزه استراتژیک با ظرفیت‌های بالای فناوری و نوآوری جهت ایجاد اشتغال و ثروت است.

لطفی با اشاره ایجاد مرکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری یزد با همکاری جهادکشاورزی استان از دو سال پیش، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۹ شرکت فناور در این مرکز مشغول فعالیت در حوزه‌های مختلف است و پارک آمادگی دارد حمایت‌های بیشتری در این خصوص داشته باشد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *