اهم اخبار

سالیانه ۴ میلیون تن به ظرفیت فرآوری کشاورزی اضافه می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالیانه بطور متوسط چهار میلیون تن به ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی افزوده می شود که بیش از تکلیف برنامه ششم توسعه ( ۱۴۰۰- ۱۳۹۶) است.

 

 

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، چنگیز اسفندیاری افزود: براساس برنامه ششم توسعه ظرف پنج سال باید ۱۲ میلیون تن به ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی افزوده شود و اکنون از برنامه پیش افتاده ایم.
وی استقبال سرمایه گذاران در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی را از دلایل این افزایش دانست و تصریح کرد: بیشترین افزایش در حوزه نگهداری مانند احداث سیلو، انبار، کشتارگاه طیور، فرآوری میوه، سبزی و صیفی و بازسازی نوسازی بوده است.
اسفندیاری با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست امسال دو میلیون تن به ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی اضافه شده، گفت:اکنون ۵۴ میلیون تن محصولات در این بخش فرآوری می شود.
وی میزان فرآوری محصولات کشاورزی در سال ۹۶ را ۵۲ میلیون تن اعلام کرد و افزود: سال گذشته بطور میانگین نزدیک به دو میلیون تن محصولات زراعی، حدود ۷۵۰ هزار تن باغی، ۱٫۵ میلیون تن دامی و ۱۴۰ هزار تن محصولات شیلاتی فرآوری شده است.
اسفند یاری، ایجاد توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و غذایی محصولات کشاورزی فسادپذیر در قطب های عمده تولید و روستاها، فعال سازی ظرفیت های نیمه خالی با سرمایه گذرای در کشت قرارداری محصولات کشاورزی در داخل، بازسازی و نوسازی واحدهای فرسوده موجود، توسعه باراندازها و واحدهای سردخانه ای کوچک در کنار مزارع و باغات و حمایت از توسعه پایانه های صادراتی در قطب های تولید را از رویکردهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی برشمرد.
مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی توسعه کمی و کیفی سردخانه ها،سیلوها و انبارهای کشور را از کارهای شاخص در دولت تدبیر و امید دانست و تصریح کرد: ظرفیت سیلوها، انبارها و سردخانه ها از دو میلیون تن در سال ۹۲ به ۴٫۵ میلوین تن رسید و بزودی یک میلیون تن دیگر به این ظرفیت اضافه می شود که نقش اساسی در نگهداری محصولات و کاهش ضایعات به ویژه در شرایط تحریم دارد.
وی افزود: طی این مدت دو میلیون تن به ظرفیت نگهداری گندم و غلات نیز اضافه شده است.
اسفندیاری، ارزش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی را سالیانه بطور متوسط ۶٫۵ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: سبد صادراتی کشور در ۱۰ سال گذشته شیرینی و شکلات، لبنیات، زعفران، رب گوجه فرنگی، روغن نباتی، آب میوه، کنستانتره، ماکارونی، چای، شیرین بیان، خوراک دام، طیور و آبزیان با مجموع سهم ۶۵ درصدی ، بیشترین اقلام صادراتی صنعت غذا را به خود اختصاص داده اند.
وی اظهار داشت: مقصد صادراتی صنایع غذایی به بیش از ۱۲۰ کشور جهان بوده، از جمله کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس، اسپانیا، آلمان و لهستان از عمده مقاصد صادراتی محسوب می شوند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *