اهم اخبار

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور: حجم تهاجم ملخ‌ها بالاست، فرصت استفاده از عوامل بیولوژیک را نداریم/ استفاده از اردک در ایران کاربرد ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: استفاده از روش های بیولوزیک مانند به کارگیری اردک برای مبارزه با ملخ های مهاجم در ایران کاربرد ندارد چراکه حجم ریزش ها بسیار بالا بوده و روش بیولوزیک زمان بر است و می تواند فرصت در اخیتار آفت برای ایجاد خسارت بزرگ قرار دهد.

رضا میر در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به پیشنهاد کشور چین به پاکستان برای ارسال صدها هزار اردک برای مبارزه با ملخ های مهاجم، اظهار کرد: استفاده از اردک برای مبارزه با آفت یکی از روش‌های بیولوژیک مبارزه بوده که در حجم کم تهاجم قابل استفاده است.

وی ادامه داد: علاوه بر اردک از سایر روش‌های بیولوژیک دیگر نیز می‌تواند برای مبارزه با آفات استفاده کرد، اما در حال حاضر از نظر فنی این روش‌ها در کشور ما کاربرد ندارد.

میر با تاکید بر اینکه کارشناسان تنها روش قابل استفاده برای مبارزه با ملخ‌ها در ایران را روش شیمیایی می‌دانند، افزود: دلیل توصیه به استفاده از روش شیمیایی حجم ریزش بالای دستجات ملخ‌های مهاجم به کشور ما است که امکان کنترل آن با عوامل بیولوژیک وجود ندارد.

به گفته وی؛ رها سازی اردک برای تغذیه از آفت با هدف کنترل آن در شرایطی کاربردی است که سطح آلودگی محدود و ریزش کم باشد.

میر با یادآوری اینکه استفاده از روش‌های بیولوژیک زمان بر است، اظهار کرد: زمان بر بودن  روش‌های بیولوژیک در حجم بالای هجوم آفت این فرصت را به آفت می دهد که خساراتی بزرگ ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی ایران، میزان خسارتی که در صورت فرصت دادن به آفت ایجاد می‌شود، بسیار بیشتر از خسارتی است استفاده از سموم شیمیایی وارد می‌کند.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور از دیگر روش‌های مبارزه با آفت را زنده گیری عنوان کرد و گفت: روش زنده گیری نیز جزو روش‌های کم خطر نسبت به روش شیمیای است، اما این روش فقط در زمانی قابل استفاده است که سطوح آلوده کوچک و میزان ریزش آفت اندک باشد. 

میر اضافه کرد: این روش نیز فرصت کافی به آفت برای ایجاد خسارت می‌دهد و برای کشور ما قابل استفاده نیست.

وی میزان حجم ریزش ملخ را در کشور به نحوی عنوان کرد که پس از پایان سم پاشی قطر ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتری از ملخ‌ها بر سطح زمین برجای می‌ماند.

میر درباره آخرین وضعیت ریزش ملخ‌های صحرایی مهاجم و سطح مبارزه، اظهار کرد: سطح مبارزه با ملخ‌های مهاجم تا شب گذشته به ۱۳ هزار و ۷۲۵ هکتار رسیده است.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور استان‌های درگیر با این آفت را هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و فارس عنوان کرد.

میر از اضافه شدند استان خوزستان به استان‌های درگیر با آفت ملخ‌های صحرایی مهاجم از دیشب خبر داد.

به گزارش ایلنا؛ چین به تازگی اردک‌ها را به عنوان راهکار مقابله با ملخ‌های صحرایی مطرح کرده و صد هزار اردک را به همین منظور به کشور پاکستان ارسال کرده است. به گفته کارشناسان هر اردک توانایی تغذیه روزانه از ۲۰۰ ملخ را دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *